וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבע שנים לאחר שנסגר: ישראל אפשרה לדרוזית לצאת במעבר קוניטרה לסוריה

עודכן לאחרונה: 21.3.2021 / 10:51

האישה, תושבת בוקעתא, יצאה להשתתף בהלוויית אחיה - קצין בכיר לשעבר בצבא הסורי. ביישובים דרוזיים בגולן טוענים בזעם כי רבים אחרים שביקשו בשנים האחרונות לצאת לביקורים בסוריה נענו בשלילה, ואף מאיימים בעתירה לבג"ץ. "כנראה עוזרים למי שרוצים, ומתעלמים מפשוטי העם"

לובשי מדים בקוניטרה שבצד הסורי נראים מרמת הגולן הישראלית, 26 ביולי 2018. רויטרס
רבים ביקשו לחצות ונענו בשלילה. מעבר קוניטרה בצד הסורי/רויטרס

אחרי שבע שנים בהן לא עברו אנשים במעבר קוניטרה, פרט לחיילי או"ם, אפשרה ישראל בימים האחרונים לדרוזית, תושבת בוקעתא בגולן הישראלי, לעבור לסוריה.

האישה יצאה להשתתף בהלוויית אחיה בסוריה, יוסף עמאשה, אלוף (דרגת לואא) בדימוס בצבא סוריה. לאחר מלחמת יום כיפור, הנקראת מלחמת אוקטובר בפי הסורים והמצרים, הוענקה לעמאשה מדליית גיבור הרפובליקה על ידי הנשיא הסורי דאז חאפז אל-אסד.

עמאשה, שנולד בבוקעתא, היה קצין בכיר במערך ההגנה האווירית של צבא סוריה ועבור תושבים דרוזים שמתנגדים לשליטה הישראלית בגולן הוא נחשב דמות של גיבור לאומי. הוא חי ונקבר בעיירה ג'רמאנה שליד דמשק, בה התגוררו רבים מהפליטים שעזבו את בתיהם בגולן אחרי שנכבש בידי ישראל ב-1967, במלחמת ששת הימים. ביום רביעי האחרון, לפני שאחותו יצאה לסוריה, נערך בבוקעתא טקס לציון מותו.

האלוף בדימוס בצבא סוריה, יוסף עמאשה. ., אתר רשמי
גיבור לאומי עבור תושבים דרוזים שמתנגדים לשליטה הישראלית. עמאשה/אתר רשמי, .

בישובים דרוזיים ברמת הגולן, יש שקבלו על כך שישראל אישרה לאחותו של עמאשה לצאת לסוריה, בעוד רבים אחרים שביקשו בשנים האחרונות לצאת לביקורי קרובים נענו בשלילה. "אם פתחו את מעבר הגבול עבורה, למה מונעים מאחרים שלדוגמה רוצים לראות את אביהם או אמם לפני מותם?", אמר עורך הדין פהד ספדי מכפר מסעדה.

"ישראל לא יכולה לנהוג במדיניות של איפה ואיפה ולהתחשב דווקא בהשתתפות בהלוויה של בכיר בצבא סוריה ולא לתת יחס זהה לאנשים פשוטים", תקף ספדי והוסיף כי "כנראה אצים רצים לעזור למי שרוצים ביקרו, אבל מתעלמים מפשוטי העם". עוד ציין ספדי כי בכוונתו לעתור לבג"ץ נוכח מה שהגדיר "מדיניות מפלה".

אחרי מלחמת יום כיפור, בשנת 1974 נחתם בין ישראל לבין סוריה הסכם הפרדת כוחות. בקוניטרה, הגבול בין המדינות, הוקם מעבר עבור כוח הפיקוח מטעם האו"ם על יישום הסכם הפרדת הכוחות בין המדינות (אונדו"ף).

במעבר הגבול התאפשרו מדי פעם יציאתם ללימודים אקדמיים בסוריה של סטודנטים דרוזים מרמת הגולן, יציאת אנשי דת לביקורים במקומות קדושים, יציאה להשתתפות בהלוויות של קרובי משפחה ועוד. לעתים התאפשרה גם כניסת אזרחים סורים, ברובן אזרחיות, למטרות נישואים - והיו גם כמה מקרים של כניסה לישראל לצרכים רפואיים.

עו"ד פהד ספדי. באדיבות המצולמים
"בישראל מתעלמים מפשוטי העם". עו"ד ספדי/באדיבות המצולמים

המעבר בקוניטרה שימש גם ליצוא יבול תפוחים של החקלאים הדרוזים בגולן הישראלי לשוק הסורי. יש חקלאים שרואים במעבר האישה לסוריה אות לכך שאולי המעבר שוב ייפתח עבור שיווק התפוחים לסוריה, ובכך יסייע לשווק את תוצרתם.

בסוף שנת 2014, צה"ל נאלץ לסגור את המעבר לאחר השתלטות המורדים על קוניטרה הישנה ושליטת פעילי ג'יהאד עולמי המשתייכים לארגון אל-קאעידה. לקראת סוף 2018, עם סיום הלחימה באזור רמת הגולן הסורית, הוחלט על ידי האו"ם להחזיר את כוח אונדו"ף לסוריה. בהתאם לכך, התקבלה ההחלטה על ידי אונדו"ף כי כלל הצדדים מוכנים להפעלת מעבר קוניטרה והוא נפתח מחדש באוקטובר 2018, ושימש את כוח האו"ם בלבד.

מדובר צה"ל נמסר כי בהתאם להנחיית הדרג המדיני, נפתח מעבר קוניטרה למעבר ישראלית לשטח סוריה מסיבות הומניטריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully