וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: רוב האסירים משוחררים ללא טיפול ושיקום בכלא ובקהילה

המבקר קובע כי למרות שתקציב הרשות לשיקום האסיק גדל ב-30% בעשור האחרון, התקציבים שהוקצו לשיקום לא מנוצלים ומחלקות טיפול בבתי הסוהר מאוכלסות באופן חלקי. עוד הוא מציין כי רק כ-22% מהאסירים ששוחררו בחמש השנים האחרונות חויבו בשיקום או פיקוח בקהילה

אסיר בעל איזוק אלקטרוני בשב"ס 27 בנובמבר 2019. ניב אהרונסון
אסיר אזוק אלקטרונית/ניב אהרונסון

מרבית האסירים משוחררים ללא טיפול מתאים ושיקום בכלא ובקהילה, תקציבים שהוקצו לשיקום לא מנוצלים ומחלקות טיפול בבתי הסוהר מאוכלסות באופן חלקי - כך עולה מדו"ח המבקר המתפרסם היום (שני) ובוחן את פעילות שב"ס והרשות לשיקום האסיר (רש"א) בנוגע לשיקום אסירים. בין היתר מציין המבקר כי כ-57% מהצרכים הטיפוליים שהוגדרו לאסירים כלואים בשנים 2017 עד 2019 לא קיבלו מענה על ידי שב"ס, וכי רק כ-22% מהאסירים ששוחררו בחמש השנים האחרונות חויבו בשיקום או פיקוח בקהילה.

המבקר מתמקד בין היתר באסירים הכלואים לזמן קצר של עד השנה, וזאת משום שאחד הנימוקים להיעדר טיפולים ושיקום במאסר הוא משך הזמן המינימלי הנדרש על פי שב"ס. מהדו"ח עולה כי 79% מהם לא השתתפו כלל בפעולות שיקום, ופחות מ-2% מהם השתתפו בפעילות הכנה לקרת שחרור במהלך ריצוי עונשם. "נתונים אלה מעידים על פער ממשי בין תפיסת שב"ס לבין פעילותו בתחום הכנת שפוטים למאסרים קצרים לקראת שחרורם", כתב המבקר. ביטוי לכך ניתן לראות גם בקרב אסירים בגין עבירות אלימות במשפחה. לפי הדו"ח 37% מהכלואים בגין עבירות אלה לא טופלו כלל במסגרות השיקום של שב"ס בתחום זה. זאת על אף שהנתונים מראים כי שיעור הרצידיביזם - דפוס התנהגותי של עבריינים מורשעים אשר שוחררו מהכלא לקהילה ושבים לבצע עבירות - בקרב אסירים שטופלו בתוכנית שיקום בשב"ס עמד על 30.2% לעומת 39.9% בקרב אסירים שלא השתתפו בהן.

בשב"ס פועלות מחלקות ייעודיות בתחומי טיפול שונים ובהם אלימות במשפחה, התמכרויות, עבריינות מין, תעבורה ועוד. על פי המבקר, למעט המחלקות לטיפול בעברייני מין, שאר המחלקות אינן ממצות את פוטנציאל תקן הכליאה שלהן ושיעור המקומות הריקים בהן הוא 19% - 34%, כך שבאגפי השיקום שיעור האכלוס הוא הנמוך ביותר. עוד עולה מהדו"ח כ שב"ס לא ניצל יותר מ-20% מהתקציב בסך 86 מיליון שקלים שקיבל לצורכי שיקום בשנים 2016 עד 2018 וכ-20 מיליון שקלים קוצצו בעקבות זאת. לצד זה, עולה מדו"ח המבקר כי בעוד שנים 2017 עד 2019 בוצעו 11 הכשרות מקצועיות (כמו טבחות, רצפות, עיצוב שיער ועוד) בבתי סוהר שונים במימון מלא של המדינה, בשנת 2020 לא נפתחו הכשרות בשל תקציב המשכי.

חלוקת מזון לאסירים ביטחוניים בכלא נפחא, 11 בינואר 2017. ראובן קסטרו
חלוקת מזון לאסירים בכלא נפחא, 2017/ראובן קסטרו

המבקר גם התייחס לכך שעל אף שרבים מהכלואים דוברי ערבית כשפת אם, פעילויות השיקום נעשות רק בעברית. "מומלץ כי שב"ס יבחן תגבור מערך הטיפול באוכלוסייה הערבית בבתי הכלא, בין השאר באמצעות גיוס עו"סים שיוכלו לתת מענה לאסירים הערבים בשפתם, זאת לצד תגבור הפעולות להקניית השפה העברית לאסירים אלו. פעולה כזו אף עשויה להגביר את האפקטיביות של פעולת השיקום הכוללת של שב"ס ולהקטין את שיעור המועדות בכלל ובקרב האסירים הערביים בפרט", כתב המבקר.

בהקשר לרשות לשיקום האסירים האחראית לטיפול לאחר השחרור, המבקר מציין כי בשנים 2011 עד 2020 גדל התקציב שלה ב-30% ובשנה האחרונה עמד על כ-55 מיליון שקלים. עם זאת, מותח ביקורת על כך שרש"א לא יישמה התחייבויות שלה ובהן, הפחתת שיעור החזרה לעבריינות ל-35%, הגדלת שיעור הגשת תוכניות השיקום לאסירים, הגדלת מאגר מקומות העבודה המוצע לאסירים משוחררים והפעלת מסגרות טיפול חוץ-ביתיות חדשות. זאת בין היתר, לאחר שמספר המסגרות צומצם מ-11 בשנת 2011 לארבעה הוסטלים בלבד כיום. על אף שהרשות התחייבה להקים הוסטלים ומרכזי יום חדשים לאסירים משוחררים.

עיקרי דוח המבקר בנוגע לשיקום אסירים:

  • 57% מהצרכים הטיפוליים שהוגדרו לאסירים כלואים בשנים 2017 עד 2019 לא קיבלו מענה על ידי שב"ס
  • כ-22% מהאסירים ששוחררו בחמש השנים האחרונות חויבו בשיקום או פיקוח בקהילה
  • 79% מהאבירים הכלואים עד שנה לא השתתפו כלל בפעולות שיקום

בתגובה למבקר מסרה הרשות לשיקום האסיר כי החלה בפעילות להגדלת מספר ההוסטלים. כמו כן, על אף ששיעור הרצידיביזם בקרב אסירים עם מוגבלות נפשית גבוה במיוחד ועומד על 70%, מציין המבקר כי מסגרות השיקום בקהילה אינן כוללות מענה לטיפול באוכלוסייה זו.

"ראוי ששירות בתי הסוהר והרשות לשיקום האסיר בשיתוף משרד המשפטים, יבחנו את גיבושו של מתווה אשר יעודד ויתמרץ את רוב האסירים המשוחררים להשתתף בהליכי טיפול, ליווי, שיקום או פיקוח; ובפרט אסירים אשר רמת הסיכון הנשקפת מהתנהגותם עלולה להיות גבוהה", כתב המבקר לסיכום בדו"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully