וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ביידן צפוי להכיר ברצח העם הארמני

22.4.2021 / 11:10

מקורות המעורים בנושא אמרו כי נשיא ארה"ב צפוי להכריז בשבת על שינוי סמלי, אך משמעותי, ביחס של וושינגטון להרג הארמנים בידי העות'מנים במלה"ע ה-1. זאת חרף הזעם הצפוי מכיוונה של טורקיה, שהיחסים עמה מתוחים ממילא. ביידן הבטיח לעשות זאת במהלך קמפיין הבחירות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אחרי הצהרה בבית הלבן על חיסוני הקורונה, 21 באפריל 2021. AP
טרם שוחח עם ארדואן מאז שנכנס לבית הלבן. ביידן, אתמול/AP

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי להכיר בהרג ההמוני של הארמנים במהלך מלחמת העולם הראשונה כרצח עם - כך אמרו הלילה (חמישי) מקורות המעורים בהחלטה המסתמנת, שצפויה להרתיח את טורקיה ולהחריף את המתיחות הקיימת בין שתי המדינות. אף שמדובר בצעד סמלי בעיקרו, יהיה זה שינוי משמעותי בלשון הזהירה שנקטו הממשלים האמריקנים במשך יותר ממאה שנה.

המקורות אמרו כי ביידן צפוי להשתמש במונח "רצח עם" כחלק מהצהרה שימסור ביום שבת הקרוב, שבו מצוינים טקסי זיכרון ברחבי העולם. "למיטב הבנתי, הוא קיבל החלטה והוא ישתמש במונח רצח עם בהצהרה ביום שבת", אמר אחד המקורות. מנגד, מקורות אחרים ציינו כי בשל החשיבות ביחסים עם אנקרה, ביידן עוד עשוי להימנע מכך ברגע האחרון.

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה אתמול לכתבים בבית הלבן כי יהיה לה "יותר מה לומר" על הנושא ביום שבת, אך היא סירבה לפרט. מחלקת המדינה הפנתה את השאלות על הנושא לבית הלבן, והמועצה לביטחון לאומי לא הרחיבה מעבר לדבריה של סאקי.

הפגנה של חברי הקהילה הארמנית מול משרד החוץ בירושלים נגד חימוש אזרבייג'ן ונגד טורקיה, 22 באוקטובר 2020. רויטרס
הפגנה של הקהילה הארמנית בירושלים נגד טורקיה במהלך המלחמה עם אזרבייג'ן, אוקטובר/רויטרס

לפני כשנה, כשהיה עוד מועמד לנשיאות, ציין ביידן את הרג הארמנים והבטיח לתמוך במאמצים להכיר במעשי הטבח בתור רצח עם. עד כמיליון וחצי ארמנים נטבחו בשנותיה האחרונות של האימפריה העות'מאנית, שעל חורבותיה קמה טורקיה. "היום, אנחנו זוכרים את הזוועות שנעשו לארמנים במהלך רצח העם הארמני. אם אבחר, אני מבטיח לתמוך בהצעה המכירה ברצח העם הארמני ואשים בראש סדר העדיפויות קידום של זכויות אדם אוניברסליות", צייץ אז ביידן.

טורקיה מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בתחומי האימפריה נהרגו בעימותים עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא טוענת שהמספרים היו נמוכים בהרבה ומכחשיה שמעשי ההרג היו שיטתיים ומהווים רצח עם.

במשך עשורים ארוכים, הצעות להכיר ברצח העם הארמני נתקעו בקונגרס ונשיאי ארצות הברית נמנעו משימוש במונח זה בשל החשש לפגיעה ביחסים עם טורקיה, החברה עמה בנאט"ו, ולאור לחץ רב מצדה של אנקרה.

התגובה של ארדואן צפויה להיות מוגבלת

לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן היו קשרים קרובים עם נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, אבל הוא טרם שוחח עם ביידן מאז שהוא נכנס לבית הלבן ב-20 בינואר. למרות שנערכו שיחות בדרגים נמוכים יותר, ממשל ביידן הגביר את הלחץ על טורקיה דרך הבעת תרעומת גוברת ביחס למצב זכויות האדם במדינה והמחלוקות סביב רכישת מערכות הגנה אווירית מרוסיה והמדיניות ביחס לסוריה.

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, הזהיר בשלישי כי הכרה ברצח העם תפגע עוד יותר ביחסים המתוחים עם ארצות הברית.

איאן ברמר, שעומד בראש קבוצת המחקר והיעוץ "אירואסיה", אמר כי המהלך הצפוי של ביידן משקף את ההתדרדרות ביחסים בין שתי המדינות, אך תגובתו של ארדואן צפויה להיות מוגבלת. "ארדואן לא צפוי להתגרות בארצות הברית בצעדים שעלולים לפגוע בכלכלה החלשה של טורקיה", אמר.

ב-2019 העביר הסנאט החלטה לא מחייבת המכירה בהרג ההארמנים כרצח עם, בצעד היסטורי שגרר תגובות זועמות בטורקיה. חבר הקונגרס הדמוקרטי אדם שיף וקבוצה של מאה מחוקקים משתי המפלגות שלחו השבוע לביידן מכתב שבו קראו לו לקיים את הבטחת הקמפיין שלו ו"לתקן טעויות בת עשרות שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully