וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים במערכת הביטחון: לסיים את המבצע ולהגיע להפסקת אש

עודכן לאחרונה: 15.5.2021 / 21:03

בניגוד למסר המועבר מנתניהו וגנץ כלפי חוץ על המשך מבצע שומר החומות, גורמים במערכת הביטחון ובצה"ל סבורים כי ישראל עלולה להסתכן בכניסה קרקעית לא רצויה עקב מהלך של חמאס עליו לא יהיה ניתן להבליג. זאת בתוספת החשש מאיבוד הלגיטימיות בזירה הבינ"ל עקב פגיעה באזרחים

עזה: משפחה שלמה נמחקה, תינוק הוא הניצול היחיד שנותר/צילום: רויטרס

בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ מאוחדים כלפי חוץ בדעתם להמשיך את המערכה בעזה, גורמים בכירים במערכת הביטחון ובצה"ל אומרים בשיחות סגורות כי נכון לחתור עכשיו לסיום המבצע ולהביא להפסקת אש.

לדבריהם, ישראל משלמת מחיר על המשך המערכה ועלולה להסתכן בתמרון קרקעי שאף אחד לא רוצה להיכנס אליו. החשש במערכת הביטחון הוא מטעות של הרגע האחרון כמו פגיעה בבלתי-מעורבים בהיקף גדול או מהפתעה שככל הנראה חמאס מכין לצה"ל באופן שיחייב את הצבא להגיב בתמרון קרקעי. בנוסף לכך, יעילות מטרות התקיפות ירדה והן לא גורמות לחמאס לחדול משיגורי הרקטות.

היקף הרקטות איתו יצא החמאס למערכה, כ-14 אלף, מאפשר לו שיגורי רקטות לפי תוכניות האש שלו במשך 60 יום. גם החשש לאיבוד מהלגיטימיות של ישראל לתקוף בעתיד ברצועת עזה עומד על כף המאזניים למרות המאמץ הגדול של צה"ל להימנע עד כמה שניתן לפגוע בבלתי מעורבים. הרמטכ"ל אביב כוכבי קיבל בימים האחרונים טלפונים מרמטכ"לים זרים שתמכו בו על המהלכים הצבאיים.

נזקי תקיפת צה"ל על מבנה בניין אלג'לאא בו משדרת רשת אל-ג'זירה ברצועה 15 במאי 2021. רויטרס
יעילות מטרות התקיפות ירדה. נזקי תקיפת צה"ל במגדל אל-ג'לא, היום/רויטרס

הגורמים הדגישו את שיבוש השגרה ברחבי הארץ עקב שיגורי הרקטות לכל רחבי המדינה. אותם גורמים טוענים כי מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף הצליח לכפות על ישראל משוואה חדשה, לאחר שהחליט לשגר רקטות לכל רחבי המדינה אליהם הוא מסוגל להגיע. חמורה לא פחות היא העברת טיסות מנתב"ג לשדה התעופה רמון, בשל הסיכון למטוסי הנוסעים וכמו כן סגירת אסדת תמר.

גורמים במערכת הביטחון אמרו כי גם אם צה"ל ידע על היכולות והכוונות של חמאס לקראת יום ירושלים, בו שוגרו רקטות לעבר העיר, הוא נתפס לא מוכן להידרדרות ביטחונית רחבה ולכן לא פתח את המערכה במהלך קיצוני ומשפיע שהיה מהמם את חמאס. במקום חיסול בכירים או מטס רחב כבר בהתחלה, הצבא הסתפק בתקיפת מגדלים כי חשב שזה מה שירתיע את הארגון. בניגוד להערכות, הגיב חמאס בשיגור מטחי מאות רקטות לעבר גוש דן.

עוד בוואלה!

צה"ל החריב בניין בעזה ששימש כלי תקשורת זרים

לכתבה המלאה
הלוויית משפחה שנהרגה בתקיפות צה"ל במחנה הפליטים שאטי שבצפון רצועת עזה, 15 במאי 2021. רויטרס
חשש מטעות של הרגע האחרון. הלוויית משפחה שנהרגה במחנה פליטים שאטי, היום/רויטרס

בחמאס מכירים היטב את שיטות הפעולה של צה"ל ואותם גורמים אמרו שכשהצבא תוקף בתי פעילים, סמלי שלטון ומפקדות, המשמעות היא שאזלו מטרותיו האיכותיות כמו תשתיות התקפיות ומנהרות ואתרי שיגור של רקטות ארוכות טווח, או אתרי פיתוח וייצור שמוגדרים כקריטיים לשיקום בניין הכוח של הארגון ביום שאחרי הפסקת האש. יחד עם זאת, אין עוררין על הנזק הכבד שצה"ל הסב לתשתיות הצבאיות והאזרחיות של החמאס והג'יהאד האסלאמי עליהן עמלו במשך שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully