וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מהתלקחות בבירה: דריכות לקראת אירועי סוף הרמדאן ויום ירושלים

עודכן לאחרונה: 7.5.2021 / 21:16

בימים הקרובים ייערכו שורת אירועים המוניים בעיר העתיקה, ברקע המתיחות במזרח העיר. שוטרים רבים יתפרסו לקראת תפילות יום שישי האחרון לרמדאן, בעוד במוצ"ש צפויים להתאסף יותר מ-100 אלף בני אדם בהר הבית. בתוך כך, 15 נעצרו בעימותים בשיח ג'ראח בשל הרצון לפנות תושבים

שידור חי מהעימותים בהר הבית

LIVE

בימים הקרובים ייערכו שורת אירועים המוניים בעיר העתיקה בירושלים בשל סוף הרמדאן ויום ירושלים, שיחול בשבוע הבא. האירועים יתקיימו ברקע המתיחות והדריכות במזרח העיר ובפרט בשכונת שיח ג'ראח, שם התקיימו גם הלילה (שישי) עימותים בין התושבים למשטרה, על רקע הרצון לפנות תושבים פלסטינים מבתיהם לטובת תושבים יהודים.

במהלך העימותים אמש בשכונה נעצרו 15 בני אדם. המשטרה פינתה את הרחוב ודרשה מהתושבים להיכנס לבתיהם. לפי המשטרה, המפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים, ניידות וכלי רכב אחרים, שאחד מהם אף הציתו, תקפו עוברי אורח סמוך לתחנת הרכבת הקלה וירו זיקוקים. בצל המתיחות, הודיע ח"כ איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) כי הוא מעביר את לשכתו לשכונה, ואף הקים סככה מאולתרת ליד בית ברחוב שבו מתגוררים יהודים.

מעצרים בעקבות עימותים בשכונת שיח ג'ראח במזרח ירושלים, 6 במאי 2021. רויטרס
מעצרים במהלך העימותים בשיח ג'ראח, הערב/רויטרס

תושבים בשיח ג'ראח הודיעו היום לבית המשפט העליון כי לא הגיעו להסכמות עם חברת "נחלת שמעון" שתובעת מהם להתפנות, והשופטת דפנה ברק ארז תצטרך להחליט אם לקבל את בקשת הערעור ולקיים דיון נוסף בנושא. זאת, אחרי שפסיקות בית משפט מחוזי ובית משפט שלום קבעו כי על הדיירים להתפנות, משום שהקרקע הייתה בבעלות יהודית ונמכרה ל"נחלת שמעון".

ירדן גינתה את פינוי התושבים משכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים. שר החוץ אמר כי זהו "פשע שהעולם צריך למנוע". הוא הוסיף כי המשך "הצעדים הלא חוקיים והפרובוקציות" של ישראל במזרח העיר הם "משחק מסוכן באש". במקביל, מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, הזהיר השבוע כי ישראל תשלם מחיר "אם לא תיעצר התוקפנות" נגד תושבי השכונה.

כמה מוחים נעצרים בהפגנות מדי ערב לאחר עימותים עם המשטרה, שמצידה מפזרת את המתקהלים עם מכתזית בואש ופרשים. המתיחות מתווספת לאירועים בשער שכם לפני כשבועיים, אז הוצבו מחסומים על ידי המשטרה ברחבת המדרגות שהובילו לעימותים אלימים, שהסתיימו עם הסרתם של הגדרות.

כוחות משטרה גדולים יתפרסו מחר בעיר העתיקה לקראת תפילות יום שישי האחרון לרמדאן, ועשרות אלפים צפויים להגיע למקום כדי להתפלל. בשל הקורונה, תוגבל כניסתם של פלסטינים מהגדה ל-10 אלף מחוסנים בלבד. אירוע מרכזי נוסף שיתקיים הוא 'לילת אל-קאדר', שיצוין במוצאי שבת ומסמל את היום שבו ניתן הקוראן לנביא מוחמד. במהלך האירוע צפויים להתאסף יותר מ-100 אלף איש בהר הבית.

עוד בוואלה!

עימותים בין שוטרים למפגינים פלסטינים בשייח ג'ראח, שישה נעצרו

לכתבה המלאה
רכב שנפגע מיידוי אבנים בשכונת שיח ג'ראח בירושלים, 7 במאי 2021. דוברות משטרת ישראל
רכב שנפגע מיידוי אבנים בשיח ג'ראח, הלילה/דוברות משטרת ישראל
תפילות רמדאן בהר הבית, ירושלים, 30 באפריל 2021. Jamal Awad/Flash90, פלאש 90
תפילות רמדאן בהר הבית, בשבוע שעבר/פלאש 90, Jamal Awad/Flash90

במתפ"ש טרם הודיעו בדיוק כמה פלסטינים מהגדה יורשו להיכנס לישראל עבור האירוע. במשטרה ציינו כי "ההיערכות שהחלה עם תחילתו של חודש הרמדאן, נמשכת לקראת אירועי 'לילת אל-קאדר' במתכונת מתוגברת ברחבי ירושלים בכלל, סביב ובתוך העיר העתיקה, בפרט, על מנת לאפשר כניסה מהירה בשערי העיר העתיקה ואת חופש הפולחן למאות אלפי המוסלמים שיגיעו לתפילות בהר הבית ויערכו את קניות החג, זאת לצד שמירה על הסדר הציבורי, הביטחון, הכוונה והסדרת התנועה".

שכונת שייח ג'ראח 4 במאי 2021. ראובן קסטרו
העימותים סביב הפינויים בשכונה התחדשו. שיח ג'ראח, השבוע/ראובן קסטרו

המתיחות בבירה תימשך גם ביום שני הבא, אז יחול יום ירושלים. בימים האחרונים של הרמדאן היה הר הבית סגור לכניסת יהודים, אך בארגוני ימין המעודדים עלייה למתחם מקווים שהמצב ישתנה ביום החג, כפי שהיה ב-2019. כמו כן, הפעילים מפרסמים קריאות להגיע למקום עם הכיתוב "לא נכנעים לדרישות הירדנים לסגור את ההר לכניסת יהודים".

אירוע נוסף שמגביר את המתיחות הוא מצעד הדגלים שנערך מדי שנה ביום ירושלים, ובן צועדים דתיים לאומיים בין היתר משער שכם לכותל המערבי. ב-2019 נדחתה עתירה נגד מעבר המצעד באזור זה בשל הרמדאן, לאחר שהמשטרה הבהירה כי יש ביכולתה להיערך כנדרש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully