וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירות ארה"ב על המהומות בי-ם: מקווים שגורמים שונים יקראו לשים קץ להסתה

בהודעה חריגה, נציגות וושינגטון הביעה דאגה מהעימותים שאירעו בבירה, ובירדן האשימו את ישראל באחריות לעימותים האלימים. נהג הרכב שהותקף שחזר: "חשבתי שלא אראה את הילדים שלי יותר". עו"ד המייצג עצורים פלסטינים: "במקום למנוע החמרה, המשטרה נותנת לדברים להתנפץ"

בווידאו: פלסטינים תקפו נהג יהודי במזרח ירושלים/מערכת וואלה!

בבוקר שאחרי העימותים האלימים בין פעילי ימין קיצוני, פלסטינים ושוטרים בירושלים, הבירה מלקקת את הפצעים.

במסגרת האירועים, מאות פעילי ארגון הימין הקיצוני להב"ה הפגינו באזור שער שכם, במקביל למחאה של עשרות ערבים, והמהומות נמשכו אל שעות הבוקר עם אלימות משני הצדדים. עשרות בני אדם נעצרו באירוע, ועשרות נוספים נפצעו, חלק ניכר מהם בעימותים עם שוטרים, שרבים מהם נמצאו במקום וחצצו בין המפגינים.

שגרירות ארצות הברית פרסמה על רקע האירועים הודעה חריגה. "אנחנו מודאגים מאוד מהתקריות האלימות שאירעו בירושלים בימים האחרונים", נמסר מהשגרירות. "אנחנו מקווים שגורמים שונים ינהגו באחריות ויקראו לשים קץ להסתה ולהשיב את הסדר על כנו ולשמור על כבודם וביטחונם של כל תושבי ירושלים".

משרד החוץ הירדני האשים את ישראל באחריות לאירועים, וגינה את "ההסתה והפרובוקציות של קבוצות יהודיות קיצוניות". על פי הודעת המשרד, "שלטונות ישראל נושאים באחריות משום שהם מתירים לקבוצות הללו להגיע לעיר העתיקה ולקרוא קריאות גזעניות ולתקוף את תושבי מזרח ירושלים". כמו כן, דובר המשרד קרא לאפשר הגעה חופשית לתפילות הרמדאן במסגד אל-אקצא. "שלטונות ישראל נדרשים לכבד את החודש הקדוש וזכותם של המתפללים להגיע בחופשיות למסגד".

עימותים בין פלסטינים ופעילי ימין בירושלים, 23 באפריל 2021. רויטרס
שוטרים בירושלים, אתמול/רויטרס

לפי המשטרה, כ-20 שוטרים נפצעו, מתוכם שלושה נזקקו לפינוי. במקביל, הסהר האדום הפלסטיני דיווח על יותר ממאה פלסטינים שנפגעו באירוע. בבתי החולים הדסה הר הצופים והדסה עין כרם קיבלו כ-16 נפגעים, כולם במצב קל עם חבלות שונות. בהם, אדם שנפצע מאבן שהושלכה, וכן נהג רכב שהותקף.

נהג הרכב, יחיא ג'רדי אב לארבעה בן 46 מבית שמש, שחזר את רגעי התקיפה. "הייתי ברכב ופתאום התחילו לזרוק אבנים", תיאר. "לא הצלחתי להבין מי זורק אותם לעברי ולא הצלחתי לזוז כי היה פקק. זה היה מפחיד וחשבתי שזה הסוף ושלא אראה את הילדים שלי יותר".

אשתו, מלזא, סיפרה כי היא מפחדת לנהוג ברכב. לדבריה, יחיא עבר בדיקת CT ובשלב זה לא נראה שנגרם נזק מוחי. "כשראיתי את הסרטון פחדתי מאוד ולא הבנתי איך הוא יצא מזה בחיים. זה קשה מאוד", היא סיפרה.

עוד בוואלה!

עשרות פצועים ועצורים בעימותים בין פעילי ימין, פלסטינים ושוטרים בירושלים

לכתבה המלאה

בקרב הפלסטינים, יש מי שמפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה. עו"ד מוחמד מחמוד, המייצג ארבעה מהפלסטינים שנעצרו בחשד לתקיפות שוטרים, טען כי הנוכחות המוגברת של המשטרה במהלך חודש הרמדאן לא סייעה להרגעת הרוחות, מאשים כי לתושבי מזרח ירושלים לא היו נותנים אפשרות להפגין בדומה לזו שקיבלו בארגון הימין הקיצוני להב"ה, וטוען לאכיפה חד צדדית.

"אני חושב שלא היה צריך לתת להם [להפגין] לנוכח הרגישות של הנושא", אמר עו"ד מחמוד. "אני לא מבין גם למה המשטרה, מיום הראשון של הרמדאן, נמצאת בשער שכם בכמויות, והיא יודעת שבכל שנה אנשים יוצאים ויושבים במדרגות, אז למה להתגרות ככה באנשים בכמויות ופרשים וזה מהיום הראשון. אז יש אחד-שניים שזורקים אבנים וכולם אכלו אותה".

"ובמקום לא לתת שום יד להחמרת המצב בחודש הרגיש הזה, המשטרה נותנת לדברים להתנפץ עם מתן אפשרות לקבוצה של הפלג הקיצוני להגיע אתמול... מקווה שהדברים יירגעו", אמר, והאשים כי "המשטרה מתנהגת באלימות כלפי צד אחד".

הוא הדגיש כי בקרב הפלסטינים יש גינוי נרחב למקרי האלימות נגד החרדים. "הרוב המוחלט והמוחץ מגנה את התקיפות שהיו כלפי החרדים. הן לא מוצדקות ואין שום דבר שמצדיק אותן. הרוב המוחלט מגנה", הבהיר, אך הוסיף: "אבל זה לא אומר שצריך לאפשר להם להגיע".

"הרוב התייחסו אלינו בכבוד, אך פתאום הגיע צעיר עם קפוצ'ון"

ניר ינובסקי דגן, תושב קריית יובל, היה בין הפעילים שמחו בירושלים נגד האלימות. "רצינו להציג קול מתון שאומר שאפשר לחיות בירושלים ביחד. עמדנו בכיכר צה"ל, סמוך לכיכר המשטרה עם שלטים בעברית וערבית שכתוב 'לא לאלימות'. רוב האנשים התייחסנו אלינו בכבוד ואמרו שגם הם לא רוצים את האלימות הזאת. היה מיעוט שזרק עלינו פחיות ואמרו לנו דברים קשים", סיפר.

בווידאו: פעיל ימין מרסס גז פלפל לעבר מפגינים בירושלים/מערכת וואלה!

"המשטרה עשתה עבודה טובה, אבל הם חטפו גז פלפל מכל הצדדים, הישראלי והפלסטיני", אמר ינובסקי דגן, שהעיד שאף הוא הותקף בגז פלפל. "בשלב כלשהו השוטר ביקש ממני לזוז, כדי לא להפריע לו. פתאום הגיע צעיר עם קפוצ'ון וציציות וריסס לעברי גז פלפל. התחושה הייתה כאב חזק בכל הפנים, לא הצלחתי לפתוח את שתי העיניים. המשכנו להרים את השלטים ונערים המשיכו לריב איתנו, ובסוף קרעו לנו את השלטים".

הוא סיפר שנזקק לטיפול רפואי לאחר האירוע. "בגלל הכאב הלכתי לאמבולנס, שביקש ממני להתפנות להדסה. שם עשו לי שטיפה ואלחוש וחזרה לי הראייה. אחר כך חזרתי להפגין עד הבוקר, ובבוקר הלכתי למשטרה להגיש תלונה במשטרה על תקיפה. חשוב לי שהבן אדם הזה ייתפס, כי לי אמנם לא קרה כלום - אבל מה שהוא עשה יכול להיות מאוד מסוכן".

עימותים בין פלסטינים ופעילי ימין בירושלים, 23 באפריל 2021. רויטרס
שוטרים בירושלים, אתמול/רויטרס

בין שלל האירועים, נהג יהודי ירה באוויר בכביש 1 סמוך לצומת זקס, בטענה שעשרות פלסטינים יידו אבנים על רכבו. לדבריו, הוא חש סכנה לחייו וירה כדור אחד מאקדח שהחזיק ברישיון, ללא נפגעים, ודיווח מיד לאחר מכן למשטרה. הנשק נתפס והנהג מתוחקר. לפי הודעת ארגון חוננו, היורה הוא עו"ד נתי רום, העובד בארגון.

"היום בשעה ארבע לפנות בוקר אני חוזר מהעבודה לכיוון צומת המלונות כביש מספר 1 מרכז ירושלים", סיפר עו"ד רום. לטענתו, "לפתע, עשרות פורעים רצים בריצה לתוך הצומת עם סלעים בידיים, מתחלים ליידות על רכבים, על הולכי רגל רבים שהיו במקום. מתחילות צרחות, ממש פחד גדול. הפורעים מתחילים לצמצם טווח ולהגיע אלינו ולהמשיך ולזרוק אבנים, רכבים מנופצים בכל עבר, אנשים נפגעים - אני יורה ירייה אחת באוויר שבעצם הודפת את הפורעים. הם מתחילים לברוח ובכך ניצלו חיינו".

לילה של אלימות

במסגרת האירועים, פעילי להב"ה צעדו לכיוון שער שכם תוך קריאות "מוות לערבים ו"עוד כהנא חי". לאחר שהמפגינים השליכו בקבוקים ואבנים לעבר שוטרים בכיכר צה"ל, המשטרה הורתה על פיזור המחאה, אך פעילי הימין הקיצוני המשיכו להתפרע ותקפו שוטרים - ושלושה מהם נעצרו. בהמשך, המשטרה הדפה עשרות פעילי ימין שניסו להגיע לשכונת שייח ג'ראח. המהומות נמשכו במוקדים שונים בעיר לאחר פיזור המחאה המרכזית, ובצומת זקס מפגינים יידו אבנים והבעירו פח.

בהפגנה בצד הפלסטיני המפגינים יידו אבנים וחפצים לעבר השוטרים, ובמשטרה הפעילו נגדם מכת"זיות והשתמשו ברימוני הלם. הם דיווחו על כמה פצועים בעימותים. באזור מוזיאון רוקפלר, בשכונת ואדי ג'וז, צעירים ערבים יידו אבנים לעבר רכב שבו נהג יהודי. הנהג ניסה להימלט רגלית מהמקום, אך בסרטון שהופץ נראים הצעירים עומדים סביבו, בועטים בגופו ודורכים עליו, בעוד הוא מגן על ראשו. בהמשך הם שרפו את הרכב.

עימותים בין פלסטינים למשטרה, ירושלים, 22 באפריל 2021. רויטרס
שוטרים בירושלים, אתמול/רויטרס

עשרות פלסטינים יידו אבנים לעבר כלי רכב ומבנים גם בצומת יהודאי, ולעבר שוטרים ברחוב ואן פאסן. בקרבת תחנת הרכבת הקלה "שבטי ישראל" נורו זיקוקים לעבר אזרחים, ללא נפגעים. במבנה סמוך פרצה שריפה, שהתפשטה והבעירה גם רכב. כוחות כיבוי פעלו במקום בליווי אבטחה משטרתית.

מוקדם יותר, שוטרים הבחינו בחמישה נערי גבעות שהתנהגו בצורה מחשידה בשכונת רוממה, ובבדיקה ברכבם אותרו כלי תקיפה וכלים החשודים ככלי פריצה. ארבעה מהם עוכבו לחקירה בתחנה, והחמישי ניסה להימלט ונעצר סמוך למקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully