וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 400 אלף מתים: הקונגרס בברזיל יחקור את הטיפול של בולסונארו במגיפה

סנאטורים יבחנו את כשלי הנשיא, שבין היתר סירב להטיל סגרים וקידם שימוש בתרופות לא יעילות, במקום לרכוש חיסונים. "אני לא מודאג", אמר הנשיא הימני קיצוני, אך יריביו מקווים שזה יקשה עליו להיבחר מחדש בשנה הבאה. "לא ראינו משהו כזה בהיסטוריה של ברזיל"

בווידאו: בולסנארו ביצע 6 שינויים בקבינט/צילום: רויטרס

הקונגרס בברזיל פתח היום (שלישי) בחקירה פרלמנטרית של ניהול משבר הקורונה בידי הנשיא ז'איר בולסונארו, אחרי קרוב ל-400 אלף מתים. החקירה הטעונה פוליטית, שיריביו של הנשיא הימני קיצוני מקווים שתפגע בסיכוייו להיבחר מחדש בשנה הבאה, תנוהל על ידי 11 סנאטורים, כולל כמה מיריביו הבולטים ביותר של בולסונארו. הנשיא, מצדו, אמר כי הוא "לא מודאג" מהחקירה.

הסנאטורים יבחנו את הטיפול הכולל של הממשלה באחת ההתפרצויות הקשות ביותר בעולם - מספר המתים בברזיל נמוך רק מזה שבארצות הברית, והיא שלישית במספר הנדבקים אחרי הודו וארצות הברית. ועדת החקירה, המכונה "ועדת המוות", תחקור מדוע הממשלה קידמה שימוש בתרופות לא יעילות כמו הידרוקסיכלורוקווין, מדוע שלושה שרי בריאות הוחלפו במהלך המגיפה ומה גרם לקריסת מערכת הבריאות באזור האמזונס בינואר, כשבתי החולים נותרו ללא אספקת חמצן ומטופלים מתו כתוצאה מכך.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במסיבת עיתונאים בארמון הנשיאותי בברזיליה, 25 במרץ 2021. AP
יריביו מקווים שהחקירה תפגע בסיכוייו להיבחר מחדש. בולסונארו/AP

בנוסף לכך, החוקרים יבחנו מדוע הממשלה לא הטילה סגרים או עודדה אמצעים לריחוק חברתי ואת התנהלותו של שר הבריאות הקודם אדוארדו פזואלו, גנרל מכהן שמונה לתפקיד על אף שלא היה לו שום רק בנושא. אחד ממושאי החקירה הנפיצים ביותר הוא הכישלון ברכש החיסונים עבור 212 מיליון אזרחי המדינה וההשערה כי בולסונארו ניסה לעודד חיסוניות עדר באמצעות השתוללות הנגיף, אסטרטגיה שלפי מבקריו גבתה את חייהם של אלפים.

"86% מהברזיאלים מכירים מישהו או שיש להם קרוב משפחה שמת - מעולם לא ראינו משהו כזה בהיסטוריה של ברזיל", אמר הסנאטור עומר אזיז, המייצג את אזור האמזונס, אחרי שנבחר לעמוד בראשות הוועדה. אזיז, שאחיו מת מהנגיף, אמר כי החקירה עוסקת בצדק, ולא מחפשת נקמה. הוא הדגיש כי היא תתמקד בכל גורם רשמי שעשה טעויות, ללא קשר לאידיאולוגיה שלו.

הפגנה נגד התנהלותו של נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, בהמלך הקורונה, מנאוס, 23 אפריל 2021. רויטרס
תמונות פוליטיקאים מכוסות בדיו דמוי דם במחאה על הטיפול בקורונה. שבוע שעבר/רויטרס

עם זאת, מומחים מאמינים כי החקירה מתמקדמת במעשיו של אדם אחד - הנשיא בולסונארו. "הוא המטרה מספר אחת", אמרה מריה כריסטינה פרננדס, פרשנית פוליטית בעיתון "ואלור אקונומיקו". "עבודת הוועדה הולכת להתמקד ישירות בהפללת הנשיא, אין לי ספק בכך. החקירה רוצה להראות שהייתה דחיפה מכוונת לעבר חיסוניות עדר - ושההתגשמות שלה היא 400 אלף המתים שיש לנו, שעוד עשויים להפוך ל-600 אלף".

היום דווח שמשרד הבריאות התעלם מלפחות 11 הצעות לרכש חיסונים, כולל הצעה אחת ל-70 מיליון מנות חיסוני פייזר באוגוסט האחרון.

החקירה תופסת את בולסונארו בן ה-66 במשבר הקשה ביותר שלו מאז החל לכהן כנשיא ברזיל בינואר 2019. הסקרים מצביעים על זעם גובר בקרב הציבור כלפי ניהול המגיפה, אף שבולסונארו עדיין נהנה מתמיכתם של כשליש מהבוחרים. על הנשיא מעיבה גם חזרתו לזירה הפוליטית של הנשיא לשעבר לואיז אינאסיו לולה דה סילבה, הנשיא השמאלי לשעבר שנחשב כמועמד אפשרי בבחירות בשנה הבאה.

"הם הולכים לצלות את החזיר על אש נמוכה"

חקירות פרלמנטריות דומות בעבר התקשו במקרים רבים להשיג תוצאות פוליטיות ממשיות, אך סימנים של עצבנות עולים מהמחנה של בולסונארו בימים האחרונים, כולל מכיוונו של שר התקשורת עד לחודש שעבר. פביו ווג'נגרטן, השר לשעבר, אמר למגזין "וז'ה" שחוסר היכולת והיעילות של משרד הבריאות אחראים לכישלון ברכש החיסונים, ולא בולסונארו.

בסימן נוסף לעצבנותו, הנשיא איים ביום שישי לשלוח את הצבא אם מושלי המדינות ינסו למנוע מאזרחים ללכת לכנסיות או לעבודה כחלק מהסגרים המקומיים. בולסונארו, קצין צבא לשעבר, לא מסתיר את אהדתו למשטר הצבאי ששלט בברזיל במאה שעברה.

החקירה אמורה להימשך 90 ימים, אך פרננדס מעריכה כי יריביו של בולסונארו ינסו להאריך אותה כדי למקסם את הנזק הפוליטי שייגרם לו. "הם הולכים לצלות את החזיר על אש נמוכה", אמרה.

פלביו בולסונארו, בנו של הנשיא המכהן כסנאטור, אמר כי החקירה היא התערבות "בטרם עת" שתסכן את חייהם של הסנאטורים ועוזריהם משום שהם יהיו מחויבים להשתתף בשימועים. אביו, שנדבק בעצמו בווירוס, ערך עשרות אירועים פוליטיים בארמונו ולא עטה מסיכות. "הממשלה תומכת בחקירה, אך לא עכשיו". הוא טען כי הבוחרים יענישו כל פוליטיקאי שיעז "לטפס על ארונותיהם של כ-400 אלף מתים" כדי לתקוף את אביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully