וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ההכרה ברצח העם הארמני: ביידן שוחח לראשונה עם ארדואן

23.4.2021 / 23:15

נשיא ארה"ב ונשיא טורקיה סיכמו להיפגש בפסגת נאט"ו ביוני, בשיחת טלפון ראשונה שלושה חודשים אחרי כניסת ביידן לבית הלבן. לפי הדיווחים, נשיא ארה"ב עדכן אותו על הכוונה להכיר בהרג ההמוני של הארמנים במלה"ע ה-1 בתור רצח עם, במהלך שצפוי להחריף את המשבר בין המדינות

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 14 באוגוסט 2016. רויטרס
סיכמו להיפגש ביוני. ארדואן וביידן, 2016/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הערב (שישי) עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לראשונה מאז שנכנס לתפקיד לפני שלושה חודשים. זאת יממה לפני הצהרתו הצפויה בדבר הכרתו ברצח העם הארמני, שקרוב לוודאי תעמיק את המשבר בין שתי המדינות החברות בנאט"ו.

העיכוב בשיחה הראשונה בין שני המנהיגים נתפס ככתף קרה מצדו של ביידן כלפי ארדואן, שהיה ביחסים קרובים עם הנשיא הקודם דונלד טראמפ. בהצהרות של הבית הלבן והנשיאות הטורקית על השיחה לא הוזכרה סוגיית רצח העם הארמני, שמצוין מחר, אך מקורות המעורים בתוכן הדברים אמרו לכלי תקשורת בארצות הברית כי ביידן עדכן אותו על השינוי הסמלי, אך המשמעותי.

לפי הודעת הבית הלבן, ביידן הביע בפני ארדואן את רצונו ביחסים מועילים עם טורקיה, תוך הרחבת תחומי שיתוף הפעולה וניהול יעיל של המחלוקות בין המדינות, החברות בנאט"ו. עוד נמסר ששני המנהיגים הסכימו להיפגש בשולי פסגת הברית ביוני, כדי לדון בהרחבה ביחסים בין וושינגטון לאנקרה.

בהודעת לשכת הנשיאות של טורקיה נאמר כי שני המנהיגים הסכימו כי בין המדינות יש יחסים" אסטרטגיים" ועל החשיבות בהרחבת שיתוף הפעולה בסוגיות שבהן יש להם אינטרסים משותפים.

המשבר בין ארצות הברית לטורקיה נובע בין היתר מעסקת טילי ה-ٍٍS-300 של טורקיה עם רוסיה, מהבדלי היעדים בסוריה והפרות זכויות אדם. ביידן, בניגוד לטראמפ, הקשיח את הטון של וושינגטון ביחס לדיכוי מתנגדי ומבקרי השלטון בטורקיה וממשיך להתעקש שעליה להיפטר ממערכות ההגנה הרוסיות.

עצרת לציון רצח העם הארמני בירבאן, בירת ארמניה, 23 באפריל 2021. רויטרס
פצע פתוח. עצרת לציון רצח העם הארמני בירבאן, היום/רויטרס

השיחה התקיימה יממה לפני ציון יום הזיכרון למעשי הטבח, שעד היום כונו בזהירות על ידי הבית הלבן "הרשע הגדול". טורקיה מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בתחומי האימפריה נהרגו בעימותים עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא טוענת שהמספרים היו נמוכים בהרבה ומכחשיה שמעשי ההרג היו שיטתיים ומהווים רצח עם.

במשך עשורים ארוכים, הצעות להכיר ברצח העם הארמני נתקעו בקונגרס ונשיאי ארצות הברית נמנעו משימוש במונח זה בשל החשש לפגיעה ביחסים עם טורקיה, החברה עמה בנאט"ו, ולאור לחץ רב מצדה של אנקרה.

ב-2019 העביר הסנאט החלטה לא מחייבת המכירה בהרג ההארמנים כרצח עם, בצעד היסטורי שגרר תגובות זועמות בטורקיה. חבר הקונגרס הדמוקרטי אדם שיף וקבוצה של מאה מחוקקים משתי המפלגות שלחו השבוע לביידן מכתב שבו קראו לו לקיים את הבטחת הקמפיין שלו ו"לתקן טעויות בת עשרות שנים".

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, הזהיר בשלישי כי הכרה ברצח העם תפגע עוד יותר ביחסים המתוחים עם ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully