וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין ברירות קודרות ולחץ לוותר על הכיסא, נתניהו נדחק למציאות מעורפלת

21.4.2021 / 8:41

ראש הממשלה מנסה בכל מאודו לשדר עסקים כרגיל, אבל בהיעדר דרך להקמת ממשלה - בעוד שבועיים המנדט יחזור לנשיא והוא יצטרך להודות בכישלון. לא ברור אם ואיזה שפן הוא יכול לשלוף מהכובע ולהמשיך להגן על תוארו כקוסם. 3 הערות על המצב

נתניהו: אנחנו נערכים למבצע חיסונים נוסף בעוד חצי שנה/צילום: גיל יוחנן

1. עסקים כרגיל

ביום שאחרי התבוסה המהדהדת בהצבעה על הרכב הוועדה המסדרת, ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה בכל מאודו לשדר עסקים כרגיל. הוא זימן אליו את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לפגישה בצהריים, ובערב כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת, לכאורה על רכש החיסונים, אבל בעצם כדי לשאת לאומה את דברו הפוליטי ולנסות לטשטש את תודעת ההפסד הצורב. "יש פתרון לפלונטר!", הכריז בפעם השנייה השבוע על הבחירות האישיות כברירה היחידה מלבד ממשלת אחדות של לפיד ובנט, או בשפתו - ממשלת שמאל עם עלה תאנה ימני של נפתלי בנט וגדעון סער.

מה שנתניהו לא אמר בהצהרה, אבל היה ברור בין השורות, הוא שאין לו שום דרך להרכיב ממשלה - וכל מה שנותר לו זה להפעיל את כל התותחים על היוזמה הקלושה גם כך של הבחירות האישיות. נותרו עוד שבועיים למנדט, אבל בין הווטו של סמוטריץ' על רע"ם, הווטו של סער על נתניהו, וההצעות המפתות שמחכות לבנט אצל יאיר לפיד - לא ברור אם ואיזה שפן הוא יכול לשלוף מהכובע ולהמשיך להגן על תוארו כקוסם.

רה"מ נתניהו בהצהרה לתקשורת בדבר חיסוני ילדים. ללא, צילום מסך
ניסה לטשטש את תודעת ההפסד הצורב. נתניהו, אתמול/צילום מסך, ללא

נתניהו מנסה למסגר את המציאות הקודרת בין שתי ברירות שמוטלות לפתחן של בנט וסער, אך המציאות היא זו שבעצם ממסגרת אותו בין הברירות הקודרות: אם לא יהיה קסם של הרגע האחרון, בעוד שבועיים הוא יחזיר את המנדט לנשיא ויצטרך להודות בכישלון. אם תוקם ממשלת סער-בנט, הוא ימצא את עצמו כיו"ר אופוזיציה, ואם לא - ייכנס לבחירות חמישיות כשכוחו נמצא בירידה מתמדת.

במקביל, בברירה השלישית, שמתחילה לתפוס תאוצה בשיחות הפנימיות בליכוד ובימין, הוא יעמוד תחת לחץ הולך וגובר לפנות את מקומו, ולוותר על ראשות הממשלה או ראשות הליכוד באופן זמני או ברוטציה. מבחינת נתניהו, כל האפשרויות הללו גרועות.

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער תועד 'קורץ' לשר האוצר ישראל כץ שהשיב בחיוך, אחרי ההפסד של הליכוד במליאת הכנסת  .. ערוץ כנסת, צילום מסך
יעמוד תחץ הולך וגובר לפנות את מקומו. סער קורץ לכץ מאחורי גבו של נתניהו, אתמול/צילום מסך, ערוץ כנסת

2. להתעורר למציאות חדשה

השגרתיות המלאכותית לא מטשטשת את ההנגאובר הקשה בליכוד אחרי ההפסד בהצבעה על הוועדה המסדרת בכנסת. אחרי 12 שנים בשלטון, הם מתחילים להתרגל לרעיון שאולי יצטרכו לעבור לספסלי האופוזיציה. כשמיקי זוהר הכריז שנתניהו יהיה יו"ר האופוזיציה, הוא שיקף נאמנה את הלך הרוח בקרב חלק מהשרים והח"כים בליכוד. גם אם תקום ממשלת בנט-לפיד, הם מסבירים, היא לא תחזיק מעמד זמן רב, ועדיף לצאת לבחירות אחרי שהיא תובך בכמה נושאי מחלוקת ותפרק את האלטרנטיבה שניסתה לקחת להם את השלטון.

אולם, דבריו של זוהר אינם בהכרח משקפים נאמנה את הלך הרוח בבלפור, שם חוששים שמעמדת יו"ר האופוזיציה יתקשו להתגונן מפני המתרחש בבית המשפט. גם היוזמות השונות להזזה מכובדת של נתניהו מהכיסא לעמדת ראש הממשלה החליפי או אפילו בית הנשיא, לא נושאות חן אצל נתניהו במיוחד, ועד כה, הוא שלל כל רוטציה, נשיאות או תואר חליפי על הסף.

הוא לא מוכן להציע רוטציה לבנט, שמהצד השני מחכה לו הצעה להפוך בעוד חודש לראש הממשלה. הוא לא מוכן לשקול את מימוש הסכם הרוטציה עם כחול לבן, ולהציע את תפקיד ראש הממשלה באופן זמני לבני גנץ, והוא שולל בינתיים את כל היוזמות שמציעות לו לצאת לנבצרות זמנית מראשות הליכוד, ולהפקיד את ראשות הממשלה בידי מישהו אחר מהמפלגה, אפילו לא המקורב לו ביותר, יו"ר הכנסת יריב לוין. אבל בכירים בליכוד ובבלוק הימין, שחושבים שזו הדרך היחידה שבה אפשר יהיה להביא הביתה את סער ולהקים ממשלת 65 חלומית, לא מפסיקים לדבר עליהם.

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, שנחשב לפרח ירושה עתידי בהנהגת הליכוד, אמר אתמול בוועידת איגוד התאגידים שהוא "מנחש" שאם יהיו בחירות חמישיות - "תקום מנהיגות חדשה לליכוד". ביבס לא מטריד את נתניהו במיוחד, אבל ישראל כץ וניר ברקת כן, וככל שהשיח הזה יגבר, כך גם החששות שלו לאבד את הכיסא. אפשר לצפות שבקרוב מאוד הוא יארגן כינוס תמיכה כלשהו או תרגיל נאמנות כדי לחזק את הבייס ולצופף את השורות.

בנט עם הגעתו למעון רה"מ 8 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו מתכוון להפעיל עליו מכבש לחצים. בנט מגיע לפגישה עם רה"מ, לפני כשבועיים/פלאש 90, יונתן זינדל

3. דרך ארוכה לממשלה חלופית

האולטימטום שנתניהו שיגר לעברו של בנט, להסכים לבחירות אישיות - "עוד הערב!" - כדי להוכיח שהוא לא מתכוון לחבור לגוש הנגדי, נותר ללא מענה. בנט לא נגרר לספין וקיבל גלגל הצלה מרע"ם, שבתגובה נעלבת להתנערות הפומבית של נתניהו הודיעה שלא תתמוך ביוזמה, ובכך סתמה, לפחות זמנית, את הגולל על הסיכוי שיהיה לזה רוב של 61 ידיים.

אבל נתניהו מתכוון להפעיל על בנט הרבה מאוד לחץ, מעכשיו עד לנצח, כדי למנוע ממנו להקים ממשלה עם לפיד וסער שתדיח אותו מהכיסא. הוא יאשים אותו, ולא את סמוטריץ' ששלל שיתוף פעולה עם רע"ם, בהכשלת ממשלת הימין, ויטען שהכול נובע מכך שעם 7 מנדטים בלבד, הוא דורש לקבל רוטציה. עד החזרת המנדט, הוא ינסה ככל יכולתו לעשות דה לגיטימציה ל"ממשלת השינוי" ולסכסך ולחתור תחת הסיכויים שתוקם קואליציה שתוכל להחליפו.

הצבעה על הרכב הוועדה המסדרת. דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ, אתר רשמי
פערים בגוש. אלקין ולפיד/אתר רשמי, דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

גם בלי העזרה של נתניהו, הגוש המתנגד לו מתקשה בשיתוף פעולה. לפיד וסער טענו שניהם לקרדיט על הניצחון בקרב על המסדרת, אבל האמת היא שהליכוד עשה להם את עיקר העבודה: רע"ם החליטה להצביע יחד עם האופוזיציה רק ברגע האחרון, במחאה על כך שלא עודכנו על ההבנות של נתניהו עם ימינה על הרכב הוועדה.

ביום שאחרי ההישג הפרלמנטרי והתבוסה הנדירה שהנחילו לנתניהו, כבר החלו לצוף הפערים והמחלוקות בתוך הגוש, על הטקטיקה והדרך: בתקווה חדשה לוחצים על לפיד ובנט להגיע להסכמות עוד לפני סוף המנדט של נתניהו, כדי להציג לנשיא סיכוי ממשי להקמת ממשלה מתפקדת בסבב ההתייעצויות הבא. אבל בנט לא ממהר עדיין להאיץ את המו"מ כדי לפחות למראית עין להמשיך לתת צ'אנס למאמצים של נתניהו, ובינתיים לפיד מטפח את שאר המפלגות בגוש, למורת רוחם של סער ואנשיו שרוצים שהוא ייתן גז מול ימינה.

כל זאת עוד לפני שהוזכרו הדרישות הגבוהות של ימינה - שבנוסף לראשות הממשלה רוצה גם רוב ימני בכל פורום קבלת החלטות ולשמור אצל הימין את כל התיקים האידאולוגיים, או את הקשיים העצומים שצפויים בהקמת ממשלה שמתבססת על קולות הח"כים הערביים, בין אם זו הרשימה המשותפת או רע"ם. גם אם נתניהו יאבד את המנדט, הדרך להקמת ממשלה שתחליף אותו תהיה מאוד קשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully