וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ליורש העצר של האמירויות: לנורמליזציה עם ישראל יש חשיבות אסטרטגית

עודכן לאחרונה: 4.5.2021 / 23:28

בשיחה ראשונה בין השניים מאז נכנס נשיא ארצות הברית לתפקידו, אמר ביידן לבן זאיד כי הוא "תומך בחיזוק והרחבת ההסדרים" בין ישראל ואיחוד האמירויות. לפני כחודש דווח כי ביידן החליט לקדם את עסקת הנשק הענקית בין המדינות, שנחתמה בימי קודמו ברקע הסכמי הנורמליזציה

בווידאו: השגריר הראשון של איחוד האמירויות הגיש את כתב האמנה לנשיא/צילום: לע"מ

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הערב (שלישי) בשיחת טלפון עם יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות הערביות מוחמד בן זאיד כי "לנורמליזציה ביחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות יש חשיבות אסטרטגית. אני תומך בחיזוק והרחבת ההסדרים האלה". זו שיחת הטלפון הראשונה בין השניים מאז נכנס ביידן לתפקידו ב-20 בינואר.

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות נחתם בחודש ספטמבר האחרון. ההסכם שנחתם קבע כי שתי המדינות יכוננו יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה מלאה, וכי יחסיהן יתקיימו בהתאם לאמנות האו"ם, כשהצדדים להסכם מכבדים זה את ריבונותו של זה ומתחייבים לפתור סכסוכים בדרכי שלום בלבד.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 16 באפריל 2021. רויטרס
"תומך בחיזוק ההסדרים". ביידן/רויטרס

בחודש שעבר דווח כי ביידן עדכן את הקונגרס שהחליט לקדם את עסקת הנשק עם איחוד האמירויות. העסקה, שכוללת מל"טים ומטוסי F-35, נחתמה לאחר הסכם הנורמליזציה בין האמירויות וישראל, ונעצרה עם כניסתו של הנשיא לתפקיד כדי שיוכל לבחון אותה.

דובר במחלקת המדינה אמר כי אף שהממשל יקדם את העסקה שהוסכמה, הציוד שיימכר יישאר תחת פיקוח. לדבריו, המחלקה "תמשיך לבחון את הפרטים ולשוחח עם בכירים באמירויות" בנוגע לשימוש בנשק שיגיע אליהם.

העסקה נחתמה בזמן כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ובנובמבר ממשלו הודיע לקונגרס שהמכירה אושרה. זו אחת מהעסקאות הגדולות ביותר שקודמו בארבע שנות כהונתו, והיא הגיעה ברקע הסכם הנורמליזציה, שנחתם חודשיים קודם לכן בתיווך ארצות הברית.

מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות הערביות, בכינוס מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ במכה, סעודיה, 30 במאי 2019. רויטרס
שיחה ראשונה עם הממשל החדש. בן זאיד/רויטרס

חבילת הרכש, בסך 23.37 מיליון דולר, כוללת מוצרים של החברות ג'נרל אטומיקס, רייתון ולוקהיד מרטין, בהם חמישים מטוסי F-35, עד 18 מל"טים תוקפים ותחמושת אוויר-אוויר ואוויר-קרקע.

ההחלטה של ביידן מגיעה בצל ביקורת בבית הנבחרים על מעורבותה של איחוד האמירויות במלחמה בתימן, שהפכה לאחד מאזורי האסון ההומינטריים הגדולים בעולם, וחשש שהביעו מחוקקים מהפרת התחייבותה של ארצות הברית לשמור על היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון.

בישראל גררה העסקה ביקורת על פגיעה בעליונות האווירית של צה"ל, ועוררה מחלוקת בממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי לא נתן את האישור במהלך השיחות שהובילו להסכם, בעוד שר הביטחון בני גנץ אמר כי הוא הסתיר את המשא ומתן בנושא. בהמשך, אמר ראש הממשלה כי ההסכמה ניתנה ללא קשר לנורמליזציה עם האמירויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully