וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצורים בעימותים בירושלים ובחיפה; מ"מ שגריר ישראל בירדן זומן לשיחת נזיפה

עימותים פרצו בין פלסטינים לשוטרים בשער שכם. לדברי המשטרה, הצעירים יידו אבנים ובקבוקים לעבר הכוחות, שפעלו לפזר אותם תוך שימוש במכת"זית. במקביל, מאות הפגינו במושבה הגרמנית בהזדהות עם האירועים בבירה, ו-18 נעצרו. בהפגנה שהתקיימה בנצרת נעצרו עשרה

בווידאו: עצורים בחיפה בהפגנת הזדהות עם אירועי הר הבית/צילום: יואב איתיאל, עריכה: ליר שפיגלר

עימותים פרצו הערב (ראשון) באזור שער שכם בעקבות התגודדויות של צעירים פלסטינים במקום. זאת, ברקע המתיחות הביטחונית ולקראת יום ירושלים שיחול מחר. לדברי המשטרה, הצעירים יידו אבנים ובקבוקים לעבר הכוחות במקום, ובתגובה הם פעלו לפזר את המפגינים תוך שימוש במכת"זית ובאמצעים נוספים. לפחות אדם אחד נעצר בשער שכם, ולדברי הסהר האדום הפלסטיני לפחות 14 נפצעו.

בשכונת א-טור שבמזרח בירושלים נפצע נהג רכב בראשו כתוצאה מיידוי אבנים לעברו. יחידת מג"ב שנערכה באזור הגיעה לטפל בפצוע ופרמדיק העניק לו טיפול רפואי. גם רכבו של הנהג ניזוק כתוצאה מיידוי האבנים. באירוע נוסף, בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח העיר, הוצת רכב של יהודים. כוחות משטרה ומשמר הגבול שהגיעו למקום פעלו לפזר את המתקהלים במקום, שיידו אבנים לעבר הכוחות ולעבר כלי רכב.

מתיחות בירושלים | עימותים בין פלסטינים למשטרה בשער שכם, 9 במאי 2021. רויטרס
עימותים באזור שער שכם, הערב/רויטרס
מתיחות בירושלים | מכת"זית מתיזה על פלסטינים בשער שכם, 9 במאי 2021. רויטרס
עימותים באזור שער שכם, הערב/רויטרס

במקביל, עשרה נעצרו בהפגנה שהתקיימה בנצרת, ומאות בני אדם מחו במושבה הגרמנית בחיפה במחאת הזדהות עם אירועי הר הבית. המפגינים זרקו בקבוקי מים על כוחות משטרה שנפרסו במקום, שפעלו לפזר את ההפגנות תוך שימוש ברימוני הלם. 18 מהמפגינים נעצרו במהלך האירועים, וארבעה מהם נזקקו לטיפול רפואי.

הצעירים הפגינו בהזדהות עם "המאבק של ערביי מזרח ירושלים" בכלל ושכונת שייח ג'ראח בפרט, ברקע המתיחות הביטחונית בבירה. המפגינים הניפו דגלי פלסטין, נשאו כרזות וקראו קריאות, בין היתר לאינתיפאדה שלישית. ההפגנה הייתה ביוזמת "תנועת צעירי חיפה".

נהג רכב פצוע מיידוי אבנים לעברו בשכונת א-טור בירושלים, 9.5.21. דוברות משטרת ישראל
נהג רכב שנפגע מיידוי אבנים בשכונת א-טור שבירושלים, הערב/דוברות משטרת ישראל
הרכב שנפגע מאבנים בא-טור, 9.5.21. דוברות משטרת ישראל
הרכב שנפגע מיידוי אבנים בשכונת א-טור שבירושלים, הערב/דוברות משטרת ישראל

בתום ההפגנה בחיפה, אחד מבעלי המסעדות באזור אמר לוואלה! כי "הערב הזה מת. מי יכול להכנס לכאן ומי רוצה כשלפני המסעדה יש מחזות כאלה".

מ"מ שגריר ישראל בירדן זומן לשיחת נזיפה

בתוך כך, מנכ"ל משרד החוץ הירדני יוסוף אל-בטאיינה זימן היום את מ"מ שגריר ישראל ברבת עמון לשיחת נזיפה על רקע האירועים בירושלים. בהודעה שפרסם משרד החוץ הירדני נמסר כי במהלך השיחה מנכ"ל המשרד הביע מחאה על התנהלות כוחות הביטחון הישראלים במסגד אל-אקצא, וגינה את הפגיעה בתושבים פלסטינים בירושלים, כולל בשכונת שייח ג'ראח.

עוד אמר מנכ"ל משרד החוץ הירדני כי מדינתו רואה בפעילות המשטרה במסגד אל-אקצא כהפרה של הסטטוס קוו במקום ודורשת שישראל תחדול מכך מיד.

דובר משרד החוץ, ליאור חייט, מסר בתגובה כי "סגן השגריר בירדן, סמי אבו ג'נב, זומן למשרד החוץ הירדני בשל האירועים בירושלים. בשיחה אמר סגן השגריר כי ישראל שומרת על חופש הפולחן והדת לכל הדתות וכי יש למנוע פגיעה בתפילת יהודים בכותל המערבי".

מפגינים במושבה הגרמנית בחיפה, 9.5.21. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
מפגינים במושבה הגרמנית בחיפה, הערב/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

במקביל, מועצת הביטחון של האו"ם הודיעה כי תדון מחר במתיחות במזרח ירושלים. הדיון יהיה סגור לתקשורת, והנציגים מטעם ישראל והפלסטינים לא צפויים להתבטא בו. "ישראל צריכה לשמור על איפוק ולכבד את הזכות להתארגנות שלווה", נמסר מטעמו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. דובר האו"ם מסר כי גוטרש חש "דאגה עמוקה מהאלימות המתמשכת במזרח ירושלים הכבושה, כמו גם מהפינוי האפשרי של משפחות פלסטיניות מבתיהן. הוא מפציר בישראל להפסיק עם ההריסות והפינויים".

הבית הלבן מסר כי היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר דברים דומים בשיחה עם ראש המל"ל מאיר בן שבת. לפי ההודעה, סאליבן אמר כי בממשל "מודאגים מאוד" מפינוי המשפחות הפלסטיניות בשייח ג'ראח. עם זאת, הוסיפו כי "הם הסכימו כי שיגורי הרקטות ובלוני התבערה מעזה לעבר ישראל בלתי מקובלים ויש לגנותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully