וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים הבוערת מכניסה את ישראל לעימות ראשון עם ממשל ביידן

עודכן לאחרונה: 10.5.2021 / 13:05

אחרי ארבע שנים של צ'ק פתוח כמעט לגמרי מטראמפ, הנשיא ביידן לא נותן לישראל לעשות ככל העולה על רוחה בתחום הפלסטיני. התגובה הישראלית החריפה והפומבית לביקורת המתונה יחסית של הבית הלבן מעמידה במבחן את היחסים של ישראל עם הממשל החדש בוושינגטון

מהומות בהר הבית 10 במאי 2021. רויטרס
הדי המהומות בירושלים מגיעות עד לוושינגטון. הר הבית, 10 במאי 2021/רויטרס

המשבר בירושלים הבהיר לממשלת ישראל היוצאת וגם לזו שאולי תיכנס לתפקיד בעוד שבוע ימים, כי המציאות השתנתה בצורה דרמטית. יחד עם עזיבת טראמפ את הבית הלבן איבדה ישראל את הצ'ק הפתוח שהיה לה מארה"ב לעשות כמעט ככל העולה על רוחה בגדה המערבית ובירושלים בפרט. במשבר הראשון בתקופת ביידן הלחץ הבינלאומי עמו מתמודדת ישראל לא דומה למה שהתרגלו בירושלים בארבע השנים שעברו.

בתחילה ניסו בכירים בממשלת ישראל להמעיט מעוצמת הלחץ הבינלאומי. להסביר שהגינויים ממדינות ערב הם רק מס שפתיים ולהתעלם מההודעות המודאגות שפרסמו משרדי החוץ של ארה"ב ומעצמות אירופה. אלא שבימים האחרונים מודים בירושלים כי היקף הגינויים מושפע באופן ישיר מחילופי הממשל בארה"ב. אתמול כבר זומן ממלא מקום השגריר ברבת עמון לשיחת נזיפה. משרד החוץ המצרי היה מתון יותר ורק הזמין את שגרירת ישראל "לפגישה" כדי לדבר על המצב. מדינות אירופה גם הן החריפו את הגינויים שלהן - בין השאר מתוך הבנה כי עמדתן מקובלת על היושב בבית הלבן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה על חיסוני הקורונה בבית הלבן, 4 במאי 2021. רויטרס
רצה לעסוק בנושא הפלסטיני בצורה המינימלית ביותר. ביידן/רויטרס

ביידן רצה לעסוק בנושא הפלסטיני בצורה המינימלית ביותר. המצב הפנימי בארה"ב ונושאים כמו סין, רוסיה ואיראן הרבה יותר חשובים לו. אך זו היתה משאלת לב. נשיאים רבים לפניו ניסו לברוח מעיסוק בצרות של המזרח התיכון, אך המזרח התיכון רדף אחריהם לוושינגטון. המהומות בהר הבית ובמיוחד החשש מפינוי מאות פלסטינים מבתיהם בשכונת שייח' ג'ראח תפסו את תשומת לבם של חברי קונגרס וסנטורים דמוקרטים רבים שלחצו על הבית הלבן להתערב.

הבית הלבן לא רצה עימות עם ישראל בנושא הפלסטיני. בימים האחרונים האמריקנים לא הפעילו לחץ משמעותי והעבירו מסרים מתונים יחסית. אלא שאחרי ארבע שנים של טראמפ בהן ארה"ב כמעט ולא התערבה במשברים בשטח ונמנעה כמעט לחלוטין מביקורת פומבית על מהלכיה של ישראל בנושא הפלסטיני, העובדה שמשרד החוץ האמריקני "מביע דאגה" ושפקידים אמריקנים בכירים מבקשים הבהרות מעמיתיהם הישראלים, היא שינוי מדיניות שבירושלים מתקשים להתמודד איתו.

העימות הפומבי והרועש הראשון

אחרי כמה ימים בהם טופל המשבר בירושלים על ידי משרד החוץ האמריקני, אמש הבית הלבן נכנס גם הוא לתמונה בצורה יותר פעילה. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן התקשר לעמיתו הישראלי מאיר בן שבת ולפי המידע שיוצא מכיוונה של ישראל נראה שהיה מדובר בשיחה קשה. ההודעה שפרסם הבית הלבן נוסחה דווקא בלשון מדודה ודיפלומטית. סאליבן הביע דאגה מהמצב בהר הבית ובשייח' ג'ראח וביקש שישראל תנקוט בצעדים הנדרשים כדי שאירועי יום ירושלים לא יחריפו את המשבר.

התגובה של בן-שבת, שגם פורסמה על ידי גורמים רשמיים בממשלת ישראל, היתה חריפה בהרבה. בן שבת אמר לסאליבן בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים - לא להתערב. הוא אף טען שהריבונות בירושלים היא בידי ישראל וכי התערבות אמריקנית תהיה פרס לפורעים הפלסטינים שניסו להביא להפעלת לחץ בינלאומי.

השיחה בין בן שבת לסאליבן היא העימות הפומבי והרועש הראשון בין ממשלת ישראל היוצאת לבין ממשל ביידן הנכנס. זה עימות כמותו כמעט ולא חווינו במהלך כהונת טראמפ. לא ברור כיצד האמריקנים יגיבו מכאן והלאה. האם ייקחו צעד אחורה או יגבירו את הלחץ. היום תתכנס בניו יורק מועצת הביטחון של האו"ם לדיון סגור כדי לקבל עדכונים על המצב בירושלים. בינתיים אין על השולחן הצעת החלטה כלשהי. אך אם המשבר ימשיך ויחריף בהחלט ייתכן שישראל תגיע למצב בו היא תזדקק לווטו האמריקני. זה יהיה מבחן משמעותי ראשון ליחסים בעידן ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully