וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התמרונים סמוך לאוקראינה: רוסיה הורתה לכוחות לחזור לבסיסם

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 20:43

באיתות אפשרי להרגעת הרוחות, שר ההגנה אמר כי "ביקורת הפתע" על מוכנות הצבא הסתיימה וכי החזרה לבסיסים תושלם עד 1 במאי. טרם ברור אם מדובר בכל הכוחות שרוכזו בשבועות האחרונים. זלנסקי בירך, פוטין מוכן להיפגש עמו במוסקבה - אך לא לדון בסכסוך במזרח אוקראינה

בווידאו: תרגיל צבאי של רוסיה בחצי האי קרים/מתוך טוויטר

רוסיה הורתה היום (חמישי) לפיקוד הצבא להתחיל בהחזרת כוחות לבסיסי הקבע שלהם החל ממחר - זאת אחרי שהושלמה "ביקורת פתע" על הכוחות בדרום ומערב המדינה, סמוך לגבול עם אוקראינה. ההכרזה הובילה לזינוק בשער הרובל, אחרי שבועות של מתיחות בין רוסיה למערב. אוקראינה ונאט"ו בירכו על הכוונה של רוסיה לצמצם את היקף הכוחות המאסיביים בגבול, אך הבהירו כי הן עדיין דרוכות לכל התפתחות.

עדיין לא ברור אם ההוראה תקפה לכל הכוחות שרוכזו בסמוך לגבול אוקראינה ובחצי האי קרים, שלפי שר האיחוד האירופי מנו כמאה אלף חייל. כמו כן, הציוד הצבאי שהופעל במהלך התרגילים יישאר בשטח אימונים הנמצא מרחק של שש שעות נסיעה מהגבול עם אוקראינה, כך שניתן יהיה לעשות בו שימוש מחודש במהלך תרגיל גדול נוסף העתיד להתקיים בהמשך השנה.

"אני מאמין שהמטרות של ביקורת הפתע הושלמו במלואן", אמר שר ההגנה סרגיי שויגו, שפיקח היום על תרגיל נרחב בקרים בהשתתפות עשרת אלפים חיילים, יותר מ-60 ספינות קרב, כ-200 כלי טיס וכ-1,200 כלי רכב צבאיים. "הכוחות הפגינו את היכולת שלהם לספק הגנה אמינה למדינה. מבחינה זאת, החלטתי להשלים את הביקורות באגפים הדרומיים והמערביים של הצבא". שויגו אמר כי הכוחות ישובו לבסיסם עד 1 במאי.

שר ההגנה של רוסיה הדגיש כי על הצבא להיות מוכן להגיב במהירות במקרה של התפתחות "שלילית" במהלך תרגיל קרוב של נאט"ו, "מגן אירופה". התרגיל השנתי בהובלת צבא ארצות הברית נועד ליצור מוכנות ותיאום בין חברות הברית ושותפות אחרות. החל מחודש שעבר ועד יוני, יותר מ-28 אלף חיילים ישתתפו בתרגילים ביותר מ-30 אזורי אמונים ב-12 מדינות.

תרגיל של צבא רוסיה בחצי האי קרים, 22 באפריל 2021. AP
תרגיל של צבא רוסיה בחצי האי קרים, היום/AP

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בירך על צמצום הכוחות, אך הדגיש כי קייב תישאר דרוכה. "צמצום הכוחות בגבול שלנו מפחית באופן דומה את המתיחות", צייץ. "אוקראינה תמיד דרוכה, אך היא מברכת על כל צעד להפחתת הנוכחות הצבאית ודה-אסקלציה בדונבאס".

דוברת של זלנסקי אמרה מוקדם יותר החודש כי רוסיה פרסה יותר מ-40 אלף חיילים בגבולה המזרחי ויותר מ-40 אלף בקרים. לדבריה, כ-50 אלף מהם היו תוספת להיקף הכוחות בשגרה. מוסקבה לא נידבה שום מידע על מספר החיילים שלה.

קייב ומוסקבה מאשימות זו את זו באחריות לקריסת האש בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, שבו מתנהל מאז 2014 סכסוך בין הצבא לבין בדלנים פרו-רוסים. לפחות 14 אלף איש נהרגו בלחימה, שהתלקחה מחדש בשבועות האחרונים.

זלנסקי הציע השבוע להיפגש עם פוטין באזור הלחימה כדי לגבש הסדר לסיום המלחמה. פוטין השיב על כך היום ואמר כי אם הוא רוצה לדון על סיום הלחימה בדונבאס, הוא צריך להיפגש קודם כל עם הנהגת הבדלנים ורק לאחר מכן עמו. הוא ציין כי אם זלנסקי מעוניין בשיחות לשיקום היחסים עם רוסיה, הוא מוזמן להגיע למוסקבה בכל מועד שמתאים לו.

שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו סוקר תרגיל צבאי בחצי האי קרים, 22 באפריל 2021. AP
שר ההגנה הרוסי שויגו סוקר תרגיל צבאי בקרים, היום/AP

אוקראינה הגבירה בשבועות האחרונים את הלחץ שלה על מדינות המערב כדי שאלו יענישו את רוסיה עם סנקציות נוספות על מנת להרתיע אותה מפני שימוש בכוח צבאי נגדה. שר החוץ שלה, דימיטרו קוליבה, אמר אתמול בריאיון לרויטרס כי בעוד שלקייב אין מידע חדש המצביע על כך שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיבל החלטה לפתוח במבצע צבאי נגדה, חשוב שהמערב יפעל עתה כדי למנוע תרחיש שכזה.

"זה יכול ללכת לכל כיוון", אמר הדיפלומט האוקראיני. "ולכן התגובה של המערב, התגובה המאוחדת של המערב, היא כל כך חשובה עכשיו, כדי למנוע מפוטין לקבל החלטה כזאת".

ריכוז הכוחות של רוסיה בסמוך לגבול עם אוקראינה הוא אחד מכמה מוקדי מתיחות בינה לבין המערב. בשבוע שעבר הטילה ארצות הברית סנקציות על גורמים וגופים ברוסיה שלטענתה התערבו בבחירות האחרונות, וצ'כיה מאשימה את מוסקבה במעורבות בפיצוץ קטלני במחסן נשק ב-2014. שתי המדינות גירשו דיפלומטים רוסים, והקרמלין הגיב בצעדים דומים משלו.

מדינות המערב הפצירו ברוסיה לשחרר את מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני, שמצבו הרפואי התדרדר מאז שפתח בשביתת רעב. וושינגטון הזהירה מפני "השלכות" אם הוא ימות, אך רוסיה טוענת שעל המערב להתרחק מ"ענייניה הפנימיים".

אתמול הביע פוטין טון תקיף יותר, כשהזהיר את המערב במהלך נאום מצב האומה שלא לחצות את "הקווים האדומים" של רוסיה, אך למרות הכול הוא משתתף בכינוס ועידת האקלים שארגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully