וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין לכם מה לחפש פה": עשרות הפגינו בעפולה נגד מכירת בית לערבים

13.6.2018 / 18:49

המפגינים, בהם גם שני מתמודדים לראשות העיר, התייצבו מול הבית שנמכר ונשאו שלטים בהם נכתב "בגידה היא הפקרות" ו"מכירת חיסול". אתמול התעמתו תושבים עם מוכר הבית. סוגיית מגורי ערבים בעיר עולה לדיון ציבורי והופכת כלי במאבקים הפוליטיים לקראת הבחירות

עריכה: יאיר דניאל

עשרות תושבים הפגינו היום (רביעי) בעפולה מול בית שנמכר לערבי. במקום נכחו שני מתמודדים על ראשות העיר, שלמה מליחי ואבי אלקבץ, והמפגינים נשאו שלטים שבהם נכתב בין היתר "בגידה היא הפקרות", "מכירת חיסול", ו"אין לכם מה לחפש פה".

בעקבות האירועים בעיר היום, המטה למאבק בגזענות מסר כי ה"ניסיונות של גורמים להסית את הציבור נגד האפשרות לחיים משותפים ולחזק את האופציה שאין אחרת ממנה 'לחיות ביחד' במיוחד כשמדובר באזרחים ערבים שמבקשים לגור בישובים עם רוב יהודי צריכים להיפסק וזה לא יפסק ללא תגובות ברורות של אנשי ציבור ומנהיגים פוליטיים אמיצים. להזכיר שחוק 'ועדות קבלה' יאפשר למנוע מאנשים ששיכים לקהלים שונים את האופציה לבחור איפה לגור ולא רק מערבים כמו שבדיוק מנסים אותם קולות בודדים בעפולה לעשות, זה הזמן שקולו של הרוב השפוי בעפולה יישמע, הן של פוליטיקאים והן של הציבור הרחב".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) הגיב על ההפגנה. "כשהממשלה מקדמת הפרדה בדיור על בסיס אתני בחוק הלאום, ומכשירה הקמת שכונות ויישובים ליהודים בלבד, המסר הגזעני הזה מחלחל אל הציבור שגם יוצא להפגין", אמר. "התמונות והסיסמאות בעפולה מזכירות תקופות אפלות בהיסטוריה, והן צריכות לזעזע את כולנו. גזנות ועליונות אתנו-לאומית הפכו בצל שלטון הימין לשיח לגיטימי, שנתניהו ושריו מקדמים בחוק ובפועל. ההפגנה בעפולה צריכה לטלטל את המערכת הפוליטית כולה, ולהדיר שינה מעיניהם של כל מי שערכי השוויון וכבוד אדם יקרים ללבם. צריך לבלום את הגזענות הגואה והמחרידה, לפני שיהיה מאוחר מדי".

הפגנה בעפולה, בגין מכירת בית שנמכר לערבי. מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה בעפולה, היום/מערכת וואלה! NEWS

זה כמה שנים שנושא מגורי אזרחים ערבים בעיר עולה לדיון ציבורי וגם הופך כלי במאבקים הפוליטיים בעפולה. באחד הסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראה עימות בין תושב העיר לאדם שמכר בית לאזרח ערבי. "אתה בא להגיד לי לא למכור לערבי? אתה תגיד לי מה לעשות עם הכסף?", שאל המוכר. "תעשה מה שאתה רוצה. אני יכול לאחל לך מחלות", ענה לו השכן.

הדברים הגיעו לשיא לאחר תוצאות מכרז לשיווק קרקעות לבניה בעיר, שפורסמו בחודש דצמבר 2015. בעיר התעוררה מחאה רחבה על כך שבמכרז של רשות מקרקעי ישראל לבניית בתים במורדות עפולה הצעירה, כל 27 המגרשים נקנו בידי אזרחים ערבים, שאינם גרים היום בעפולה. באותם מגרשים שנמצאים בשכונת עפולה עילית, ייבנו 45 יחידות דיור.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
עפולה, תיעוד: ריב בין שכנים על רקע מכירת בית לערבי. אתר רשמי
הוויכוח בין המוכר לשכנים בעפולה/אתר רשמי

בעקבות כך אף נערכו בעיר כמה הפגנות בהן המפגינים אמרו כי הם חוששים שהעיר תהפוך להיות עיר מעורבת, דוגמת נצרת עילית. יעקב דדון, אביה של שלי דדון שנרצחה בידי נהג המונית חוסיין חליפה, השתתף בהפגנות.

דדון אמר אז "אלו צריכים להיות מכרזים לתושבי עפולה. יקרה כאן מה שקרה בנצרת עילית; היהודים בורחים מנצרת עילית. אנשים יברחו מהשכונה, ימכרו את הדירות שלהם. רוצים שאנשים יברחו מעפולה. העירייה נתנה לכך הכשר. לא ניתן שזה שיקרה, אם צריך, אקים אוהל מול משרד השיכון".

הפגנה בעפולה, בגין מכירת בית שנמכר לערבי
מאחורי הדגל שני מתמודדים על ראשות העיר: מימין שלמה מליחי ומשמאל אבי אלקבץ. -, מערכת וואלה! NEWS
המועמדים אלקבץ ומליחי בהפגנה נגד מכירת הבית בעפולה, היום/מערכת וואלה! NEWS, -

בעיר הוקם אז גוף ששמו "המאבק למען מורדות עפולה הצעירה" שיצא נגד תוצאות המכרז, שאותו הוביל תושב העיר, איתי כהן. לצד מסע הסברה, הוגשה עתירה באמצעות עו"ד אילן וקנין, ובה נטען כי נפלו פגמים חוקיים במכרז ובניהולו.
כמה תושבי עפולה שניגשו למכרז עתרו לבית המשפט המחוזי בנצרת בטענה לתיאום הצעות בין הזוכים ולפגמים שנפלו במכרז. בית המשפט המחוזי בנצרת החליט לבטל את מכרז הקרקעות. נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת אברהם אברהם הסביר אז כי נפל פגם בניסוח המכרז וכי נעשה תיאום מחירים בין המציעים.

הזוכים במכרז ערערו על החלטת בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון קיבל חלקית את העתירה. השופטים מצאו כי אכן נעשה תיאום הצעות בנוגע לעשרה מגרשים, אך קבעה כי בהליך המכרז לשאר המגרשים לא נעשו צעדים פסולים.
בנוסף לכך, עלו כמה מקרים שבהם ניסו אזרחים ערבים לרכוש דירות ב"רובע יזרעאל", המתפתח בשנים האחרונות. לעתים נמנע מהם לקנות דירות, בנימוקים שונים. כעת, הנושא עולה שוב לכותרות, תוך שהוא זוכה לקבל רוח גבית מכמה מתמודדים לראשות העיר.

"לא ניתן יד להפיכת עפולה לעיר מעורבת"

מליחי, המשמש כממלא מקום ראש העיר, אמר אז כי "זכותם של התושבים לבחור את צביון שכונת המגורים שלהם וחובתנו כאישי ציבור לעמוד מאחוריהם. קוראים לנו גזענים בעוד שכל הקיבוצים והמושבים בסביבה מקיימים 'ועדות קבלה' כדי למנוע כניסת תושבים לא רצויים לגבולם. אדרוש ביטול העסקה. לא יתכן שאזרחי העיר יחששו להתהלך ברחובותיהם בגלל החלטה של אדם אחד".

גם המתמודד אלקבץ, לשעבר ראש העיריה, עוסק בנושא בקמפיין שלו ולפני כשלושה שבועות ערך "מצעד דגלים" בשכונת עפולה עלית, בה חלק מהזוכים בשטחים לבניה היו תושבים ערבים. אלקבץ אמר אז: "לא ניתן יד להפיכת עפולה לעיר מעורבת, אנו מכבדים את שכיננו הערבים, אבל הכוונה של חלקם לבוא ולהתגורר בעיר היא סכנה דמוגרפית לעיר ופגיעה בחזונם של בן גוריון ומנחם בגין".


(עדכון ראשון: 18:33)

  • עוד באותו נושא:
  • עפולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully