וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה בכפר תבור נגד מכירת בתים לערבים: "רוצים לקרוא לי גזענית - אז בבקשה"

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 19:53

המועצה המקומית בגליל נחצתה לשניים לאחר שערבים קנו קרקעות מתושבים. כמה מהם הפגינו מול ביתו של אדם שמכר אותו, וכנס מחאה ייערך בקריאה "להילחם על הצביון". ברשתות החברתיות כינו את המוכרים "תאבי בצע". מנגד, תושבים אחרים יצאו נגד ההתנגדות: זו גזענות

בווידאו: הפגנה בכפר מול ביתה של משפחה שנמכר לערבים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

תושב כפר תבור פתחו במחאה על כך שלאחרונה נמכרו אדמות חקלאיות ובתים ביישוב לערבים. אתמול הפגינו מול ביתו של תושב המקום שמכר את ביתו לערבי, והערב (שני) ייערך כנס מחאה תחת הכותרת "נלחמים על כפר תבור, נלחמים על הצביון". תושבים אחרים יצאו נגד המחאה.

המפגינים קראו לעברו של התושב שמכר את ביתו "בוגד", "בושה" ו"לך תגור באום אל-פחם". במודעה שפורסמה לקראת המחאה אתמול נכתב כי "מושבה בת 120 לא קוברים! ב-1909 הוקם ארגון השומר בכפר תבור, עכשיו תורנו! נלחמים על כפר תבור, שומרים על הצביון".

התסיסה בישוב סביב מכירת נדל"ן לערבים התעוררה כשכמה שטחים חקלאיים נמכרו על ידי בעליהן מכפר תבור לידי ערבים. חלק מהם גודרו ללא היתרים על ידי הרוכשים. לא ידוע כמה בתים נמכרו, והערכות שונות נעות על 18-10 בתים.

כפר תבור | הפגנת פעילי ימין כנגד מכירת מבנים לפלסטינים 3 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה
"לך תגור באום אל-פחם". הפגנת התושבים, אתמול/מערכת וואלה, אתר רשמי

הדיון מעורר ויכוח ער ביישוב: יש הטוענים כי כפר תבור הוא ישוב בעל צביון מסוים ומגורי תושבים ערבים תשנה אותו, בין היתר, בתחומי חינוך, תרבות ושמירה על מועדים יהודיים דוגמת יום כיפור. מנגד, יש שמותחים ביקורת על המחאה וההתנגדות למכור נכסים לערבים ואומרים כי מדובר בגזענות.

המחאה מתרחשת גם ברשתות החברתיות. אחד התושבים כתב כי "יש מגמה מדאיגה של רכישת נדל"ן לערבים בכפר תבור", ואחרת הצהירה: "אנחנו רוצים לשמור על הצביון היהודי של הכפר ולא מעוניינים לשנותו. חייבים לפתוח את הנושא בלי התחכמויות. יותר ויותר תאבי בצע מוכרים אדמות ובתים לערבים. רוצים לקרוא לי גזענית אז בבקשה. לא פוחדת מהמילה הזאת".

בשנים האחרונות היו באזור כפר תבור מקרים דומים בהם תושבים יהודיים התנגדו למכירות בתים או שטחים לבנייה לידי ערבים. כך היה בעפולה, בעת שעשרות משפחות ערביות זכו לפני חמש שנים במכרז למכירת קרקעות לבניית 27 בתים בשכונה חדשה בעפולה עילית, ובהמשך במחאות נגד מכירת דירות בעיר לידי אזרחים ערבים.

כפר תבור | מודעה שפורסמה ברשתות חברתיות. מערכת וואלה!, אתר רשמי
"מושבה בת 120 לא קוברים". המודעה לקראת המחאה מול בית התושב/אתר רשמי, מערכת וואלה!

נושא "הצביון היהודי של עפולה" עמד במוקד השיח הפוליטי במהלך מערכת הבחירות האחרונה בעיר, לפני כשנתיים, שאחריה אבי אלקבץ, ראש העיר הנוכחי, החליף את יצחק מירון. אלקבץ הכריז במערכת הבחירות כי "כיבוש הפארק העירוני של עפולה חייב להיפסק". בטקס השבעת חברי מליאת מועצת העיר עפולה, נשבעו חבריה "לשמור על צביונה היהודי של העיר".

עודד הלפרין, ראש המועצה המקומית כפר תבור, מסר כי "כפר תבור הינה מושבה בעלת צביון יהודי חילוני-מסורתי, כל פעולותיה של המועצה המקומית נעשות בהתאם לרוח זו וכך נמשיך לפעול, וזאת בהתאם לחוקי מדינת ישראל. המועצה אינה עוסקת בעסקאות הנעשות ברכושם הפרטי של תושבים, אשר בהתאם לחוקי המדינה אינם זקוקים לאישור המועצה המקומית על מנת לבצע עסקאות במקרקעין שבבעלותם".

מעמותת סיכוי הפועלת לשיוויון ושותפות בין ערבים ליהודים נמסר כי "המציאות חזקה יותר מכל מקרה כזה או אחר של גזענות, ובפועל בכל רחבי הארץ חיים ערבים ויהודים יחד - גרים באותם ישובים, עובדים ולומדים יחד. המחאות שצצות מדי פעם נגד מכירת בתים לאזרחים ערבים הן תוצאה של מדיניות ממשלתית מסוכנת ששיאה בחוקים כמו חוק הלאום או הקמת ועדות קבלה ליישובים".

עוד נמסר כי "על המנהיגים ברמה המקומית והארצית לנהוג באחריות, לספק פתרונות למצוקה ביישובים הערביים ולטפח יחסי שכנות ושותפות בין אזרחים יהודים וערבים, במקום לללבות יצרים ולהסית נגד כחמישית מאזרחי המדינה. רק ככה נוכל לחיות ביחד, רק ככה נייצר חיים של חברה משותפת ושוויונית באמת".

כפר תבור | אחד מהשטחים החקלאיים שנרכשו לאחרונה ושגודרו בידי הרוכשים. אלי אשכנזי
ויכוח ער. שטח חקלאי שגודר בכפר תבור/אלי אשכנזי

סערה דומה התעוררה בעקבות החלטת עיריית עפולה לפני קרוב לשנתיים כי הפארק העירוני ייפתח בתקופת החופש הגדול לתושבי העיר בלבד. הטענה שעלתה אז הייתה כי ההחלטה נועדה למנוע מתושבי הישובים הערבים בסביבה להיכנס לפארק.

כך היה גם בישוב הצ'רקסי כפר כמא לפני קרוב לשנתיים, לאחר שמשפחה ערבית זכתה במכרז למכירת אדמה לבניית בית. בכפר נערכה אז עצרת מחאה. "צ'רקסי יכול לגור רק בכפר כמא ובריחניה, ומצד שני מי שאינו צ'רקסי לא יכול להשתלב ביישוב שלנו. יש לנו תרבות ייחודית משלנו, הכוללת שפה ומנהגים, אנחנו כאן כבר 152 שנה שומרים על כך ומבקשים להמשיך ולשמור על המסגרת המיוחדת שלנו", הבהיר תושב היישוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully