וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות פרצו בהר הבית: פלסטינים מיידים אבנים, שוטרים פרצו למתחם

עודכן לאחרונה: 10.5.2021 / 12:17

המשטרה מגיבה ברימוני הלם לאחר שבקבוקי תבערה הושלכו במתחם. כמה פצועים פלסטינים במקום. המשטרה אישרה את תוואי מצעד הדגלים המסורתי ברובע המוסלמי, אולם המפכ"ל אסר על עליית יהודים להר הבית. רכב ישראלי איבד שליטה ופגע בפלסטינים לאחר שיידו עליו אבנים

בווידאו: נהג ניצל מניסיון לינץ' במזרח ירושלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים, ניב אהרונסון ודוברות המשטרה

מהומות פרצו הבוקר (שני) בהר הבית כשעשרות פלסטינים יידו אבנים וירו זיקוקים מההר לעבר שער העופל. במקביל מאות החלו ביידוי אבנים לכיוון שער המוגרבים. כוחות משטרה נכנסו להר במטרה להדוף את המתפרעים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. הסהר האדום מדווח על 180 פצועים בעימותים.

במסגרת המהומות, פלסטינים יידו אבנים לעבר ישראלי שנהג ברכבו באזור דרך יריחו בעיר. בשלב מסויים הוא איבד שליטה וסטה מהכביש, תוך שהוא פוגע בעוברי אורח. לאחר מכן כמה פלסטינים ניסו לתקוף את נוסעי הרכב, שנפגעו באורח קל. שוטר שהיה במקום פעל לחלץ אותם תוך שהוא יורה באוויר באקדחו.

נהג הרכב אפרים בראיון לוואלה! שיחזר את האירוע ואמר: "הגענו דרך הרחוב של שער האריות, שני רחובות שכתושבים אנחנו יודעים שאמורים להיות מאובטחים על ידי המשטרה ביום ירושלים. הרחובות מלאים בצעירים ערבים ללא נוכחות משטרה. כמו חיות טרף הם מחכים לראות רכב יהודי, עם שלושה יהודים עם כיפות. עפו אבנים, חתכתי צומת באדום והעליתי את המשטרה על הקו, האבנים ממשיכות לעוף".

עוד הוסיף כי "בצומת הזאת אין לי לאן לעקוף, 50 מטר מפה היו כמה ניידות משטרה ואני פה עם עשרות אבנים וסלעים שנכנסות לרכב, השמשות מנופצות ואין לי לאן לברוח, האוטו נתקע בבטון והושבת, הכו אותנו והשפריצו עלינו גז". הוא טען כי "יותר כואב מהכול לראות את מדינת ישראל 54 שנים אחרי הגבורה שגילנו במקום הזה בפתח שער האריות, לראות את ההשפלה ואת הכניעה של המטרה לטרור ולאלימות ומקפלים את הזנב בין הרגליים. מדובר פה על חיות אדם ועשרות רוצחים".

שידור חי ממתחם הר בית (צילום: רויטרס)

LIVE

בתוך כך, נשמעה ביקורת בימין על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל מדיניותו בנוגע להר הבית. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס לתקרית בה פלסטינים תקפו את נהג הרכב שפגע בעוברי אורח: "לינץ' נורא כזה שמתרחש לאור יום בירושלים הוא כשל טקטי ואסטרטגי. יש כאן כשלון של נתניהו במשך הרבה מאוד שנים באכיפת הריבונות היהודית בירושלים. הרמת הראש של האויב הערבי בבירה לא התחילה ביום אחד. זה אירוע מתגלגל שהולך ומחמיר משנה לשנה. 100% כישלון של נתניהו. ‏מדיניות של אפס אכיפה ואפס הרתעה, כמעט תמיד כניעה והתקפלות. כשלון של המשטרה שמאפשרת יותר ויותר מקרים כאלה בימים האחרונים".

מוקדם יותר התייחס חברו לסיעה, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר להחלטת המשטרה למנוע מיהודים עלייה להר הבית ביום ירושלים. "ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה מאפשרים למשטרה להתקפל. מי שמתקפל בהר הבית מתקפל מארץ ישראל כולה. הודעתי למנהלי סיעת הליכוד שלא יקראו לי בשבוע הקרוב לשום הצבעה על חוקים ותקנות. אין לי סיבה להצביע השבוע עם מי שמקבל החלטות של התקפלות".

מהומות בהר הבית 10 במאי 2021. רויטרס
מהומות בהר הבית, הבוקר/רויטרס

המשטרה נערכה בכוחות גדולים לקראת אירועי יום ירושלים שיתקיימו היום בבירה, שבמרכזם נמצא מצעד הדגלים. נכון לעכשיו, המצעד צפוי לעבור ברובע המוסלמי, לפי התכנית המקורית. התוואי עשוי להשתנות לאורך היום בצל המתיחות שהורגשה בימים האחרונים במזרח ירושלים, והגיעה גם ליהודה ושומרון ולרצועת עזה.

מפקד מחוז ירושלים, דורון תורג'מן, הסביר כי ייתכן שיוחלט לנתב את הצועדים למסלול אחר "בכפוף להערכת מצב שתתקיים היום בשיתוף כלל גורמי הביטחון השונים, ואז בהתאם למודיעין קונקרטי או לחילופין החלטת דרג מדיני".

בתום הערכת מצב, החליט מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לאסור על הגעת יהודים למתחם הר הבית. בימים האחרונים המתחם נותר סגור למבקרים בשל סיום הרמדאן, שבו מגיעים רבבות מתפללים מוסלמים למקום.

במשטרה ציינו כי הם ערוכים לאפשר מעבר של מצעד הדגלים בשער שכם דרך הרובע המוסלמי. במסגרת ההיערכות ביצעה המשטרה שורה של מעצרים של פלסטינים שלדבריה יש חשד שיסכנו את הציבור. בעת מעבר הצועדים, בעלי הדוכנים מתבקשים לסגור על מנת למנוע חיכוכים.

מהומות בהר הבית 10 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
פינוי פצוע במהומות בהר הבית, הבוקר/מערכת וואלה!, אתר רשמי

המצעד, בו משתתפים דתיים לאומיים מתחיל במרכז העיר, ומשם ממשיך לעיר העתיקה עד לכותל. חלק מהצועדים, לרוב הנשים, נכנסות דרך שער יפו. בעוד הצועדים האחרים נכנסים דרך שער שכם והרובע המוסלמי. הצועדים צפויים לעבור באזור הרובע המוסלמי לכל המאוחר בשעה 19:00, בשל המוני מוסלמים שמגיעים להר הבית לתפילה. יעקב נוביק, ממארגני מצעד הדגלים, ציין כי מספר הצועדים לכותל צפוי להיות מוגבל לאלפים בעקבות האסון במירון.

לקראת האירועים יחולו שינויים בהסדרי התנועה, והחל מהשעה 14:00 ייסגרו רחובות רבים במרכזי העיר ובקרבת העיר העתיקה. הרכבת הקלה תפעל בשני מסלולים מקוצרים: מפסגת זאב עד לשער שכם ומהר הרצל לתחנה מרכזית.

מסלול מצעד הדגלים ירושלים, 10 במאי 2021. -, עיבוד תמונה
מסלול מצעד הדגלים - והנקודות הנפיצות/עיבוד תמונה, -

בתוך כך, פינוי המשפחות בשייח ג'ראח, נושא שעומד במרכז המחאות בשכונה, נדחה לפחות לבינתיים. בית המשפט העליון דחה את הדיון בבקשת רשות ערעור שהגישו המשפחות, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביקש לבחון את הצטרפותו להליך לאור בקשת הסנגור של המשפחות, והגיש חוות דעת של גורמי מדיניות ומקצוע במעטפה סגורה. בסיעת הציונות הדתית הודיעו כי יגיעו בצהריים לסיור בשכונה.

מהומות בהר הבית 10 במאי 2021. רויטרס
מתפרעים פלסטינים. הר הבית. הבוקר/רויטרס

לחץ מהבית הלבן

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, ביקש בשיחת טלפון עם עמיתו הישראלי, ראש המל"ל מאיר בן שבת, כי ממשלת ישראל "תבצע את הצעדים הנדרשים" כדי לשמור על הרגיעה ביום ירושלים, כך לפי הודעה שפרסם הבית הלבן.

בהודעת הבית הלבן נמסר כי סאליבן הביע באוזני בן שבת דאגה רבה לגבי העימותים בירושלים, ובמיוחד בהר הבית. הוא הביע גם את דאגתה של ארצות הברית מהפינוי האפשרי של משפחות פלסטיניות בשייח ג'ראח, וגינה את ירי הרקטות ובלוני התבערה מעזה.

הלילה שוגרו שלוש רקטות מהרצועה לעבר עוטף עזה, מהן שתיים יורטו והשלישית נחתה בשטח פתוח. אזעקות צבע אדום נשמעו בשדרות, אשקלון וברחבי העוטף. בתגובה, טנקים של צה"ל תקפו עמדות צבאיות של חמאס ברצועה.

מהומות בהר הבית 10 במאי 2021. רויטרס
כוחות המשטרה פועלים בהר הבית. הבוקר/רויטרס
אלפי יהודים בתפילת שחרית חגגית של תלמידי ישיבות ההסדר, בכותל המערבי 10 במאי 2021. ניב אהרונסון
מתפללים בתפילת שחרית של תלמידי ישיבות ההסדר. הכותל המערבי. הבוקר/ניב אהרונסון
אלפי יהודים בתפילת שחרית חגגית של תלמידי ישיבות ההסדר, בכותל המערבי 10 במאי 2021. אברהם שטרן, TPS
אלפי מתפללים ברחבת הכותל. הבוקר/TPS, אברהם שטרן

המתיחות במזרח ירושלים שנמשכת כבר שבועות. תחילה התפתחו עימותים בשער שכם בעקבות החלטת המשטרה להציב גדרות ולחסום ישיבה על המדרגות ברמדאן. לאחר הסרת הגדרות חלה רגיעה, אך לא לזמן ממושך. על רקע התקדמות ההליכים בעניין פינוי משפחות פלסטיניות בשייח ג'ראח עבור יהודים, החלו מחאות יומיות בשכונה.

מפגינים התעמתו בין היתר עם שוטרים, וביום חמישי בערב גם עם פעילי ימין שהגיעו לשכונה לאחר שח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) החליט להעביר את לשכתו למקום, לדבריו במחאה על אוזלת ידה של משטרה בהגנה על יהודים. ביום שישי הודיע בן גביר כי החליט להתפנות, לאחר שבלשכת ראש הממשלה הסכימו כי תהיה נקודה קבועה של משטרה בשכונה עד לסוף הרמדאן. הוא טען כי בלשכה הפעילו עליו לחצים רבים להתפנות, בנימוק כי הדבר יגרור הסלמה.

מהומות בהר הבית 10 במאי 2021. ניב אהרונסון
שוטרים הודפים את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. הר הבית. הבוקר/ניב אהרונסון

ביום שישי אירעו עימותים בשכונה בשעות הערב, אך המוקד המרכזי היה בהר הבית. מפגינים תועדו מיידים אבנים וחפצים לעבר שוטרים שהשתמשו ברימוני הלם וכדורי ספוג, ובסהר האדום דיווחו על כ-200 פצועים. בשבת אירעו עימותים בשער שכם ושכונת שייח ג'ראח בין פלסטינים לשוטרים. בסהר האדום דיווחו על כ-90 פצועים ובמשטרה על 17 שוטרים שנפצעו. אולם ברובע המוסלמי עצמו היתה אווירת חג, והעימותים כמעט שלא הורגשו. אתמול, לפי הסהר האדום, נפצעו לפחות 14 פלסטינים במהומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully