וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין מתקרבות לרגעי הכרעה והחשדנות בין ישראל לארה"ב מתעצמת

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 14:10

השיחות שקיימו הצדדים עד כה חשפו הבדלי מדיניות וגם תחושה הדדית של חוסר אמון. נתניהו יכנס מחר דיון מדיניות בנושא איראן ורכבת אווירית של בכירים ישראלים תצא בשבוע הבא לוושינגטון. בכיר ישראלי: "לא חושבים שהכול אבוד ונמשיך לנסות להשפיע על האמריקנים"

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

בזמן שהשיחות בין ארצות הברית לבין איראן בווינה נכנסות לשלבים הקריטיים, החשדנות והמחלוקות בין הממשלה בירושלים לממשל ביידן לגבי המדיניות כלפי טהראן הולכות וגדלות - כך עולה משיחות עם בכירים ישראלים שמעורים בנושא.

רכבת אווירית של בכירים ישראלים תנחת בוושינגטון בשבוע הבא לשיחות בנושא האיראני. בין הבכירים הישראלים שיטוסו לבירה האמריקנית יהיו היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת שמוביל את השיחות עם הבית הלבן על הסכם הגרעין עם איראן. כמו כן, יטוסו לוושינגטון הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אגף המודיעין בצה"ל תמיר היימן וראש המוסד יוסי כהן.

רה"מ נתניהו בהצהרה לתקשורת בדבר חיסוני ילדים, 20 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
נערך לשיחות בוושינגטון. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס מחר (חמישי) דיון מצומצם בלשכתו, בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי וכן כל הבכירים הישראלים שצפויים לצאת לארצות הברית. מטרת הדיון תהיה לגבש את המדיניות וליישר קו לגבי העמדות שכל אחד מהבכירים יציג למקביליו האמריקנים.

גורם ישראלי בכיר שמעורה בנושא אמר כי השיחות שהתקיימו עד כה עם הממשל היו ברובן בטלפון או בשיחות וידאו. לדבריו, ישראל תדע כמה גדול הפער בעמדות עם ארצות הברית בנושא האיראני רק אחרי הדיונים שיתקיימו פנים אל פנים עם בכירי ממשל ביידן בשבוע הבא.

"אנחנו לא חושבים שהכול אבוד, וכל עוד שיש לנו הזדמנות להשמיע את עמדתנו אנחנו הולכים לנסות בתקווה שנצליח להשפיע", אמר הבכיר הישראלי.

להימנע משידור חוזר

במהלך השיחות שהובילו להסכם הגרעין ב-2015, הפערים בעמדות בין ממשלת נתניהו לממשל אובמה הפכו לעימות פומבי שהוביל לקרע ביחסים בין המדינות. לאחר כניסת הנשיא ג'ו ביידן לתפקידו בחודש ינואר הביעו גם בכירי הממשל החדש וגם בכירי ממשלת ישראל רצון להימנע ככל האפשר משידור חוזר של המשבר הזה. אבל לא בטוח שניתן למנוע זאת.

ישראל וארצות הברית קיימו עד כה שני סבבי שיחות לגבי האסטרטגיה מול איראן. המגעים התקיימו בשיחות וידאו בין צוות ישראלי בראשות בן שבת לצוות אמריקני בראשות היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, וושינגטון, 20 באפרי 2021. רויטרס
חוסר שקיפות. ביידן/רויטרס

שני בכירים ישראלים שמעורים בתכני השיחות אמרו כי הן חשפו הבדלי מדיניות בין הצדדים לגבי הדרך הטובה ביותר לטפל בתכנית הגרעין האיראנית, לצד תחושה הדדית של היעדר אמון, חוסר תיאום ושקיפות בלתי מספקת.

במהלך סבב השיחות השני בין הצדדים בשבוע שעבר הדגיש בן שבת כי ישראל מודאגת מכך שהממשל האמריקני מתקדם בשיחות עם איראן בווינה - אך לא לוקח מספיק לתשומת ליבו את דאגותיה של ישראל.

בכירים ישראלים ציינו כי האמריקנים התלוננו מנגד שישראל לא לוקחת מספיק לתשומת לבה את הבקשה של ממשל ביידן למדיניות הדדית של "אפס הפתעות" בנושא האיראני, ומבצעת פעולות צבאיות ומודיעיניות מול טהראן בלי שקיפות מספקת עם ארצות הברית.

שוטרים מחוץ למלון בו נערכות שיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 20 באפרי 2021. רויטרס
דאגה מהתקדמות הממשל האמריקני. המלון בו נערכות השיחות בווינה/רויטרס

בשיחות עם האמריקנים הדגישה ישראל כי יש לה את הזכות והחובה להגן על עצמה מפני איראן. למרות דברי האמריקנים, הבכירים הישראלים אמרו כי ישראל עדכנה את ארצות הברית מראש לגבי שורה של פעולות מול איראן. "הם לא היו אמורים להיות מופתעים", אמר בכיר ישראלי.

הישראלים טוענים כי ממשל ביידן הוא זה שמתנהל בשקיפות בלתי מספקת עמם לגבי פרטי ההצעות שהוא מעלה מול האיראנים בשיחות הגרעין. בכירים ישראלים נותנים כדוגמה את הסנקציות שהאמריקנים שוקלים להסיר מעל איראן, שחלקן לא קשורות באופן ישיר לתכנית הגרעין.

בכיר בממשל ביידן דחה את הביקורת הישראלית ואמר לוואלה! כי בכירים אמריקנים וישראלים נמצאים בשיחות קבועות, בלתי פוסקות ופתוחות בנושא האיראני בכמה פורומים. "ארצות הברית וישראל ימשיכו בדיאלוג הקרוב והכן הזה גם בהמשך", אמר הבכיר בממשל ביידן. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לתוכן השיחות עם הממשל האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully