וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למען העם": במדים שחורים, המפגינים במיאנמר עוברים לאחוז בנשק

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 16:58

ההפגנות ברחובות לא הביאו לשינוי משמעותי במאבק נגד החונטה, וחלק מהמפגינים חברו לקבוצות אתניות חמושות אחרות במדינה. לאחר אימונים "צבאיים" משולבים, הם מתכננים לשוב לערים ולהעלות שלב במאבק חמוש נגד שלטון הגנרלים. "לכולנו מטרה אחת - מהפיכה"

בווידאו: המפגינים במיאנמר עוברים הכשרה צבאית/צילום: רויטרס

ההפיכה הצבאית העקובה מדם במיאנמר הוציאה לאורך החודשים האחרונים עשרות אלפי אזרחים לרחובות במדינה, במחאה על צעדי הדיכוי של החונטה. ההפגנות האלימות ברחובות לא הביאו לשינוי משמעותי במאבק, וכעת קמים במיאנמר כוחות אזרחיים חמושים של מפגינים שמבטיחים להילחם בגנרלים "למען העם".

סרטונים ותמונות שהגיעו לידי רויטרס מראים עדויות ראשונות לאימונים שעוברים המפגינים על ידי ארגוני מורדים של קבוצות אתניות שונות במדינה. בסרטון שפרסמה קבוצה שהכריזה על עצמה ככוח לוחם חדש נגד שלטון הגנרלים נראים כ-120 צעירים עורכים תרגילים ורצים בסביבה בוצית ביער.

מייסדת הקבוצה, מון מון, אמרה כי כוח ההגנה המאוחד שהוקם מורכב ממפגינים נגד ההפיכה הצבאית שהחלה ב-1 בפברואר והביאה למותם של מאות. שיתוף הפעולה בין הכוחות מסמל את המשבר המעמיק במיאנמר בה חיים 53 מיליון איש.

מפגינים במיאנמר במהלך אימונים צבאיים משותפים עם מילציות חמושות 9 באפריל 2021. רויטרס
שיתוף הפועלה מסמל את המשבר המעמיק. מפגינים בהכשרה צבאית ביער, החודש/רויטרס

"אנחנו כאן כדי להשתתף באימונים צבאיים למשך שלושה חודשים ולכולנו מטרה אחת - מהפיכה", אמרה מון מון לרויטרס. "רובם כאן סטודנטים בשנות ה-20 לחייהם, וחלקם מבוגרים בסביבות גיל 35 או 40, אבל רבים הם בני דור ה-Z".

צבא מיאנמר לא הגיב רשמית על קבוצטת המורדים החמושים. בעבר הוא כינה את המפגינים המבקשים להחזיר את הממשלה האזרחית כפורעים המאיימים על ביטחון המדינה.

מנהיגת הקבוצה אמרה כי את האימונים עוברים כ-250 איש בסך הכול, 20 מהם נשים, אך בארגון חברים כאלף איש ברחבי מיאנמר. לדבריה, ההכשרה מתקיימת כיום בחבל המוחזק על ידי בני שבט הקארן, בשליטת האיחוד הלאומי קארן (KNU) - אחד מכ-20 ארגונים חמושים של קבוצות אתניות שונות הנאבקות על אוטונומיה בחבלי ארץ ברחבי המדינה.

מון מון ציינה כי רבים מאלה שעברו הכשרה צבאית השתתפו בחזית ההפגנות מול השלטון הצבאי. אותן הפגנות התאפיינו לעיתים בעימותים בין המפגינים שהתחמשו במגנים מאולתרים, רוגטקות ורובי אוויר לבין החיילים המצוידים בנשק חם.

סרטוני הווידאו שהופצו מציגים רק אימונים פיזיים ושיעורים, ללא אימונים בנשק. רוב כוח המפגינים לבוש "מדים" שחורים, וכחלק מהאימונים הם קוראים קריאות מורל: "אנו נלחמים למען העם".

מפגינים במיאנמר במהלך אימונים צבאיים משותפים עם מילציות חמושות 9 באפריל 2021. רויטרס
ערוכים להילחם. מחנה האימונים של המפגינים, החודש/רויטרס

בנו הבכור של מון מון היה בין 15 הראשונים שהוכשרו, לדבריו, במערך האימונים שאורך בין עשרה ימים לשלושה חודשים. לאחר ההכשרה, המפגינים חוזרים לבתיהם ומתחילים בפעולות ההתנגדות לשלטון הצבאי.

"באימון שנמשך עשרה ימים מדובר בהכשרה בסיסית מאוד, בה לומדים להרכיב ולפרק נשק ומתנסים בירי של שלושה כדורים. אימון של חודש וחצי כולל כבר התעסקות עם חומרי נפץ וירי יותר מסיבי", הסבירה.

לדברי מון מון, הקבוצה לא תהיה גדולה מספיק כדי לפעול באופן עצמאי ולכן תצטרך לשתף פעולה עם קבוצות חמושות אחרות, או עם כוחות ממשלת האחדות הלאומית שהקימו יריבותיה האזרחיות של החונטה. ממשלת האחדות הלאומית לא הגיבה לבקשת רויטרס. היא אמרה שהיא תקים צבא פדרלי חדש.

750 הרוגים בשלושה חודשים

לפחות 750 אזרחים נהרגו על ידי כוחות הצבא מאז ההפיכה, כך לפי קבוצת פעילי זכויות אדם. מנהיגי דרום מזרח אסיה נפגשו בסוף השבוע עם מנהיג החונטה מין אונג הלאינג ואמרו כי יש להם הסכמה לשים קץ לאלימות. המנהיגה סו צ'י נותרה במעצר, והיא מואשמת בין היתר בהפרת חוק ביטחון לאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully