וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האווירה בירושלים מבעירה את יו"ש, ומערכת הביטחון לא מצליחה לבודד את האש

8.5.2021 / 10:30

ארגוני הטרור מובילים תעמולה ארסית, וטוענים שישראל אחראית להסלמה בהר הבית בניסיון לשנות את הסטטוס קוו. בצה"ל מעריכים שגם הפיגועים בצומת תפוח ובמוצב מג"ב קשורים לאווירה הנפיצה שמגיעה מהבירה. כעת, כשימים רגישים בפתח, מפקדים נדרשים להימנע מחיכוך עד כמה שניתן

בווידאו: זירת הפיגוע בצפון השומרון/צילום: אנשי הדממה

המסיתים המרכזיים בפלגים, ובראשם בכירי חמאס, הצליחו באמצעות תעמולה ארסית וקיצונית ברשתות החברתיות לשכנע את הציבור הפלסטיני כי ישראל משנה את הסטטוס קוו סביב הר הבית וירושלים. בראש המסיתים עומד מפקד הזרוע הצבאית של החמאס מוחמד דף שמתכתב עם צעירי מזרח ירושלים באמצעות רשת הטיקטוק ומאיים בצורה ישירה על ישראל לבל תפגע בירושלים - או שתזכה לתגובה מרצועת עזה.

ירושלים היא נושא מלכד ורגיש ביותר, ובפער, מעל נושא הבחירות לרשות הפלסטינית, הקורונה, הכלכלה, היום שאחרי אבו מאזן והאופק המדיני. אם יש נושא שיוציא את הציבור הפלסטיני לרחובות וידרבן מחבלים בודדים להוציא לפועל פיגועים זו העיר ירושלים.

כוחות צה"ל בכפר שוויכה, ביתם של המחבלים שהיו בדרכם לירושלים, 7 במאי 2021. דובר צה"ל
בצה"ל התכוננו לתרחיש. חייל בכפר שוויכה, אתמול/דובר צה"ל

קריאות הנקמה והאיומים של המון משולהב בתפילות הבוקר בהר הבית בדרך חזרה למזרח ירושלים ולשטחים היו הפרומו לניסיון הפיגוע בשער הכניסה למוצב מג"ב בסלאם בחטיבה המרחבית מנשה. שלושה צעירים, חמושים ברובים וסכינים, שהגיעו באופן בלתי מוסבר מהצד הישראלי וניסו להסתער על המוצב - זהו אירוע חריג מאוד במתווה שלו. ההסתה סוחפת אחריה את כל הגילאים. התגובה הייתה מהירה והסתיימה בפגיעה ונטרול של שלושתם.

בצה"ל משבחים מאוד את פעולתם של לוחמי מג"ב, שידעו לזהות את המחבלים ולפתוח לעברם באש מדויקת תוך חתירה למגע, אך הקרדיט מגיע גם למפקד פיקוד מרכז, אלוף תמיר ידעי. בתחילת הרמדאן הנחה ידעי להגביר את האכיפה סביב הכניסה של שוהים בלתי חוקיים מיהודה ושומרון, שחוצים את הגדר, ועולים בשטח הישראלי על אוטובוס הסעות בעל לוחית זיהוי צהובה, שהסיכוי שיעצרו אותו בחשד להסעת שב"חים בהמשך הנסיעה נמוך, וכך הנסיעה לתפילות בהר הבית עוברת בצורה חלקה.

המשימה הוטלה על צה"ל, אך בעיקר על מג"ב. תצפיות שמתמקדות בחציית הפלסטינים דרך הפרצות בגדר שדרכן ניתן לעבור עם רכב, העלייה לאוטובוס ההסעות - ופשיטה ומעצר כמה קילומטרים לתוך שטח ישראל.

עימותים בהר הבית. אתר רשמי, מערכת וואלה!
הרוח נושבת מירושלים לשטחים. עימותים בהר הבית, אתמול/מערכת וואלה!, אתר רשמי

לפי השיטה עליה הנחה ידעי, האוטובוס נוסע למעבר סאלם ושם יורדים השב"חים לחקירה. מי שלאחר חקירה מתברר כי אין לו עבר ביטחוני, פלילי ולא מעורר חשד משוחרר, והאחרים נעצרים במקום ועוברים חקירה אינטנסיבית. בתקרית בשומרון נעצרו שני מיניבוסים ובהם 28 שב"חים. דקות ספורות לאחר שהתרכזו ברחבה מול מוצב מג"ב, קמו שלושת החמושים, התקרבו לשער המוצב במרחק של 15 מטרים ופתחו באש לעבר לוחמי ולוחמות מג"ב.

מהתחקיר עולה כי שלושת הרובים פעלו ללא מעצורים, אך החתירה למגע של לוחמי מג"ב הכריעו את קרב היריות שנמשך כחצי דקה. שניים מהמחבלים נהרגו ואחד נפצע באורח אנוש. בהמשך, כוחות צה"ל פשטו על בתי המחבלים בטול כרם ובכפר שוויכה, ואיתרו באחד הבתים צוואה של אחד המחבלים. לפי הערכות במערכת הביטחון הם רכשו את הנשקים ביממה שלפני האירוע.

בצל החשש שחוליות נוספות ינסו לנצל את הפרצות בגדר, העביר מפקד פיקוד מרכז בקשה למטכ"ל הכללי לתגבור. כבר ביממה הקרובה יגיע גדוד נוסף לאזור גדר ההפרדה ויצטרף לשלושה שמוצבים בו כעת. כמו כן, לאחר מעצר המיניבוסים הודיעו חברות ההסעה על ביטול הסעת השבח"ים בקו התפר.

תפילות רמדאן בהר הבית, ירושלים, 30 באפריל 2021. Jamal Awad/Flash90, פלאש 90
תפילות רמדאן בהר הבית, אתמול/פלאש 90, Jamal Awad/Flash90

בשנת 2020 סיכל שב"כ 430 פיגועים משמעותיים, מתוכם 283 פיגועי ירי, והמגמה בשנת 2021 בעלייה. בהתאם מפלס הלחץ והדאגה עולה בשבועות האחרונים באוגדת יהודה ושומרון בפיקודו של תא"ל יניב אלאלוף, על רקע העלייה בהיקף התעמולה בצד הפלסטיני.

גורמים בצה"ל טוענים כי חלקים בציבור הפלסטיני משוכנעים כי ישראל מנסה לכפות שינויים בשטחה של ירושלים - ולכן האווירה נפיצה ושברירית. אותם גורמי ביטחון גם מחברים את פיגוע הירי בצומת תפוח השבוע בו נרצח יהודה גואטה להסתה סביב ירושלים.

תגבור לצד קירור

היה זה אלוף במיל' ניצן אלון, שבאוקטובר 2011, ערב סיום תפקידו כמפקד אוגדת יו"ש, הזהיר מהתסיסה סביב ירושלים וההקרנה שלה על הגדה המערבית. אלון הדגיש אז כי ירושלים יכולה בקלות להצית את יהודה ושומרון, והוסיף כי מערכת הביטחון, בשילוב פעולות של הדרג המדיני, מחויבים ליצור חציצה ולבודד את מה שמתרחש בירושלים מהשטחים - אחרת המצב עלול להידרדר לרצף פיגועים שיוביל להסלמה חמורה בהרבה. בחלוף כעשר שנים, נדמה שהמצב דומה.

עיני בכירי מערכת הביטחון נשואות לעבר יום ירושלים ולאחר מכן לימי ציון רגישים עבור המאמינים המוסלמים בשבועות הקרובים. בכוונת צה"ל לתגבר את האזור כדי להיערך לתרחישי קיצון של התלקחות - אך בנוסף לכך נדרשות פעולות לצינון האווירה סביב ירושלים. מפקדי שטח בפיקוד מרכז סיפרו השבוע כי הם נדרשים להכיל אירועים, להימנע מירי ומחיכוך עד כמה שניתן, פרט לאירועים בהם נשקף איום ברור לחייהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully