וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שהספיק להתאושש, המשק שוב נדחק לפינה: "מילה של מדינת ישראל היא לא מילה"

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 15:29

משרד האוצר החליט לפעול לפי המנגנון שנקבע ולקצץ את החל"ת, אך את המובטלים ובעלי העסקים לא מעניינת הבירוקרטיה. בשביל עדי הסטודנטית מאות שקלים הם סכום משמעותי, חן חושש שייאלץ לפטר עובדים ותות תכננה חתונה על בסיס המשך התשלום

סניף שירות התעסוקה בירושלים, 30 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"אמרו שייתנו לנו חל"ת עד יוני". סניף שירות התעסוקה בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

החלטת משרד האוצר לקצץ את דמי האבטלה באה בהתאם למנגנון שנקבע, אך לבעלי העסקים ולמובטלים, שעדיין לא הספיקו להתאושש ממשבר הקורונה, הבירוקרטיה לא פותרת את הקשיים הכלכליים. לדבריהם, לאחר פתיחת המשק הם בנו תכניות שמתבססות על המשך החל"ת, וחוששים שהשינוי ייקח אותם חזרה לאחור.

"אמרו שייתנו לנו חל"ת עד יוני. מלכתחילה מדובר רק ב-70% מהשכר המקורי, ואני מתנהלת לפי מה שהמדינה הבטיחה לנו", סיפרה תות אדיב, עובדת בחדר כושר שנמצאת בחל"ת, ומתכננת את חתונתה בימים אלה. "אמנם מדובר רק ב-10% וזה לא סכום כזה גדול, אבל עדיין מבחינה עקרונית".

"כנראה שמילה של מדינת ישראל זו לא מילה", מחתה תות. לתסכול שהביעה שותפים מובטלים רבים, אך החוק קובע כי דמי האבטלה יקוצצו חודש לאחר ירידת שיעור האבטלה לפחות מ-10%, ומשרד האוצר הלך לפיו.

הכנות לקראת פתיחת מסעדות בתל אביב 3 במרץ 2021. אבלשום שושני, פלאש 90
"אצטרך לשלם לעובדים בזמן שאין לי הכנסות"/פלאש 90, אבלשום שושני

חן בר-עוז, בעל עסק התיירות "Bar-oz group", תיאר את הדאגה מהעתיד לבוא. "כל הנושא של החל"ת פגע בכולם, אבל תיירות בכלל לא הייתה - וגם האמירות הפופוליסטיות שעכשיו יפתחו את התיירות לא נראות בשטח ונשארות רק סיסמה. אם אין תיירות ואין חל"ת אז אנשים ילכו, לא יהיה את את מי להעסיק ולא יהיו עובדים".

לדבריו של בר-עוז, "נוצר חוסר ודאות, וחוסר ודאות זה המתכון לקריסת העסקים בארץ. יש לי כרגע עובדים שכירים שהיו בחל"ת, אבל צמצמתי גם את זה. התחלתי לעבוד יותר עם ספקים, נותני שירות, להעסיק עובדים שכירים. לי זה פחות טוב. אני עובד על תיירות חוץ וזה לא קיים כרגע, אז אצטרך לשלם לעובדים שלי בזמן שאין לי הכנסות, או לפטר אותם".

דותן סופר, יו"ר מפלגת עצמנו לשעבר וממובילי מחאת העצמאים, ביקש פתרון אחר. "במקום לקצץ בעשרה אחוז - תבטלו את החל"ת. אני חושב שכל ההתנהלות הזאת עם החל"ת מלכתחילה זו פופוליסטיות לחלוטין. מה שקורה עם החל"ת זה שהרבה עובדים בשחור. זה יוצר מצב שהמדינה מפסידה גם את החל"ת וגם את המסים שהיא לא מכניסה כתוצאה מכך".

ישראל כ"ץ. -, פלאש 90
ישר לפי המנגנון. כץ/פלאש 90, -

הצעד הגיע בעקבות פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם בחודש מרץ ירד שיעור האבטלה ל-9.5%, שהם כ-385 אלף מובטלים, לעומת 14% בחודש פברואר. בעקבות הפתיחה הנרחבת של המשק, בחודש שעבר חזרו לעבודה 182 אלף מובטלים.

הירידה בשיעור האבטלה תביא לחיתוך הסכום החודשי שמקבלים הנמצאים בחל"ת ב-10% החל מ-21 במאי. זאת, בהתאם למנגנון האוטומטי שאושר בתחילת משבר הקורונה, הקובע כי תשלום דמי האבטלה יקוצץ ל-90% מהסכום כששיעור האבטלה החודשי יגיע ל-10% וייפסק לגמרי כששיעור האבטלה יגיע ל-7.5%, או בסוף יוני 2021, המוקדם מביניהם. השינוי יתבצע חודש לאחר פרסום הנתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully