וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהסעירה את הדרוזים בגולן, תערוכת הנשק הציפה גם קולות אחרים

23.4.2021 / 20:07

תצוגת הנשק שנפתחה בפאתי היישוב מסעדה הכעיסה את המתנגדים לשלטון הישראלי בגולן, אך המבקרים הראשונים שהגיעו אל חניון "המורשת והאחווה" בטוחים שזאת תחילתו של תהליך השתלבות. "ישראל מגנה על אזרחיה ואנחנו חלק מהם. צריך שהדברים יהיו על השולחן"

בווידאו: תערות נשק של צה"ל מעוררת מחאה דרוזית בגולן/מערכת וואלה!

גם לצפון רמת הגולן הגיע ביום שני השרב הכבד. שאריות שלג על מדרונות החרמון הזכירו ששבוע וחצי קודם לכן זנבו של החורף עוד הביא איתו סערת שלגים קצרה. לא רק כתמי השלג נראו מוזרים נוכח החום: גם תצוגת ציוד לחימה שהקים צה"ל ליד ברכת רם, בפאתי היישוב הדרוזי מסעדה, הייתה מחזה לא שגרתי.

זו הפעם הראשונה שתערוכה כזאת נערכת בשטחם של היישובים הדרוזים בגולן, וזה לא עבר חלק, כשגל מחאה שטף את הרשתות החברתיות. מי שבלט במיוחד בהתנגדות לשיתוף פעולה עם צה"ל היה סדקי אל-מקת, תושב מג'דל שמס שריצה שתי תקופות מאסר בשל עבירות ביטחוניות, ולפני שנה שוחרר כמחווה ישראלית בעקבות החזרת גופתו של זכריה באומל לישראל.

תערוכת כלי נשק של צה"ל ברמת הגולן. אלי אשכנזי
טנקים שהוצגו כחלק מהתערוכת כלי הנשק של צה"ל ברמת הגולן/אלי אשכנזי

"לא למיליטריזציה של החינוך בגולן", כתב אל-מקת נוכח הטענה כי הרשויות המקומיות הדרוזיות בגולן מתכוונות להביא את תלמידי בתי הספר לתצוגה. "רוצים לעשות תערוכה של כלי הרג ופשעים, ורוצים להביא את תלמידנו להשתתף בתיאטרון הבגידה הזה. אל תשלחו את ילדיכם", הוסיף אל-מקת שגם ערך הפגנה בה השתתפו מעטים. גם אנשי הדת הדרוזים בגולן קראו להחרים את התצוגה ולא להשתתף בה.

חוסאם פרחאת התעלם מאותם קולות. הוא ישב בתוך נמ"ר (נגמ"ש מרכבה) וחייל של חטיבת גבעתי הסביר לו איך נוהגים במשוריין הגדול ועל יכולותיו המרשימות.

פרחאת הוא קצין הביטחון של המועצה המקומית בוקעתא. כמובן שהוא היה מודע לוויכוח סביב התצוגה שהקים צה"ל, אבל על פי השקפתו הצעד הזה צריך להפוך לשגרה. "זה צבא ההגנה לישראל. ישראל מגינה על עצמה ועל אזרחיה ואנחנו חלק מאותם אזרחים. הצבא דואג לעורף ואנחנו רוצים ללמוד איך הצבא מגן על אזרחים ואיך הוא נוהג בלחימה. צה"ל לא זורק חביות נפט ולא משתמש בנשק כימי כמו צבא אחר שכן עושה דברים כאלה".

תערוכת כלי נשק של צה"ל ברמת הגולן. אלי אשכנזי
תערוכת כלי הנשק של צה"ל ברמת הגולן/אלי אשכנזי
מכתב שקיבלו הורי תלמידים דרוזים בגולן אודות ביקור בתערוכת אמצעי לחימה של צה"ל. פייסבוק, צילום מסך
מכתב שקיבלו הורי תלמידים דרוזים בגולן על תערוכת הנשק של צה"ל/צילום מסך, פייסבוק

הוא יודע שהקול שהוא משמיע הוא חריג בקרב הרוב המכריע של תושבי הגולן הדרוזים, אבל לטענתו ישנם עוד רבים שאומרים זאת שלא באופן פומבי, אך עדיין חוששים לעשות זאת בראש חוצות.

מי שממש לא חושש הוא פהד ספדי ממסעדה. ספדי, עורך דין, הוא אחד הקולות הבולטים בקרב הדרוזים בגולן שקורא להשתלבות בחיי המדינה. כשהוא עובר ברחוב ליד הכיכר המרכזית במג'דל שמס, ניגשים אליו עוברי אורח ולוחצים את ידו. לא בטוח שהוא מכיר אישית כל אחד, אבל הם כנראה צופים בשידור השבועי שלו בפייסבוק.

בשידורי הפייסבוק הוא מצליף באנשי הדת ובפעילים הפרו-סורים. בשבוע החולף סודקי אל-מקת זכה ממנו לקיתונות של רותחין. בחניון בו מוצגת תצוגת צה"ל, הוא כאילו ממשיך את השידור מליל אמש. "ההנהגה שלנו פחדנית, היא צריכה לצאת נגד סודקי אל-מקת המחבל. צריכים לענות לו", אמר.

בין עמדת ההסוואה לשוק הדליקטסים

"חניון מורשת ואחווה" נכתב על השלט בכניסה. בינתיים, מלבד ספדי ופרחאת לא הגיעו מבקרים נוספים לחזות בתצוגה, בצהרי יום שני. "זה יום ראשון לתצוגה, עכשיו אמצע יום לימודים, אחרי הצהריים יגיעו משפחות", מנסה ספדי לשכנע, ובכלל הוא מסביר שהוא לא יראה כישלון של היוזמה גם אם יבואו מעטים.

"הכמות לא קובעת, גם אם יגיעו מדי יום רק 30-20 מבקרים, זה בסדר. זו התחלה של תהליך ההשתלבות, זה עניין של זמן שהתהליך הזה יגבר", אמר, "לדוגמא, בעבר היו עושים פה קייטנות לילדים והיו משבחים בהן מחבלים כמו דלאל אל-מוגרבי מאוטובוס הדמים בכביש החוף וסמיר קונטאר. היום אנשים מעדיפים לשלוח את הילדים לקייטנות של הרשויות המקומיות", אמר ספדי.

צעד אחר שמסמל את החבירה לצבא ולמוסדות המדינה הוא הכוונה לפתוח קורסים קצרים בצה"ל, שלאחריהם יוכלו המשתתפים בהם להיחשב כחיילי מילואים ולהתגייס בשעת הצורך לשורות פיקוד העורף.

חוסאם פרחאת ועו"ד פהד ספדי בתערוכת כלי נשק של צה"ל ברמת הגולן. אלי אשכנזי
חוסאם פרחאת ועו"ד פהד ספדי בתערוכת כלי נשק של צה"ל ברמת הגולן/אלי אשכנזי
תערוכת כלי נשק של צה"ל ברמת הגולן. אלי אשכנזי
טנקים שהוצגו כחלק מהתערוכת כלי הנשק של צה"ל ברמת הגולן/אלי אשכנזי

גם פרחאת משוכנע כי בעתיד רבים ינהגו כמוהו וכמו ספדי. הוא סבור כי אחת הסיבות לכך שקולם של המתנגדים נשמע בשבוע החולף היה העיתוי הבעייתי של פתיחת התצוגה: "הודיעו על התצוגה ב-17 באפריל שהוא יום העצמאות הסורי. זה רק נתן במה למתנגדים שהשתמשו בתאריך הסמלי. אני בטוח שבשנה הבאה כבר יבואו יותר אנשים ובשנה שאחריה עוד יותר".

אחרי שהשניים מצטלמים על טנק מרכבה ומסיימים לשוחח עם החיילים, חוזרים לובשי המדים לנוח בצל. אוטובוס עם גמלאים מירושלים מספק להם קצת עניין מחודש. הם מזנקים להסביר להם על ציוד הראייה, עמדת ההסוואה ורכבי השלג, אבל מתברר שמרבית הגמלאים רק חצו את מגרש התצוגה בדרכם לשוק הדליקטסים של חקלאי הגולן שהמוצרים הבולטים בו הם התפוחים הנודעים של הגולן ודבש בלאדי.

"צריך שהדברים יהיו על השולחן"

סרטון שמוקרן על מסך טלוויזיה גדול מציג סיכול פיגועים על גדר המערכת בין ישראל וסוריה וצילומים שמעידים על ניסיונות חיזבאללה להתבסס סמוך לגבול וכמה מהמטיילים המבוגרים עוצרים לצפות בו.

"עיקר הנוכחות של צה"ל ביישובים הדרוזים בגולן היא לשם הגנה עליהם", מסביר דולן אבו סלאח, ראש המועצה המקומית מג'דל שמס שהגיע גם כן לתצוגה בשלב מסוים. לדבריו, "התושבים נהנים ממצב של שקט וביטחון בשגרה, בשנת הקורונה זה הורגש היטב. ראוי שידעו מי האנשים שעושים את העבודה הזאת. אני רואה חשיבות גדולה שיינתן כבוד לכוחות צה"ל שהקימו פה את התצוגה".

"אדם רוצה ביטחון, שקט ושלווה, אבל כשיש פומביות למי שדואג לכך, הוא חושש להתקרב הנה. זו נוסחה לא נכונה וריקה מערכים ומתוכן. צריך שהדברים יהיו על השולחן", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully