וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בצרפת: אנשי צבא הזהירו מפני מלחמת אזרחים ועליית האסלאם

עודכן לאחרונה: 29.4.2021 / 22:09

קבוצת חיילים וקצינים פרסמה מכתב פתוח שבו תקפה את הממשלה, והזהירה כי המצב הנוכחי יוביל לכאוס ולצורך בהתערבות הצבא. הצבא ידיח אותם משירות. ממשל מקרון אמר כי הם לא רלוונטים, אך התמיכה שהביעה לה פן שנה לפני הבחירות גררה תגובות זועמות. "קריאה למרד"

צרפת: שוטרת נדקרה למוות בכניסה לתחנת משטרה בפרברי פריז 23.04.21/צילום: רויטרס

צבא צרפת יפתח בהליכים משמעתיים נגד חיילים שחתמו על מכתב המזהיר מפני מלחמת אזרחים ועליית האסלאם במדינה. המכתב, שפורסם בשבוע שעבר על ידי המגזין הימני Valeurs Actuelles, הזהיר מפני "סכנות האסלאמיזם וההמון" מהפרברים והאשים קבוצות למאבק בגזענות ביצירת "שנאה בין הקהילות" בשל תמיכתן בהסרת פסליהם של דמויות היסטוריות מהתקופה הקולוניאלית.

המכתב - שעליו חתמו לפחות 18, בהם ארבעה קצינים, וכמה קצינים בדימוס - התריע כי מדיניות "רפה" של הממשלה תוביל לכאוס, שידרוש התערבות של כוחות הצבא ב"משימה המסוכנת להגנת ערכינו".

הרמטכ"ל הודיע כי כל חייל בשירות סדיר, שחתם על המכתב, יעמוד בפני בית דין צבאי שיחליט אם להדיחו או להוציאו לפרישה. משרד ההגנה אמר כי הקבוצה עברה על חוקי הצבא כשמתחה ביקורת בגלוי על הממשלה ועודדה התקוממות בשטח המדינה. הוא פורסם בשבוע שעבר, ביום השנה ה-60 לניסיון הפיכה צבאית על ידי גנרלים שהתנגדו למתן עצמאות לאלג'יריה שהייתה בשליטת צרפת.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, 31 במרץ 2021. רויטרס
החיילים עברו על חוקי הצבא. מקרון/רויטרס

שרים בממשלתו של הנשיא עמנואל מקרון אמרו כי הקבוצה שחתמה על המכתב היא מיעוט מבודד ולא רלוונטי בתוך הצבא, אך קריאתם עוררה סערה אחרי שמנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן אמרה כי היא מבינה ללבם. היא הפצירה בהם לתמוך בה לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, שבהן היא צפויה לאתגר את מקרון המתמודד על קדנציה שנייה. סקר אינטרנטי שפורסם היום הראה כי 58% מהצרפתים מסכימים עם התחושות שהובעו במכתב, שהופץ ימים לפני פיגוע דקירה שבה נרצחה שוטרת בפרברי פריז.

לה פן החלה את הקמפיין שלה הרבה לפני יתר המועמדים מהימין והשמאל, שטרם נבחרו על ידי מפלגותיהם. הממשלה מנסה לנצל את התבטאויותיה של מנהיגת הימין הקיצוני נגדה, אחרי שניסתה בשנים האחרונות למתן את תדמית מפלגתה ולהרחיב את בסיס בוחריה.

הממשלה אמרה כי בהבעת האהדה לחותמי המכתב, לה פן נחשפה בתור דמות מסוכנת, למרות ניסיונותיה להתנער מהתדמית הלוחמנית של אביה, מייסד מפלגת החזית הלאומית ז'אן-מרי לה פן האנטישמי. שר הפנים, ג'ררד דרמנין, אמר כי בדומה לאביה, צנחן לשעבר, גם מרין לה פן אוהבת את קול רקיעת המגפיים.

מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן מול פסלה של ז'אן ד'ארק בפריז, 1 במאי 2020. AP
הממשלה רואה בה דמות מסוכנת. לה פן/AP

בתחילה, השיבה לה פן בכתב לחותמי המכתב הפתוח ואמרה: "אני מזמינה אתכם לחבור אלינו בקרב הקרוב, שיהיה הקרב על צרפת". דבריה זכו לגינויים משמאל ומימין, ותוארו על ידי עיתון השמאל ליברסיון בתור "קריאה למרד".

בהמשך, היא הבהירה כי בעוד שהיא חולקת את האבחנה של אותם חיילים לתחלואי המדינה, היא מסכימה כי אפשר לפתור את "הבעיות האלו רק באמצעים פוליטיים".

אחייניתה מריון מרשל, דמות פופולרית בימין הקיצוני בצרפת, אמרה היום כי היא לא חושבת שהמכתב הפתוח היה קריאה למרד. "אני חושבת שהחיילים צריכים להיות חלק מהדיון הציבורי", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully