וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לג'ונסון: השמרנים זכו במושב לפרלמנט במעוז הלייבור

עודכן לאחרונה: 7.5.2021 / 23:45

מפלגת השלטון בבריטניה הגדילה את הרוב שלה, אחרי שניצחה בהארטלפול שבצפון אנגליה שבו שלט השמאל במשך עשורים. זאת למרות הביקורת על ניהול הקורונה והשערורוית של ג'ונסון. "הציבור רוצה שנתמקד בצרכים ובעדיפויות שלו", חגג. הלחץ על מנהיג הלייבור גובר. "מהפך מדהים"

בוידאו: רה"ב בריטניה בוריס ג'ונסון מדבר על הבחירות המקומיות/עריכה: אביעד בללי

המפלגה השמרנית בבריטניה זכתה היום (שישי) במושב נוסף בפרלמנט, אחרי שניצחה בבחירות בעיר הארטלפול שבצפון אנגליה שנחשבה במשך עשרות שנים מעוז של הלייבור. הניצחון הסוחף מהדק את אחיזתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון באזורים שהיו באופן מסורתי מזוהים עם השמאל.

המועמדת של השמרנים, ג'יל מורטימר, גברה על מועמד מפלגת הלייבור שבאופוזיציה בפער של 15,529 מול 8,589 קולות. הניצחון של מפלגתו של ג'ונסון הפתיע רבים והוכיח שראש הממשלה, לפחות עד עתה, חסין להאשמות בדבר קידום מקורבים ומחדלים בניהול משבר הקורונה.

הניצחון של השמרנים בעיר הנמל התעשייתית לשעבר מעניק להם רוב מוחץ עוד יותר בפרלמנט, ובמקביל מגביר את הלחץ על מנהיג הלייבור קיר סטארמר. הוא עומד בפני ביקורת על כישלונו להחיות את המפלגה אחרי המפלה שנחלה ב-2019 תחת הנהגתו של ג'רמי קורבין.

"אי אפשר להתחבא מהעובדה שמדובר בתוצאה מטלטלת עבור הלייבור, פשוט מטלטלת", אמר חבר הפרלמנט סטיב ריבד לרשת BBC. "זה מלמד אותנו שקצב השינוי במפלגת הלייבור לא מהיר מספיק. אנחנו צריכים להאיץ אותו", הדגיש ריד, החבר בצוות המייעץ למנהיג הלייבור.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון במהלך נאום כשברקע בובה מתנפחת בדמותו 7 במאי 2021. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון/רויטרס

השמרנים אמרו כי מדובר בניצחון היסטורי. "הציבור רוצה שהפוליטיקאים יתמקדו בצרכים ובעדיפויות שלהם", אמר ג'ונסון בעת ביקורו בעיר היום. "המקום הזה הצביע בעד ברקזיט. השלמנו את הברקזיט, כך שאנחנו יכולים לעשות דברים נוספים".

הבחירות המיוחדות, שנערכו אתמול מחוץ למעגל הבחירות הסדיר, התקיימו אחרי שמחוקק מטעם הלייבור התפטר בחודש מרץ. בנוסף אליהן, התקיימו בחירות לפרלמנטים האזוריים של סקוטלנד ושל ווילס וכן למועצות מקומיות.

רה"מ בריטניה, בוריס ג'ונסון, בביקור הארטלפול, מעוז השמאל, 7 במאי, 2021. רויטרס
התגבר על הביקורות שהופנו כלפיו בהתמודדות מול נגיף הקורונה. בוריס ג'ונסון/רויטרס

הלייבור החזיקו בהארטלפול במשך עשורים ארוכים. הפרשנים תיארו זאת כהפסד הגדול ביותר של מפלגה בבחירות חוזרות על מושב שבשליטתה מאז מלחמת העולם השנייה. השמרנים התגברו על הביקורות שהופנו לג'ונסון על התנהלותו בתחילת התפרצות מגיפת הקורונה, שעליה בחייהם של אלפי אנשים. עם זאת, כיום הממלכה היא בין המובילות בעולם בקצב החיסונים והיא חוזרת בהדרגה לשגרה.

גם חשדות בדבר מימון לא חוקי של מעונו הפרטי של ג'ונסון, הנחקרות בידי ועדת הבחירות, לא השפיעו בסופו של דבר על התוצאה הסופית.

"זה מהפך מדהים במושב שהלייבור היו צריכים לשמור ולהגן", אמר מייקל ת'רשר, פרופסור לפוליטיקה, לרשת סקיי ניוז.

התוצאות ביתר מערכות הבחירות ישוחררו בימים הקרובים מאחר שהגבלות הקורונה הקשו על הספירה. על פי הקולות הראשונים, השמרנים הצליחו להגדיל את כוחם גם במועצות המקומיות באנגליה. בסקוטלנד, שבה המפלגה הלאומית רוצה לקיים משאל עם נוסף, מסתמן קרב צמוד בין תומכי העצמאות מהממלכה לבין תומכי האיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully