וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי גוש מתנגדי נתניהו נפגשו; בנט: הפערים לא פשוטים, מוכן לשלם מחיר

עודכן לאחרונה: 7.5.2021 / 22:18

יושבי הראש של יש עתיד, ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו ומרצ שוחחו בביתו של לפיד. בנט נועד עם מיכאלי בנפרד, והצהיר שיהיה "מוכן ללכת רחוק" כדי להקים ממשלה. לפי המתווה המסתמן, הקואליציה תכלול 24-23 שרים. גורמים פוליטיים הביעו אופטימיות על היכולת להגיע להסכמות

לפיד: ישראל זקוקה לאחדות, מאמין בכוונות הטובות של שותפי העתידיים/עריכה: אביעד בללי

ראשי גוש מתנגדי נתניהו נועדו היום (שישי) בביתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בתל אביב, במסגרת המאמצים להרכבת ממשלה. לאורך היום שוחחו יו"ר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט עם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ. בנט נפגש עם יו"ר העבודה מרב מיכאלי בביתה בעיר.

"זו לא הייתה הבחירה הראשונה שלי. הלכתי בכל הכוח עם נתניהו מהרגע שקיבל את המנדט, והוא נכשל", הבהיר בנט. "אנחנו עומדים בפני שתי אופציות, בחירות חמישיות או ניסיון כן להקים ממשלה רחבה. אני מדגיש שמדובר בנסיון. האוירה אמנם טובה, אבל הפערים לא פשוטים לגישור..

יו"ר ימינה נפתלי בנט בצאתו מפגישה עם יו"ר עבודה מרב מיכאלי בביתה בתל אביב, 7 במאי2021. אבשלום ששוני, מעריב
בנט יוצא מביתה של מיכאלי לאחר פגישתם, היום/מעריב, אבשלום ששוני

לדבריו של בנט, "מיותר לציין שאני מוכן ללכת רחוק ולשלם מחיר פוליטי אישי ב'בייס" שלי ובלבד שתקום ממשלה. העיקרון המארגן שלה יהיה פשוט - רצון טוב, והבנה שלא את כל הסוגיות שבמחלוקת בין ימין לשמאל כבר יותר משבעים שנה חייבים לפתור עכשיו. אפשר להסכים שלא להסכים. אבל יש עקרונות ליבה שאני לא מוכן לוותר עליהם וקווים אדומים שלא אעבור".

"אלה לא ימים קלים", הוסיף. אני יודע מאין באתי ולאן אני הולך, ואני נחוש למצות את הנסיון הזה עד סופו, אבל זה לא פשוט כשאנשים שהלכת איתם כברת דרך, שגידלת אותם פוליטית, משתמשים נגדך במלים קשות שאני אפילו לא רוצה לחזור עליהן"

ביש עתיד אמרו לפני השיחה עם ליברמן כי "הפגישה חותמת רצף פגישות שהתקיימו היום במסגרת המאמצים להרכבת הממשלה. הפגישות כולן היו ברוח טובה עם נכונות להתקדם".

גדעון סער לאחר פגישתו עם יאיר לפיד ונפתלי בנט, 7 במאי 2021 בתל אביב. אבשלום ששוני, מעריב
סער ביציאתו מהפגישה עם לפיד ובנט בתל אביב, היום/מעריב, אבשלום ששוני

לפיד ובנט נפגשו גם אמש, לראשונה מאז הטלת המנדט על לפיד, ובמקביל צוותי המו"מ של יש עתיד וימינה נפגשים גם הם הבוקר, והשיחות "מתקדמות ברוח טובה". גורמים המעורבים במו"מ להקמת הממשלה אמרו הבוקר כי "יש התקדמות ואווירה חיובית, והשאיפה היא לסגור הסכמים קואליציוניים כבר בשבוע הבא. נותרו עוד פערים על תיקים וסוגיות נוספות - אך מאמינים שאפשר יהיה להתגבר עליהם".

יו״ר "יש עתיד" ח״כ יאיר לפיד נועד עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, 5 במאי 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

הפגישות מעידות על התקדמות במגעים. בשבועות האחרונים צוותים מטעמם של בנט ולפיד כבר החלו במשא ומתן והסכימו על מתווה כללי להקמת ממשלה פריטטית עם שוויון וזכות וטו בין גוש הימין של ימינה ותקווה חדשה וגוש המרכז שמאל של יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, מרצ ומפלגת העבודה. כמו כן, הוסכם שקווי היסוד של הממשלה וההסכמים הקואליציוניים לא יעסקו בנושאים מדיניים, דת ומדינה, ומערכת המשפט.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בצאתו מפגישה עם יאיר לפיד ונפתלי בנט, בביתו של לפיד בתל אביב, 7 במאי 2021. ראובן קסטרו
גנץ בצאתו מהפגישה בביתו של לפיד בתל אביב, היום/ראובן קסטרו
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ בתום פגישתו עם יאיר לפיד ונפתלי בנט בתל אביב, 7 במאי 2021. ראובן קסטרו
הורוביץ מגיע לפגישתו עם לפיד ובנט, היום/ראובן קסטרו

לפי המתווה המסתמן, הממשלה תכלול 24-23 שרים: 8 לגוש הימין של ימינה ותקווה חדשה, ו-15-16 לגוש המרכז שמאל. חלוקת התיקים טרם הושלמה, אך מסתמן כי לפיד יכהן שר החוץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כשר האוצר, יו"ר כחול לבן בני גנץ ימשיך לכהן בתיק הביטחון, וככל הנראה יו"ר תקווה חדשה גדעון סער יקבל את תיק המשפטים, אף שגם ח"כ איילת שקד מימינה עדיין דורשת אותו.

בנוסף, ישנה עדיין מחלוקת על תפקיד יו"ר הכנסת - בימין מעוניינים שזאב אלקין יכהן בתפקיד, ואילו לפיד מעוניין בח"כ מאיר כהן. כמו כן, ישנו מאבק על תיק החינוך - בתקווה חדשה רוצים שיפעת שאשא ביטון תקבל את התפקיד, אך גם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מעוניין בו.

גורמים המעורים במו"מ בשתי המפלגות הביעו אופטימיות בנוגע ליכולת לסגור את הפערים. גם לפיד וגם בנט מעוניינים להאיץ את המו"מ ככל האפשר ולהשביע ממשלה כמה שיותר מהר.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מגיע לפגישה עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט, 7 במאי, 2021. ראובן קסטרו
רכבו של ליברמן בביתו של לפיד, היום/ראובן קסטרו

בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו הציג לראשונה את הדרישות שלו בהסכם הקואליציוני לממשלה הבאה. בין היתר, הציב ליברמן שורת דרישות בתחומי דת ומדינה, לרבות אישור חוק הגיוס, קידום ברית הזוגיות ביטול חוק המרכולים, קידום לימודי ליבה במגזר החרדי ועוד.

ח"כ כהנא: "אחדות - צו השעה"

אתמול נשא לפיד דברים, יממה לאחר שקיבל את המנדט למלאכת הרכבת הממשלה, ואמר כי "ישראל היא מדינה פצועה, היא זקוקה לשקט, לאחדות, מוכרחה וחייבת ממשלה מתפקדת". הוא תייחס לדברים שאמר שלשום בנט, שציין כי ממשלת אחדות תמנע בחירות חמישיות, והוסיף כי "זה רק חלק מהעניין. המטרה העיקרית שלה, האתגר העיקרי שלה, יהיה להתחיל פה משהו אחר, נקי, הגון, מתפקד. אנחנו מנסים ליצור פה ברית ישראלית של אנשים הגונים, שהם גם פטריוטים. אני מאמין בכוונות הטובות של שותפי העתידיים - בנפתלי ובני, גדעון ומרב, איווט וניצן".

במקביל, בימין המשיכו לתקוף את בנט בשל המגעים להקמת ממשלת האחדות. יור מפלגת "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' כתב היום כי "פעם אחר פעם גילה סימנים של אחד שמשתמש וזורק, התנהל בחוסר אחריות ובזיגזג לא מוסבר".

"בממשלת השקר והבגידה שבנט רוקח. ‏נציב לה חלופה ערכית, יהודית ולאומית, ובעזרת השם נפיל אותה הכי מהר שאפשר והמחנה הלאומי יחזור לשלטון", מסר סמוטריץ', "התפכחות היא אף פעם לא דבר קל. אבל היא הכרחית ומחויבת המציאות. ואם עושים אותה נכון יוצאים ממנה מחוזקים. הציונות הדתית לא בגדה".

במקביל, בימינה המשיכו להדוף את הלחץ מימין. ח"כ מתן כהנא פרסם הבוקר הודעה ובה הבהיר כי הוא תומך במאמצים להקמת ממשלה שכזו. "היא לא תהיה ממשלת החלומות. לא של הימין ולא של השמאל", מסר כהנא, אך הדגיש כי "כולם מבינים שזה צו השעה, שעכשיו נדרשת ממשלה בה כולם שותפים וכולם עובדים כדי לרפא את הפצעים. כולם עובדים כדי לקדם את הדברים עליהם כולנו מסכימים".

אתמול הודיעו גם חברי הכנסת עידית סילמן וניר אורבך (ימינה) הודיעו כי הם דחו את ההצעות שקיבלו מראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד לעזוב את מפלגתם. זאת, לאחר שלפני כן הבהיר ח"כ עמיחי שיקלי ממפלגתם כי יצביע נגד הקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת ומרצ.

בחירות חוזרות, איילת שקד, נפתלי בנט ומתן כהנא, הימין החדש 21.07.20. ראובן קסטרו
"עכשיו נדרשת ממשלה בה כולם שותפים". כהנא/ראובן קסטרו

"אני מודה לראש הממשלה נתניהו על מבול ההצעות לתפקידים ולשריונים שהועברו אליי באמצעות שליחיו הרבים. תודה, אך לא. אינני מעוניינת בכך, אלא במניעת בחירות חמישיות ובעצירת הכאוס אליו הובלת את המדינה", כתבה סילמן בפוסט בפייסבוק. עוד כתבה סילמן כי היא "ממשיכה בכל הכוח עם נפתלי בנט על מנת להקים ממשלה טובה בישראל בהקדם האפשרי. אני מאמינה בדרכו של בנט, בתנועת ימינה, וביכולת של העם הנפלא שלנו לשתף פעולה בעת הזו".

במקביל, ח"כ אורבך, לשעבר מנכ"ל הבית היהודי ומקורב לבנט, אמר כי גם הוא סירב להצעות של רה"מ: "תודה, מר נתניהו, אך לא. אין צורך לנו בנאומים לאומה ולשלוח שליחים עם הצעות. גם בפוליטיקה, נאמנות וחברות הן ערך עצום בעיני. כאיש ציונות דתית שמאמין בעם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל, אני מאמין בכל לבי שהדרך של בחירות חמישיות שאתה מנסה להוביל אליהן היא דרך ללא מוצא לישראל".

מאז הודעת שיקלי כי יתנגד לממשלה בראשות בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ימינה פעל מאחורי הקלעים לאחד סביבו את חברי הכנסת שנותרו במפלגה. שלשום, לאחר לחצים מצדו, פרסמה ח"כ איילת שקד הודעה בה היא גיבתה את מהלכיו אף שלא הבהירה איך תצביע על ממשלה עם השמאל, אם תוקם. אתמול בבוקר, טען ח"כ אביר קארה כי דחה הצעה מנתניהו לשריון בליכוד, לתפקיד שר הכלכלה ומימוש ההבטחות לעצמאים מתקופת הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully