וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן תקף את ביידן אחרי ההכרה ברצח העם הארמני: "מה עם רצח הילידים?"

נשיא טורקיה הפציר בנשיא ארה"ב לחזור בו מההכרה ברצח העם הארמני, וטען כי על אמריקה להסתכל במראה. הוא גם הטיל ספק במספר הקורבנות הארמנים במהלך מעשי הטבח. "אי אפשר להטיל אשמה ברצח עם על העם הטורקי"

בווידאו: אלפים בעצרת בלוס אנג'לס אחרי ההכרה האמריקנית ברצח העם הארמני/צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן דחק אתמול (שני) בנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לחזור בו מידית מהכרתו ברצח העם הארמני ב-1915, שלדבריו תפגע ביחסים בין שתי המדינות החברות בנאט"ו. ההכרה ההיסטורית של ביידן מיום שבת מרתיחה את אנקרה, שלטענתה פתחה "פצע עמוק" ביחסים המתוחים ממילא.

בתגובה ראשונה להכרזה, ארדואן אמר כי "הצעד השגוי" יפגע ביחסים, קרא לארצות הברית "להסתכל במראה" על מה שתיאר כ"רצח עם הילידים" באמריקה. הוא הוסיף כי טורקיה עדיין מעוניינת ביחסי "שכנות טובה" עם ארמניה, שמצדה בירכה את ביידן. נשיא טורקיה אמר לאחר ישיבת ממשלו כי דבריו של נשיא ארצות הברית היו "חסרי ביסוס, לא צודקים ולא נכונים". הוא חזר על קריאתו להקמת ועדה משותפת של היסטוריונים טורקים וארמנים.

"אני מקווה שנשיא ארצות הברית יחזור בו מהצעד השגוי הזה מוקדם ככל שאפשר", הדגיש ארדואן. הוא תקף את ארצות הברית על כישלונה למצוא פתרון לסכסוך בן עשרות השנים בחבל נגורנו-קרבאך בין ארמניה לבין אזרבייג'ן, ואמר כי וושינגטון עמדה מנגד מול מעשי הטבח.

ארצות הברית, רוסיה וצרפת היו מתווכות בין הצדדים, אך אזרבייג'ן, בתמיכת טורקיה, רשמה הישגים טריטוריאליים במהלך מלחמתה האחרונה בארמניה בסתיו האחרון. באקו התייצבה לצד אנקרה וגינתה את הצהרת ביידן.

"אם אתם אומרים רצח עם, אתם צריכים להסתכל על עצמכם במראה ולעשות הערכת מצב. הילידים האמריקנים, אני אפילו לא צריך להזכיר אותם, מה שקרה שם ברור", אמר ארדואן, בהתייחסו למתיישבים האירופים שכבשו את העמים הילידיים. "בעוד שכל העובדות האלו נמצאות שם בחוץ, אי אפשר להטיל אשמה ברצח עם על העם הטורקי".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 26 באפריל 2021. רויטרס
אנקרה מזהירה כי היא תגבש את תגובתה בחודשים הקרובים. ארדואן, אתמול/רויטרס

ארדואן גם הטיל ספק במניין הקורבנות הארמנים, ואמר כי אלו הסתכמו בכ-150 אלף איש, ולא במיליון וחצי. לטענתו, המספרים הופרזו "באמצעות הוספת אפס". טורקיה מכירה בכך שנוצרים ארמנים רבים שחיו בתחומי האימפריה נהרגו בעימותים עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא טוענת שהמספרים היו נמוכים בהרבה ומכחישה שמעשי ההרג היו שיטתיים ומהווים רצח עם.

וושינגטון ואנקרה מתקשות לשקם את היחסים ביניהן, שניזוקו בשנים האחרונות, בין היתר אחרי שטורקיה רכשה מערכות הגנה אווירית מרוסיה ונענשה בסנקציות אמריקניות. בנוסף לכך, המדינות חלוקות ביחס למלחמה בסוריה וסוגיות משפטיות.

ביום ראשון אמר דוברו של ארדואן ויועצו לביטחון לאומי כי ההכרה של ביידן ברצח העם הארמני היא "פשוט מקוממת". הוא הזהיר כי טורקיה תגיב בחודשים הקרובים. מחר אמור להתכנס הפרלמנט כדי לדון בצעדי התגובה להכרזה של נשיא ארצות הברית. ממשלת טורקיה ורוב מפלגות האופוזיציה הפגינו אחדות נדירה בהתנגדותן להצהרה של ביידן.

ארדואן אמר כי הוא מצפה "לפתיחת דלת לתקופה חדשה" ביחסים עם ארצות הברית במהלך פגישתו המתוכננת עם ביידן בפסגת נאט"ו ביוני - אך הזהיר כי היחסים ימשיכו להתדרדר עד שהמדינות יצליחו לגשר על הפערים ביניהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully