וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחצות תם המנדט. הגורל של נתניהו עבר לידיים של ריבלין וברית האחים

5.5.2021 / 8:30

בשעות שלפני פקיעת המנדט, במערכת הפוליטית המתינו בדריכות לתעלול של הרגע האחרון, אך רה"מ נקלע לדרך ללא מוצא ותרגילי המילוט הסתיימו באיבוד השליטה. לנשיא יש שיקול דעת נרחב, אך אם לא יהיה שינוי מפתיע במפת הממליצים - דרכו של לפיד למנדט סלולה

בווידאו: נתניהו מבהיר שהוא מוכן לוותר על השנה הראשונה ברוטציה לבנט, בנט משיב לו - לא ביקשתי/צילום: דוברות הליכוד וערוץ הכנסת

בשעות האחרונות לפני פקיעת המנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו שרר שקט מחריש אוזניים. ברחבי המערכת הפוליטית כססו ציפורניים בהמתנה דרוכה לתעלול של הרגע האחרון, מסיבת עיתונאים דרמטית, שפן או קסם שיישלפו מהכובע ויטרפו את הקלפים מחדש.

בימים האחרונים נתניהו עוד ניסה כל מיני תרגילי מילוט מהחזרת המנדט לנשיא - לחץ של רבנים על בצלאל סמוטריץ', קמפיין ימני על הראש של נפתלי בנט ואיילת שקד, והצעות מפתות לבני גנץ לקבל את תמיכת כל בלוק הימין. במהלך היום, הוא שקל ברצינות להודיע לנשיא שעלה בידו להרכיב ממשלה, מבלי שבאמת עלה בידו, כדי לקבל עוד שבוע לנסות להלחיץ את סמוטריץ' ורבניו לכיוון מנסור עבאס.

כולם חיכו לחצות הליל, כדי לראות מה הצעד הבא. אבל לא הגיע שום דבר. השקט פשוט בישר שהוא הגיע לדרך ללא מוצא; ואחרי ארבע מערכות בחירות שבהן הצליח לשמור על שלטונו גם מבלי שניצח - הוא הכי קרוב להפסד מאי פעם. עם פקיעת המנדט - הוא מאבד שליטה.

רה"מ, נתניהו במהלך מסע"ת בלשכתו 20 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
עם פקיעת המנדט - רה"מ איבד שליטה. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

הגורל של נתניהו עובר כעת לידיים של הנשיא ריבלין, שיתחיל הבוקר מחדש את תהליך ההתייעצויות. האיבה בין השניים מוכרת ומופגנת, ואף החריפה מסבב לסבב בפלונטר הפוליטי בשנתיים האחרונות. אבל למרות החרדות המיתולוגיות בבלפור על פוטש, ריבלין העניק לנתניהו את המנדט שוב ושוב, חוץ מפעם אחת - אחרי הבחירות השלישיות, כשהוא נתן לגנץ את המנדט ראשון ואז דילג על נתניהו והחזיר את המנדט לכנסת. על התקדים הזה נשענים כעת נתניהו וצייצניו, בניסיון לעשות דה-לגיטימציה להטלת המנדט על יאיר לפיד.

אם נתניהו ב-2019 עם 58 ממליצים לא קיבל את המנדט, מהדהדים תיבות המסרים, אין סיבה שלפיד, עם 45 ממליצים, יקבל אותו עכשיו. ריבלין, צריך לומר, גם תרם להם תרומה נאה בעצמו: בסבב ההמלצות הראשון, בחודש שעבר, הוא אמר שאם היה יכול - היה מחזיר את המנדט לכנסת מיד - ובכך מאיץ ומלחיץ את המערכת עם איום ממשי של בחירות חמישיות.

נתניהו היה מעדיף לדלג עם המנדט הישר לכנסת, כדי להקשות על ממשלת השינוי של לפיד ובנט לקרום עור וגידים. בכנסת תידרש חתימה אקטיבית של 61 ח"כים על מועמד אחד ותמיכה רשמית של לפחות חלק מהח"כים הערבים, ואי אפשר לעשות סידורים אלגנטיים של היעדרות או הימנעות. אבל יתרה מכך, ברגע שהמנדט יעבור למישהו אחר - הליכוד יאבד גם את הוועדה המסדרת ואת השליטה בסדר היום של הכנסת.

נשיא המדינה ראובן ריבלין בסבב הממלצות להקמת ממשלה, בית הנשיא ירושלים, 5 באפריל 2021. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
לא יקיים טקס שיחות פומבי כמו בסבב הקודם. ריבלין/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

מיקי זוהר, היו"ר הזמני של הוועדה, התחיל אתמול לקדם במהלך פינאלה שורה של הצעות חוק ימניות אידיאולוגיות, שנועדו להביך ולאתגר את המתחים הפוליטיים בקואליציית השמאל-מרכז-ימין המתגבשת. אם המנדט יעבור ללפיד וקארין אלהרר תתפוס את מקומו בראשות המסדרת, כל החוקים האלה צפויים להיקבר או לפחות להיות מעוכבים ומוקפאים למשך זמן מה.

המשחקים של זוהר עם פסקת ההתגברות וההתיישבות הצעירה הם לא מה שמטריד את נתניהו, שמודאג יותר מחקיקה שיכולה לפגוע בו אישית, כמו הגבלת כהונה או מניעתה מנאשם בפלילים. ובלי שליטה על הוועדה המסדרת - גם היוזמה לבחירה ישירה תתקשה להתרומם ולהתקדם. לכן, הוא ניסה למנוע את הטלת המנדט על לפיד בשיטה המוכרת של הפרד ומשול.

נתניהו הציע לגנץ להעביר אליו את המלצות הליכוד והסיעות החרדיות ולהפוך אותו בן לילה שוב לראש ממשלה פוטנציאלי וקיבל סירוב גורף. במקביל, הוא קידם עסקה עם בנט - לקבל את כל המלצות בלוק הימין בתמורה להתחייבות לא לשאת ולתת עם לפיד - וגם בנט סירב לשלם את המחיר. הוא גם שקל את האפשרות שכל הבלוק ימליץ על מועמד אחר מהליכוד - שם קוד: יובל שטייניץ, או על הנאמן הקואליציוני אריה דרעי. הכל כדי שלמישהו יהיו יותר ממליצים מלפיד, ויסבך את החישובים והשיקולים של הנשיא בדרך להטלת המנדט.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בפתח ישיבתי מפלגתו בכנסת 3 במאי 2021. יש עתיד, אתר רשמי
צפוי להפוך לראשונה בחייו למועמד לראשות הממשלה. לפיד/אתר רשמי, יש עתיד

אבל לריבלין יש שיקול דעת נרחב מאוד בשלושת הימים הקרובים, והתרגילים השקופים של נתניהו לא בהכרח מקדמים את המטרה. ריבלין לא מתכוון לקיים טקס שיחות פומבי עם כל ראשי המפלגות כמו אחרי הסבב הראשון, אלא רק להזמין את מי ששינה את עמדתו להודיע על כך. בסבב הקודם, שלוש סיעות נותרו על הגדר ולא המליצו - תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"ם, שכבר הודיעה שהיא נשארת שם ונהנית מהמשחק.

האפשרות שהליכוד ימליץ על בנט הגבירה את הלחץ על שלושתם משני הצדדים: בליכוד ניסו לגייס את עבאס להמליץ על בנט, לפיד חיזר שוב אחרי איימן עודה ואחמד טיבי, ושניהם צרו על אוזנו של גדעון סער כדי לקבל את תמיכתו. נתניהו, ככל הנראה, לא ימליץ על בנט, ובכך ירפד את כסאם של היושבים על הגדר. בתקווה חדשה יקיימו הבוקר התייעצות סיעתית ויחליטו אם לצרף את שמם לממליצים על לפיד, או בנט. יש לכך בעיקר משמעות הצהרתית: סער ממלא תפקיד מרכזי בניסיונות של השניים להקים ממשלה, אבל מתקשה או מפחד להכריז על כך קבל עם ועדה. מבחינה מספרית נטו, אם לא יהיה שינוי במפת הממליצים, הדרך של לפיד לקבל את המנדט בכל מקרה סלולה.

אם אכן יקבל את המנדט, לפיד יהפוך לראשונה בחייו למועמד לראשות הממשלה, למרות שבפועל, הוא מחזיק בתואר באשראי בלבד לפחות לשנתיים. יהיו לו 28 יום לפי החוק להרכיב את ממשלת הרוטציה עם בנט, אבל הוא לא צפוי לקחת את הזמן. המשא ומתן ביניהם כבר הניב אי אלו הסכמות מהותיות, ואת הפערים, אומרים בשני הצדדים, אפשר לסגור תוך ימים, עם הרבה רצון טוב. נתניהו ינסה לחבל במאמץ ככל האפשר, לעכב, לסכסך, ולפתות עריקים שיסכלו אותו. כי האנרגיות החיוביות של ברית האחים המתחדשת יקבעו את גורלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully