וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך המעוותת של בנט לראשות הממשלה מרעילה את מחזור הדם הישראלי

ערן שוורץ

עודכן לאחרונה: 4.5.2021 / 11:15

יו"ר ימינה עשוי להיות ראש ממשלה לא בזכות האידיאולוגיה שלו, יושרו או ערכיו יוצאי הדופן, אלא מתוך מדיניות ההסתרה, והעמימות שבה נקט עד כה. המסר לציבור הוא שערכים ואידיאולוגיות הם מוצר שאפשר לסחור בו לטובת משהו חשוב יותר - שליטה ועוצמה

בווידאו: לפיד סמוטריץ' וסער על המגעים להקמת ממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

נפתלי בנט, שר החינוך לשעבר, האיש עם שבעת המנדטים שעל פיו יישק דבר, מעביר את כולנו בימים אלה שיעור לא חינוכי במיוחד. שיעור על שאיפה לעוצמה הבאה על חשבון ערכים של אמון, יושרה ואמת. שיעור בנפתלות.

במשך חודשים ארוכים הקפיד בנט לא להבטיח או להצהיר דבר בעל משמעות ערכית ואידאולוגית. אמנם הוא חתם מול המצלמות שלא ישב בממשלה תחת לפיד, אבל אז כמו עכשיו, נדמה שהיה זה מהלך גימיקי יותר מאשר הצהרת כוונות. הוא הלך בין טיפות העמימות, השכיב על הגדר את ערכיו, ודרך עליהם בחדווה למען אפשרות להיות ראש ממשלה ראשון בעל שבעה מנדטים בלבד. למזלו אי אפשר יהיה להאשימו בהפרת הבטחת בחירות או בגידה באמון הבוחרים, מהסיבה הפשוטה שהוא הבטיח כלום ולא התחייב על דבר מהותי. בזכות זאת, הוא קיבל מתנה פוליטית יקרת ערך, היקרה מכולן לאחרונה, היותו "לשון המאזניים" הנכספת, האיש שייקבע איזו ממשלה תקום כאן (אם בכלל). הוא עשוי להיות ראש ממשלה לא בזכות האידיאולוגיה שלו, יושרו או ערכיו יוצאי הדופן, אלא מתוך מדיניות ההסתרה, והעמימות בה נקט.

גם ההבטחה שלו שלא ללכת לבחירות חמישיות נדמה שמשרתת את אינטרס העל שלו - הוא עצמו. השיעור ה"חינוכי" הוא שבדמוקרטיה שלנו לא הערכים, האידאולוגיה או הדרך חשובים, גם לא מספר האנשים שמאמינים ומצביעים לך, אלא, להיפך.

נפתלי בנט, השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
פוליטיקאים הנוקטים בדרך מקיאווליסטית מעבירים מסר בעייתי לאזרחים ולדורות הבאים. בנט/ראובן קסטרו

אין ספק שהדרך הנפתלת בה בחר מיטיבה עמו בטווח הקצר, אבל האם הדרך הזו מטיבה עם האזרחים והמדינה לטווח הארוך? אני סבור שלא. פוליטיקאים הנוקטים בדרך מקיאווליסטית מעבירים מסר בעייתי לאזרחים ולדורות הבאים כי ערכים ואידיאולוגיות הם מוצר, מוצר שאפשר לסחור בו לטובת משהו חשוב יותר - שליטה ועוצמה. הם משדרים מסר שהתנהגות בלתי מוסרית ובלתי ערכית מזכה ביתרונות ובמתנות פוליטיות, בעוד שעמידה על עקרונות, שקיפות וקיום הבטחות, בועטת את הפוליטיקאים שנוקטים בה אל שולי המגרש הפוליטי.

שר חינוך אחר, יגאל אלון, אמר פעם כי: "מעל לכול, אתיקה בפוליטיקה היא א מ ת. אמת לגבי עובדות, מועמדים, מצע והגשמתו; אמת על מדיניות, תהליך ביצועה, האמצעים הנדרשים לכך והמחיר שיש לשלם עבורה; אמת בדיווח על מצב מדיני, כלכלי וחברתי; אמת בדיווח על מאורעות, מספרים, תהליכים, הצלחות ומשגים; אמת בהבטחות ואמת בתביעות. שקר בפוליטיקה כמוהו כהזרקת רעל במחזור הדם הלאומי".

מערכת בחירות חמישית תהיה הצרה הקטנה שלנו

השקרים בפוליטיקה הישראלית הרעילו את מחזור הדם הישראלי ונדמה שכבר מתמעטות מנות הדם היכולות להציל את המצב. הדרך שנוקטים בה פוליטיקאים רבים, המקדשת שאיפה לעוצמה בכל מחיר, על חשבון ערכים, טוהר מידות וחתירה לאמת, משפיעה לא רק על מערכת הבחירות הנוכחית או זו שתבוא לרעה אחריה, היא משפיעה השפעה ארוכת טווח על כולנו ועל ילדינו.

שר החינוך לשעבר בנט, צריך היה לדעת טוב מכולם, כי השיעור הזה שהוא מעביר אותנו, הרסני לחברה הישראלית.

כאיש חינוך וחברה אני מתבונן על ההשפעות של ההתנהגות הפוליטית הזו על דור העתיד ואומר בצורה הברורה ביותר, אם שאיפה לעוצמה תמשיך לבוא על חשבון אמת וערכים, הנזק שיגרם לדמוקרטיה יהיה עצום ומערכת בחירות חמישית תהיה הצרה הקטנה שלנו, כי את הנזק שנגרם ויגרם לחברה הישראלית קשה יהיה לתקן.

"איזון נכון בין מוטיבציה רעיונית, תחושת שליחות ואמביציה אישית, יוכלו להבטיח מנהיגות ראויה, אמתית וערכית", אמר יגאל אלון. מתי נזכה לשיעור כזה מהפוליטיקאים של היום?

ערן שוורץ, מנכ"ל בית יגאל אלון, מרכז חינוכי וחברתי לקידום מנהיגות ראויה וחברה שוויונית.

  • עוד באותו נושא:
  • נפתלי בנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully