וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריף מתנצל על הקלטת: "מקווה שהעם האיראני ומשפחת סולימאני יסלחו לי"

2.5.2021 / 11:53

שר החוץ של איראן ממשיך לנסות למזער נזקים, אחרי שהדלפת השיחה שבה מתח ביקורת על הגנרל הנערץ עוררה סערה. "אילו ידעתי שאפילו משפט אחד שאמרתי יפורסם, ודאי שלא הייתי מנסח זאת כך". המנהיג העליון חמינאי תקף את זריף מבלי לציין את שמו המפורש: דבריו היו טעות גדולה

בווידאו: דיווח על הקלטות זריף/צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף התנצל היום (ראשון) על דבריו המוקלטים שהודלפו לציבור בשבוע שעבר ויצרו סערה במדינה, פחות מחודשיים לפני הבחירות לנשיאות. בין היתר, זריף מתח ביקורת על הגנרל קאסם סולימאני, שחוסל בתקיפת מל"ט אמריקני בשנה שעברה בתקיפה שהובילה את שתי המדינות אל סף מלחמה.

זריף הודה בהקלטה, שפורסמה על ידי האתר "איראן אינטרנשיול" שפועל מלונדון, שחיסולו של סולימאני היה מכה קשה עבור איראן והיום הדגיש את השבחים שהוא חולק לו. "דבריי לא מקטינים את מעמדו ותפקידו חסר התחליף של השהיד סולימאני", כתב היום שר החוץ בפוסט שפרסם בחשבון האינסטגרם שלו. "הרגשות הטהורים של אלו שאהבו את השהיד הגדול גנרל קאסם סולימאני ומשפחתו, במיוחד בתו האמיצה זיינב, שיקרה לי כמו ילדיי שלי, נפגעו".

בתו של סולימאני פרסמה בשבוע שעבר תמונה שבה נראתה ידו של אביה זמן קצר אחרי החיסול, ואמרה כי זה "המחיר" שמשלמים אלו "שנמצאים בשטח לטובת הדיפלומטיה". זאת אחרי שזריף התלונן על כך שהדיפלומטיה משרתת את האינטרסים הצבאיים של איראן, ולא להיפך.

"אילו ידעתי שאפילו משפט אחד שאמרתי יפורסם, ודאי שלא הייתי מנסח זאת כך", הוסיף זריף. "אני מקווה שהעם האיראני הגדול של איראן וכל תומכיו של הגנרל, במיוחד משפחתו הנהדרת של סולימאני, יסלחו לי".

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף עם הגעתו לפגישה  עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב בטהרן. רויטרס
עתידו הפוליטי בסכנה. זריף בפגישה עם שר החוץ של רוסיה בטהראן, בחודש שעבר/רויטרס

זריף פרסם את הפוסט לאחר שהמנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, תקף את שר החוץ בנאום טלוויזיוני בשל דברי ההדלפה. חמינאי אמר כי דבריו של זריף, על אף שלא ציין את שמו המפורש, היו "טעות גדולה, שאסור לגורם רשמי של הרפובליקה האסלאמית לבצע".

חמינאי ציין כי "משרד החוץ אינו קובע את מדיניות החוץ בשום מקום בעולם. ישנם גורמים בכירים יותר שקובעים את ההחלטות והמדיניות. כמובן שגם משרד החוץ מעורב". המנהיג העליון הוסיף כי "כוח קודס הצליח להוציא לפועל את המדיניות העצמאית של הרפובליקה האסלאמית באזור, המבוססת על כבוד".

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, 20 במרץ 2021. AP
אמר שדבריו של זריף היו "טעות גדולה שאסור לבצע". המנהיג העליון חמינאי/AP

זריף נשמע תוקף את היחסים שניהל סולימאני עם רוסיה ועל סירובו להפסיק להשתמש בחברת התעופה הלאומית של איראן עבור הפעילות בסוריה, חרף התנגדותו. דבריו של זריף עוררו מחלוקת רבה באיראן, שבה גורמים רשמיים שוקלים היטב את מילותיהם לאור השיח הפוליטי המוגבל, במיוחד ביחס למשמרות המהפכה שנמצאים תחת פיקודו הישיר של המנהיג העלין עלי חמינאי.

פרט לביקורת על סולימאני, זריף חשף בשיחה, שהוקלטה כחלק ממיזם ממשלתי, את מגבלות כוחו במשטר. שר החוץ של איראן נשמע לא אחת אומר כי הדברים שלו לא אמורים בפרסום, ובאיראן חוקרים מי הדליף את תוכנה, בזמן רגיש שבו מתנהלות שיחות הגרעין בווינה.

שר החוץ שלל אפשרות שיתמודד בבחירות לנשיאות בחודש הבא, אחרי שכמה ראו בו מועמד אפשרי של המחנה המתון מול המחנה הרדיקלי. בשל מעורבות לכאורה בהדלפה של דבריו של זריף, איראן הטילה איסורי נסיעה על 15 בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully