וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ברור מי במשטרה מגן עליה": השוטרת המואשמת בפברוק דוחות עדיין לא פוטרה

4.5.2021 / 15:23

בפברואר הוגש נגד רוית עמנואל כתב אישום בגין שימוש לרעה בכוח המשטרה. ממצאים שהגיעו לוואלה! מעלים כי כבר מתחילת דרכה, התנהלה בחוסר אמינות, הועמדה לדין שוב ושוב, ואף קיבלה 200 אלף שקל תמורת קיום יחסי מין עם מתנדב במשך שנים. "מנצלת מצוקות אישיות במניפולציות"

תיעוד מתן דו"ח/עיריית אשדוד

השוטרת רוית עמנואל הואשמה בחודש פברואר בשיבוש הליכי משפט ושימוש לרעה בכוח המשטרה, לאחר שרשמה דוחות תנועה כוזבים לנהגים באזור אשדוד. אך למרות כתב האישום נגדה, למרות עברה הבעייתי בתפקיד ובניגוד לפקודות הקבע של המשטרה - עמנואל עדיין משרתת במשטרה ובאה במגע ישיר ויומי עם אזרחים. שימוע בעניינה עתיד להתקיים בשבועות הקרובים, ולאחריו תתקבל החלטה כמקובל.

לידי וואלה! הגיעו ממצאים רבים המעידים על תפקודה הלקוי של השוטרת, עוד טרם הסתבכה בפרשת פברוק הדוחות, שנחשפה בוואלה! רכב באמצעות עו"ד ערן דמרי שייצג את הנהגים שהתלוננו נגד עמנואל. בין היתר, עולה כי בעבר הומלץ לסיים את שירותה במשטרה עוד בתחילת דרכה, בשל בעיות אמינות ובעיות התנהגות. למרות ההמלצות החריפות, השוטרת ממשיכה לשרת במשטרה בימים אלה כיומנאית בתחנת אשקלון, גם לאחר שהוגש נגדה כתב האישום החמור.

"בכל אמת מידה, כל שוטר אחר במשטרת ישראל עם תיק שכזה מזמן היה מפוטר מהמשטרה. על מקרים פחותים בהרבה מכך שוטרים פוטרו", ציין גורם שמכיר היטב את עברה של עמנואל במשטרה. גורם נוסף סיפר כי "לא ברור מי במשטרה כל כך מגן עליה ולמה. יש הרבה שוטרים עם בעיות אישיות ועם עניינים כאלה ואחרים שמתפקדים בצורה מעוררת השראה, לעיתים נראה כי היא מנצלת מצוקות אישיות באופן מניפולטיבי".

רוית עמנואל. פייסבוק, מערכת וואלה!
למרות כתב האישום החמור, עדיין משרתת במשטרה. עמנואל/מערכת וואלה!, פייסבוק

עמנואל גויסה למשטרה בשנת 2013 באופן חריג, בהוראה של מי שהיה מפקד המחוז דאז יורם הלוי. בוועדת הערכה במהלך קורס "סייר מוסמך", נקבע לגביה כי "לעיתים עולה ספק באמינות הדיווחים שלה כלפי הסגל וחבריה למחלקה". עוד צוין בדוח ההערכה כי "שליטתה העצמית נמוכה, אינה לוקחת אחריות על מעשיה". במהלך הקורס היא אף עברה מספר שיחות אזהרה בעקבות ריבוי עבירות משמעת, ולבסוף היא אף הודחה מהקורס ונאלצה לחזור עליו מחדש.

עוד עולה כי בין השנים 2018-2015, נהגה השוטרת לקיים יחסי מין עם מתנדב במשטרה, ובתמורה ביקשה לכאורה סיוע כספי ומתנות. בתצהיר שהגיש, אמר המתנדב כי עמנואל דאגה לכך שישובצו יחד באופן קבוע באותן השנים.

לידי וואלה! הגיעה התכתבות שנערכה בין השניים. "אתה דואג לי חיים שלי וגם אני אדאג לך", כתבה עמנואל למתנדב, שכתב בתגובה "טוב, אני אשתדל לדאוג לך, פשוט קשה לי יותר עם הבנק, לא לשכוח אני מוגבל, עד הצהריים תהיה תשובה! מקווה לא לאכזב אותך, מי כמוני רוצה שתיהני". עמנואל השיבה לו: "כפרה תחשוב על משהו בבקשה, פליז, אני אפצה אותך פיצוי ענק".

השוטרת המשקרת נקיטת אמצעים מנהליים. צילום מסך, צילום מסך
מתוך פקודות הקבע של המשטרה בנושא אמצעי משמעת מנהליים/צילום מסך, צילום מסך

על פי הממצאים, מה שהחל בתור בקשה שיקנה לה סיגריות ושתיה על חשבונו - הפך מהר מאוד לדרישות של סכומי כסף הולכים וגדלים, בשיאם גם 20 אלף שקלים, שהצטברו לסכום כולל של כ-200 אלף שקלים. לאורך כל הדרך הבטיחה לו שתחזיר לו את הכסף כשתקבל את כספי התביעה שלה נגד קצין בכיר, שלטענתה הטריד אותה מינית. בתגובה לניסיונותיו להתרחק ממנה, שלחה לו השוטרת תמונות שלה בביקיני ואף בעירום לטלפון הנייד.

מעבר לסחיטה הכספית, איימה השוטרת כי תתלונן על כך שהטריד אותה מינית ועל דברים נוספים, זאת כדי למנוע ממנו להתלונן בפני מפקדיה על הדוחות המפוברקים שרשמה לנהגים. בתצהיר שלו אף נחשפות עוד מדרכי הפעולה שלה והניסיונות שלו להתעמת איתה בניידת לאחר המעשים האלו.

ממצאים קשים מאוד על חוסר האמינות בה התנהלה עמנואל עלו גם במסגרת תרגיל שבוצע לניידת סיור עם השוטרת בשנת 2017. בשל כך, הוחלט להעמידה לדין משמעתי בחודש מרץ של אותה השנה. שמעון פורטל, שפיקד באותה העת על תחנת אשדוד, שפט אותה בגין מסירת הצהרה כוזבת, אך העונש שקיבלה הסתכם בנזיפה חמורה בלבד.

"פרופיל משמעתי חריג"

באפריל 2017, היא קיימה ריאיון עם מפקד התחנה פורטל, בסיומו המליץ להפסיק את שירותה במשטרה בדגש על אירועי אי-האמינות. גם במקרה זה, ההמלצה לא התקבלה והיא המשיכה לשרת במשטרה. שנה לאחר מכן, מפקד התחנה הודיע לה שהוא מעביר אותה מתפקיד תנועה לתפקיד סייר רגלי, בין היתר בעקבות תלונות אזרחים על רישומי דוחות התנועה השקריים.

בדצמבר 2018, בסיכום ועדת הערכה שנעשתה לה על ידי סגן מפקד המחוז, התקבלה החלטה שלא להאריך את שירותה במשטרה ולפטרה מהחיל. סגן מפקד המחוז ציין, "בכל התקופה שלי בשירות בחייל כמפקד לא נתקלתי בפרופיל משמעת כזה, מדובר בפרופיל משמעתי חריג".

במקביל לכך, ב-2018 נחשפה הפרשה שהביאה להגשת כתב אישום נגדה רק לפני כשלושה חודשים. כשוטרת תנועה, עמנואל הייתה מאתרת נהגים שנוסעים לבדם ברכב, עוצרת אותם לפחות חמש מאות מטרים ואף קילומטרים ממקום "ביצוע העבירה", תוך יצירת מצב בו הוא יתקשה הנהג להוכיח כי העבירה כלל לא התרחשה. כך היא גם מנעה מצב בו עדים שצפו בהתרחשות יוכלו לספר על נסיבות ה"עבירה" שלא בוצעה.

למרות כל זה, השוטרת לא פוטרה מהמשטרה. גורמים במשטרה שמעורים בפרטים אמרו כי "כאשר מנתחים את כל האירועים החריגים בהם הייתה מעורבת, החל מקורס השוטרים, ניתן לזהות דפוס שחוזר על עצמו, חוסר אמינות קיצוני, הטלת האשמה על אחרים. 'מבטיחה להפיק לקחים ושהדבר לא יחזור על עצמו', וכך חוזר חלילה כל פעם מחדש".

עו"ד ערן דמרי. יח"צ,
"לא אחדול עד אשר ימוצה הדין עם השוטרת", עו"ד דמרי/יח"צ

השארתה בשורות הארגון עומדת בסתירה לנוהל 'נקיטת אמצעים מנהליים כלפי שוטר המעורב בעבירה', שנכלל במסגרת פקודות המטה הארצי, וקובע כי היה ונתגלו ראיות חד-משמעיות ובלתי תלויות המבססות את החשד כי שוטר ביצע עבירה שיש עמה קלון - על המשטרה לפטרו. 'פתח המילוט' שמאפשר למשטרה להשאירה בארגון נשען על סעיף נוסף בנוהל, הקובע כי "רשאי גורם מוסמך שלא לפטר השוטר מטעמים מיוחדים שיירשמו".

עו"ד דמרי, מומחה לדיני תעבורה שחשף את מעלליה של השוטרת, אמר לוואלה! כי "משטרת ישראל צריכה לשאת באחריות לרישום הדוחות המפוברקים על ידי השוטרת. לו הייתה פועלת כנגדה כבר בשלב בו הצטברו לראשונה תלונות באשר להתנהלותה ואופן אכיפתה, לא היינו מגיעים ליום בו מאות תושבי אשדוד נופלים קורבן למעשיה".

דמרי עוד תקף כי "לא אחדול עד אשר ימוצה הדין עם השוטרת ושכלל הדוחות שנרשמו על ידה יבוטלו והנהגים יפוצו על מלוא הנזקים שנגרמו להם".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "עניינה של השוטרת נשקל בימים אלו במחלקת משמעת לשקילת המשך שירותה בחיל בעקבות כתב האישום שהוגש נגדה לאחרונה. נציין כי לפני כשנה נשקל המשך שירותה של השוטרת בחיל בגין תפקוד לקוי, אשר בסופו של ההליך ולאחר שימוע, משיקולים שחוסים תחת הגנת פרטיותה, הוחלט לתת לשוטרת שנת ניסיון תחת התראה מפני פיטורין. בעת קבלת החלטה זו, לא היה קיים כתב אישום נגדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully