וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: "ההכרה של ארה"ב ברצח העם הארמני - פצע ביחסים שיהיה קשה לרפא"

משרד החוץ באנקרה זימן לשיחת מחאה את השגריר האמריקני, אחרי ההצהרה ההיסטורית של ביידן. הנציגויות האמריקניות במדינה יהיו סגורות מחר ובשלישי מחשש להפגנות

בווידאו: אלפים בעצרת בלוס אנג'לס אחרי ההכרה האמריקנית ברצח העם הארמני/צילום: רויטרס

טורקיה זימנה את שגריר ארצות הברית במדינה בעקבות ההכרה של הנשיא ג'ו ביידן ברצח העם הארמני. לפי הודעת משרד החוץ באנקרה, סגן שר החוץ, סדט אונל, העביר לשגריר דייוויד סטרפילד "תגובתה הזועמת" של טורקיה כלפי הצעד ההיסטורי של הנשיא הדמוקרטי, שלדבריו חסרת בסיס חוקי. עוד נמסר כי ההצהרה של ביידן גרמה ל"פצע ביחסים שיהיה קשה לרפא".

לאור המתיחות בין שתי המדינות החברות בנאט"ו, שגרירות ארצות הברית בטורקיה הודיעה כי נציגויותיה במדינה יהיו סגורות מחר וביום שלישי לשירותי ויזה בשל האפשרות להפגנות מחאה.

"אנחנו זוכרים את חייהם שכל מי שמת ברצח העם הארמני בתקופה העות'מאנית ואנחנו מתחייבים מחדש למנוע מזוועות כאלו לקרות שוב", הצהיר אתמול ביידן לרגל יום הזיכרון לקורבנות רצח העם הארמני מ-1915. "אנחנו זוכרים זאת כדי שנישאר דרוכים מתמיד נגד ההשפעה הרעילה של שנאה על כל צורותיה".

הפגנה של הפזורה הארמנית מול שגרירות טורקיה בוושינגטון לאחר ההכרה ברצח העם הארמני, 24 באפריל 2021. רויטרס
אנשי הקהילה הארמנית מפגינים מחוץ לשגרירות טורקיה בוושינגטון, אתמול/רויטרס

טורקיה מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בתחומי האימפריה נהרגו בעימותים עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא טוענת שהמספרים היו נמוכים בהרבה ומכחישה שמעשי ההרג היו שיטתיים ומהווים רצח עם.

במשך עשורים ארוכים, הצעות להכיר ברצח העם הארמני נתקעו בקונגרס ונשיאי ארצות הברית נמנעו משימוש במונח זה בשל החשש לפגיעה ביחסים עם טורקיה, החברה עמה בנאט"ו, ולאור לחץ רב מצדה של אנקרה. גורם בכיר בממשל ביידן אמר אתמול לכתבים כי וושינגטון תמשיך לראות בטורקיה כבעלת ברית קריטית והיא מעודדת את הפיוס בין ארמניה וטורקיה. ביידן ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן גם אמורים להיפגש בשולי פסגת נאט"ו בבריסל בחודש יוני הקרוב.

ארמניה קיבלה בברכה את ההצהרה הסמלית של ביידן, ששמה קץ לעשרות שנים של לשון זהירה שנקט הבית הלבן ביחס לסוגיה הרגישה. ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, שארצו ספגה מפלה במלחמה מול אזרבייג'ן בסתיו האחרון, שלח לביידן מכתב שבו הודה לו על ההכרה.

פשיניאן אמר כי הארמנים קיבלו ב"התלהבות גדולה" את ההצהרה של ביידן, שלדבריו היא בעלת חשיבות ביטחונית עבור ארמניה אחרי המלחמה בנגורנו-קרבאך.

"ההכרה ברצח העם היא עניין של אמת, צדק היסטורי וביטחון לרפובליקה של ארמניה, במיוחד לאור האירועים שקרו באזור שלנו בשנה שעברה", כתב פשיניאן במכתב שפורסם באתרו הרשמי. לאורך המלחמה, שהובילה להקדמת הבחירות בארמניה, האשים ראש הממשלה את טורקיה ב"רצח עם נוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully