וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: גנץ יבקש לסגור את גלי צה"ל - ולא להעביר את השליטה

טל לב רם

21.4.2021 / 14:37

ועדת משרד הביטחון שעסקה בנושא סיימה את עבודתה ברקע ביקורת ציבורית. שר הביטחון והרמטכ"ל תומכים בסגירת התחנה, הן בשל הנוחות מול החלופה שדורשת שינוי חקיקה, והן מתוך תפיסה שהיא לא תואמת את ייעודו של צה"ל. כעת יבדקו אם ניתן לקדם את המהלך בתקופת ממשלת מעבר

בית גלי צה"ל ביפו. ניב אהרונסון
בדרך לסגירה. גלי צה"ל/ניב אהרונסון

ועדת "גלי צה"ל לאן" במשרד הביטחון סיימה את עבודתה, וההחלטה המסתמנת של שר הביטחון בני גנץ היא לסגור את התחנה לאלתר ולא להעבירה לסמכות אחרת, מהלך שמחייב שינוי חקיקה - כך פרסם היום (רביעי) העיתונאי טל לב רם במעריב.

בימים האחרונים נעשתה פנייה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, על מנת לקבל חוות דעת משפטית בשאלה אם אכן החלטה על סגירה מלאה של תחנת גלי צה"ל לא מחייבת שינוי חקיקה.

בשלב השני צפויים לבדוק במשרד הביטחון מול הגורמים המשפטיים אם ניתן ליישם החלטה מסוג זה בתקופה של ממשלת מעבר. זאת לאחר שבפברואר, ערב הבחירות האחרונות, קבע היועמ"ש כי שר הביטחון לא יכול להכריע בסוגיה זו במהלך קמפיין בחירות. עם זאת, הוא אישר את המשך עבודתה של הוועדה, על מנת שתגבש את מסקנותיה.

שר הביטחון, בני גנץ, סייר בפיקוד הצפון  עם ראש אג"ת אלוף תומר בר, מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם ומפקד אוגדה 91 תא"ל שלומי בינדר, 20 באפריל 2021. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, אתר רשמי
מקדם סגירה מלאה. גנץ/אתר רשמי, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הוועדה אמנם הציעה חלופות נוספות לצד סגירת התחנה, אולם במערכת הביטחון סבורים כי הגיעה העת לסגור את התחנה ולא להעביר אותה לגורם אחר. במערכת הביטחון טוענים כי החלטה על סגירת התחנה דומה למעשה להחלטה של שר הביטחון והרמטכ"ל לסגור יחידה צבאית, החלטה שאינה דורשת אישור ממשלה ושינוי חקיקה.

ככל הידוע, גם בצמרת צה"ל תומכים באפשרות זו יותר מכל אפשרות אחרת, מכיוון שהיא נתפסת כקלה יותר ליישום. הרמטכ"ל אביב כוכבי פנה לגנץ עוד ביוני בבקשה להוציא את גלי צה"ל מהצבא, בשל הצורך להפריד בין השירות של חיילי צה"ל לבין עיסוק פוליטי והוויכוח הציבורי שהתחנה מעוררת, שהתעצם בשנים האחרונות. עמדת הצבא והרמטכ"ל לא נובעת רק מהמחלוקת הפוליטית, אלא מתוך תפיסה שלתחנה אין כל תפקיד או ייעוד במסגרת הצבאית.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בדיון בקריה, 12 בנובמבר 2019. מרים אלסטר, פלאש 90
תומך במהלך. כוכבי/פלאש 90, מרים אלסטר

בינואר, כשגנץ הנחה להקים צוות מקצועי שיבחן מתווה להוצאת גלי צה"ל מהצבא, נכתב בהודעה הרשמית כי הוועדה תבדוק, לצד אפשרות של סגירת התחנה, גם אפשרויות של מענה חלופי. אולם כעת נראה שההחלטה בנושא כבר נפלה.

הוועדה העמידה בדוח המסכם שלה ארבע חלופות נוספות מלבד סגירה: שינוי תכני השידור לעיסוק בנושאי צבא ובנושאים נוספים שאינם פוליטיים; העברת התחנה לאחריות תאגיד השידור, ללא חיילים שישרתו בה; הפרטת התחנה והעברתה לגורם אזרחי, והקמת תאגיד סטטוטורי נפרד לגלי צה"ל, מהליך שלא נתפס כישים וגם הוא בכל מקרה ללא חיילים.

אלא שכל אחת מהאופציות הנוספות האלה נתפסת ככזו שהסיכוי לממש אותה נמוך מאוד ויוצר בעיות אחרות.

בגלי צה"ל סירבו להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully