וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין העביר את המנדט ללפיד: בעל הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה

עודכן לאחרונה: 5.5.2021 / 20:12

בתום ההתייעצויות עם ראשי המפלגות, הודיע ריבלין כי המנדט יועבר ליו"ר יש עתיד: "בין אם תהיה זו ממשלה שהוא יעמוד בראשה ובין עם מועמד אחר תחילה". ​לפיד: "אעשה הכול כדי שממשלת האחדות תוקם מהר ככל האפשר". כעת יעמדו לרשותו 28 ימים בניסיון להרכיב ממשלה

הנשיא ריבלין: "מעניק את המנדט לח"כ יאיר לפיד"/צילום: לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין הכריז הערב (רביעי) כי המנדט למלאכת הרכבת הממשלה יועבר ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד. זאת, לאחר שהמנדט שהוטל על ראש הממשלה בנימין נתניהו פקע הלילה בחצות. הצהרתו של ריבלין נערכה בתום ההתייעצויות שקיים עם חלק מראשי המפלגות.

"שוחחתי זה עתה עם לפיד והודעתי לו כי אני מעניק לו את המנדט להרכבת הממשלה", אמר ריבלין בנאום שנשא מבית הנשיא. "בין אם תהיה זו ממשלה שיעמוד בראשה תחילה ובין אם יעמוד בראש מועמד אחר תחילה והוא יכהן כראש ממשלה חלופי שכן החוק מאפשר זאת", הדגיש. "אמרתי לו שלא רבים זכו להגיע למעמד שבו מוענק להם המנדט להרכבת הממשלה בישראל".

יו״ר "יש עתיד" ח״כ יאיר לפיד נועד עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, 5 במאי 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין ולפיד, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

יו"ר יש עתיד הודה לנשיא, ומסר כי "אעשה הכול כדי שממשלת האחדות תוקם מהר ככל האפשר ותלך לעבוד למען אזרחי ישראל". עוד הוסיף לפיד כי "אחרי שנתיים של סיוט פוליטי מתמשך החברה הישראלית פצועה. ממשלת האחדות אינה פשרה - היא מטרה. עלינו להקים ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו לא שונאים אחד את השני. שבה ימין שמאל ומרכז פועלים יחד להתמודד עם האתגרים הכלכליים והבטחוניים. אנחנו זקוקים לממשלה שתוכיח לנו שהעובדה שאנחנו שונים זה מזה אינה חולשה, אלא מקור הכוח של ישראל".

לפיד יכנס הערב את צוות המו"מ של יש עתיד ויתדרך אותם לקראת המו"מ הקואליציוני לימים הקרובים.

נשיא המדינה, רובי רבילין מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ יאיר לפיד 5 במאי 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
כתב המנדט שהעביר ריבלין ללפיד/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

זמן קצר לאחר מכן הודיעו ביש עתיד כי ח"כ קארין אלהרר תמונה לתפקיד יו"ר הוועדה המסדרת בכנסת. מהמפלגה נמסר כי "ח"כ אלהרר שכיהנה בעבר בתפקיד יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, תמשיך לפעול במסירות למען האינטרס של כלל הציבור בישראל".

אלהרר מסרה בתגובה כי "אנהל את הוועדה תוך התחשבות בכל סיעות הבית ולמען הקמתה של ממשלת אחדות ישראלית".

קארין אלהרר. מירים אלסטר, פלאש 90
"אנהל את הוועדה תוך התחשבות בכל סיעות הבית". אלהרר/פלאש 90, מירים אלסטר

מרגע הענקת המנדט יהיו ללפיד 28 יום להרכבת ממשלה שבמהלכם הוא מתכוון להאיץ את המגעים של הגוש המתנגד לנתניהו עם יו"ר ימינה נפתלי בנט להקמת ממשלת אחדות. בשבועות האחרונים צוותים מטעמם של בנט ולפיד כבר החלו במשא ומתן והסכימו על מתווה כללי להקמת ממשלה פריטטית עם שוויון וזכות וטו בין גוש הימין של ימינה ותקווה חדשה וגוש המרכז שמאל של יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, מרצ ומפלגת העבודה. נותרו עוד פערים על חלוקת התיקים ומחלוקות על נושאים עקרוניים וקווי יסוד.

ריבלין הסביר כי "בנט הביע את רצונו בממשלה יציבה שתשרת את אזרחי ישראל והבהיר כי אינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם לפיד. כפי שאמרתי בעבר השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול בקבלת החלטה על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה הינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. מתמונת הממליצים עולה בבירור שלח"כ לפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת אם כי הקשיים רבים".

הצהרה | יו"ר ימינה, נפתלי בנט. כנסת, ירושלים 5 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הצהרת בנט, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל

דקות לתום מועד הגשת ההמלצות על מועמד להרכבת הממשלה, הודיעו מפלגות הליכוד, יהדות התורה ש"ס והציונות הדתית כי לא ימליצו על אף מועמד, וביקשו מריבלין להעביר את המנדט לכנסת. בתוך כך, רע"ם הודיעה כי לא תמליץ על מועמד ספציפי לראשות הממשלה. עד כה, לפיד זוכה ל-56 ממליצים, בעוד יו"ר ימינה נפתלי בנט רק ל-7.

להודעה של בלוק הימין ולבקשה להחזיר את המנדט אין משמעות רשמית מבחינת תהליך ההתייעצויות אצל הנשיא. אחרי הצהריים הוא צפוי להמשיך בסבב שיחות עם ראשי המפלגות שלאחריו יודיע על מי החליט להטיל את המנדט. לפי ההערכה, הנשיא ימסור את המנדט ללפיד.

בין ראשי המפלגות עמם נפגש ריבלין היה יו"ר מרצ ניצן הורוביץ. ממרצ נמסר כי בפגישה הורוביץ הסביר לנשיא את הנימוקים להענקת המנדט ללפיד ואת האפשרויות להקמת ממשלה. "ראוי והוגן, ואף מתחייב, להעניק את המנדט למי שמייצג את האלטרנטיבה הפוליטית ויש בידו את מספר הממליצים הגדול ביותר", מסרו במפלגה.

ליברמן: מברך את הנשיא, המלאכה עכשיו מוטלת עלינו

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בירך את ריבלין על העברת המנדט על לפיד. "אני מברך את הנשיא על המהירות בקבלת החלטה נכונה בהטלת המנדט על יאיר לפיד. המלאכה עכשיו מוטלת עלינו, ראשי המפלגות בגוש השינוי. כמי שמכיר היטב את עמדת כולם אפשר להעניק ודאות לאזרחים ולהציג ממשלה מתפקדת כבר בשבוע הבא. אם תרצו אין זו הגדה", מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully