וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משימה לאומית": התוכנית שתבטיח אספקת מים למזרח הארץ קיבלה אור ירוק

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 18:22

עד כה חלקה המזרחי של המדינה היה מנותק מרשת המים הארצית והיה תלוי במי גשמים בלבד. בחמישי אישרה רשות המים את תכנית הפיתוח שתחבר את ישראל כולה לרשת מים אחת גדולה, ותבטיח אספקת מים לעמקים המזרחיים. מנכ"ל הרשות: "התכנית - בשורה של ממש לתושבים, לחקלאות ולכנרת"

קשת מעל הכנרת, גינוסר, 2 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"התכנית תאפשר לשמור על הכנרת כמאגר מים אסטרטגי". הכנרת, אפריל 2021/ראובן קסטרו

בעוד כמה שנים מדינת ישראל כולה תהיה מחוברת לרשת מים אחת גדולה, וכך מזרח המדינה, שהיה מנותק עד כה מרשת המים הארצית, לא יהיה תלוי עוד רק בחסדי שמיים. ביום חמישי אישרה מועצת רשות המים את תכנית הפיתוח שתבטיח את אספקת המים לחקלאות בעמקים המזרחיים באמצעות חיבורם למערכת המים הארצית.

מדובר באיזורי בקעת הירדן, עמק חרוד ועמק המעיינות ובהמשך גם עמק החולה. לדברי גיורא שחם, מנהל רשות המים ויו"ר המועצה, "התכנית תספק פתרון מהיר, יעיל ומיטבי לתושבים ולחקלאות, תאפשר לשמור על הכנרת כמאגר מים אסטרטגי ובעלת תרומה סביבתית אדירה". על פי אחד מסעיפי התכנית, מדי שנה ישוחררו כארבעים מיליון מטרים מעוקבים של מים מהכנרת אל הירדן.

בשנים האחרונות גדלה הזרמת המים מהכנרת למורד הירדן ומהאגם שוחררו 10-8 מיליון קוב שאפשרו לירדן ולגדותיו לשמור על המערכות הטבעיות שלהם לאורך קילומטרים בין הכנרת לנהריים. בשנה האחרונה הוגדלה כמות המים שיצאה מהכנרת דרומה והירדן זכה ל-20 מיליון קוב מים. כעת, על פי התכנית החדשה, תתאפשר הזרמתם של 40 מיליון קוב מים מהכנרת לנהר הירדן. מדובר יהיה בצעד שישפיע משמעותית על אופי הנהר, ועל החי והצומח שבו ולגדותיו, לאורך קטע של כ-12 קילומטרים מהכנרת ועד נהריים.

פרוייקט הנחת הצינור שיוביל מים מדרום לצפון 4 במאי 2020. חברת 'מקורות', אתר רשמי
"תכנית בעלת תרומה סביבתית אדירה". פרויקט מוביל מים מצפון לדרום/אתר רשמי, חברת 'מקורות'

ברשות המים אמרו כי "תוכנית הפיתוח שתתבצע בשלבים נותנת מענה לצורך לאספקת מים לחקלאות וכוללת גם טיפול בהיבטים סביבתיים, קיימות, תיירות וטיפוח נופי. ביצוע התוכנית יוביל לכך שבעתיד אזור מורד הירדן יהפוך לפנינת חן למבקרים ויסייע לשיקום הטבע ובעלי החיים בסביבה".

חיבור העמקים המזרחיים למערכת המים הארצית תאפשר הזרמת מים מותפלים לאזורים אלו בשנים שחונות, כולל הזרמת מים לכנרת עצמה. בכך תתאפשר ביצוע מדיניות של שמירה על מפלסי כנרת גבוהים ויציבים.

בשל התלות של הכנרת בכמויות המשקעים והצורך לשאוב ממנה מים לשתיה ולחקלאות, התרחשו תנודות גדולות בגובה מפלסי האגם. תנודות אלו אינן בריאות לכנרת ועלולות להשפיע על תהליכים אקולוגיים שונים באגם. גם העובדה כי מהכנרת משוחררות כמויות קטנות של מים משפיעה לרעה על איכות המים, שמתבטאת בין השאר בעלייה ברמת המליחות שלהם.

הכנרת 2.3.21. אלי אשכנזי
40 מיליון קוב מים יוזרמו לנהר הירדן. הכנרת, בחודש שעבר/אלי אשכנזי

כניסת מים מצד אחד ושחרור מים מצד שני, תביא לתחלופה וסחרור מי הכנרת. ברשות המים ציינו כי "מדובר בפעולות לשימור הכנרת כמקור מים אסטרטגי למדינת ישראל. פעולות אלו יסייעו למניעת ירידת המפלסים באגם לרמות המסכנות את אמינות אספקת המים במצבי חירום, ושמירה על היציבות האקולוגית באמצעות תגבור תחלופת המים וקיצור זמן שהותם בכנרת".

חלק נוסף בתוכנית הוא הזרמתם בעת הצורך של כארבעים מיליון קוב מים לבקעת הירדן, שעד כה היתה מנותקת ממערכת המים הארצית ותלויה בקידוחי מים מקומיים.

גיורא שחם הוסיף כי "מדובר במשימה לאומית שתביא בשורה של ממש לתושבי בקעת הירדן, עמק בית שאן ואזורים נוספים. התוכנית שאושרה תספק פתרון מהיר, יעיל ומיטבי לתושבים ולחקלאות והיא בעלת תועלת משמעותית וארוכת טווח להבראת הכנרת ושימורה שנים קדימה עבור הדורות הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully