וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת ש"ס לבחירה ישירה: ההצבעה תיערך בתוך חודש, המנצח יזדקק ל-40% תמיכה

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 13:11

בש"ס הגישו את ההצעה, ולפי פרטים ממנה שהגיעו לידי וואלה! נדרשת תמיכה של 61 חברי כנסת, ולא ברור האם יהיה לכך רוב. בנוסף, אם אף אחד מהמועמדים לא יקבל שיעור תמיכה של 40%, יתקיים סיבוב שני של בחירות ישירות

נתניהו קורא לבנט וסער: "הצטרפו אלינו להקמת ממשלת ימין חזקה"/צילום: דובורת הליכוד

חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ומשה ארבל מש"ס הגישו לפני זמן קצר את הצעת חוק בחירה ישירה לראשות הממשלה. לפי פרטיה שהגיעו לידי וואלה! עולה כי הצעת החוק קובעת שתוך חודש ימים ישראל תקיים בחירות לתפקיד ראש הממשלה, כל חבר כנסת שנבחר לכנסת ה-24 יוכל להתמודד לתפקיד ובתנאי שיביא 20 ממליצים של ח"כים מכהנים, ורק בוחרים שהשתתפו בבחירות האחרונות יוכלו להשתתף בהצבעה ביום הבחירות.

המועמד המנצח צריך לפחות 40% תמיכה ואם אף אחד מהמועמדים לא קיבל שיעור תמיכה כזה, או אם הגיעו שני מועמדים לתוצאה שווה, יתקיים סיבוב שני של בחירות ישירות תוך 14 ימים. הצעת החוק קובעת גם כי תוצאות הבחירה הישירה יפורסמו תוך שמונה ימים, ומרגע התוצאה כל סמכויות ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי יועברו למועמד המנצח. בנוסף, המועמד שזכה בבחירה הישירה יוכל להרכיב ממשלה בתוך 90 ימים ועליו להודיע על כך ליו"ר הכנסת, ללא מעורבות של הנשיא.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הפנים, אריה דרעי במהלך כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
ביוזמת דרעי. נתניהו ושר הפנים/ראובן קסטרו

הצעת החוק היא הוראת שעה כך שהבחירה הישירה תהיה חד פעמית. ח"כ מלכיאלי הסביר כי "לנוכח המשבר הפוליטי המתמשך, שמתקיים לצד אתגרים בריאותיים, ביטחוניים, מדיניים וכלכליים כבדים ביותר, מתבקשת הכרעה בהקדם האפשרי".

"לפיכך מוצע שלא לפתוח את פנקס הבוחרים שהוכן לקראת הבחירות לכנסת העשרים וארבע", המשיך מלכיאלי בהסבר הצעת החוק, "למעשה, חוזרת הכנסת העשרים וארבע למי שבחר בה ומבקשת את הנחייתו באשר להמשך ההליכים להקמת ממשלה. מצב שבו מקיימים בחירות מבלי לכלול מצטרפים חדשים לספר הבוחרים מוכר בדיני בחירות והוא נהוג בבחירות לרשויות מקומיות בשני סבבים לפי אותו פנקס בוחרים".

עוד בוואלה!

ש"ס מציעה: בחירות ישירות לראשות הממשלה לפעם אחת בלבד

לכתבה המלאה
ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס. שלומי כהן, עיבוד תמונה
ממגישי ההצעה. ח"כ מלכיאלי/עיבוד תמונה, שלומי כהן

להצעת החוק נדרשת תמיכה של 61 חברי כנסת, ולא ברור האם יהיה לכך רוב. מדובר ביוזמה של השר אריה דרעי שהחלה להתגלגל כבר בתוך המשבר הפוליטי המתמשך ב-2019, ועלתה שוב, הפעם בצל המשבר הפוליטי. בשונה מהפעמים הקודמות, נתניהו מוכן לשקול את קידום ההצעה אך לא ברור אם יו"ר ימינה נפתלי בנט יתמוך בכך. למרות זאת, דרעי שוחח איתו על כך היום, ונחוש לקדם את ההצעה בניסיון למנוע הקמת ממשלה בראשות בנט ולפיד או יציאה לבחירות חמישיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully