וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמ"ן והמוסד לשרי הקבינט: ארה"ב ואיראן מתקרבות לסיכום על חזרה להסכם הגרעין

18.4.2021 / 21:32

בישיבה לא התקבלו החלטות, אך הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס בקרוב פעם נוספת כדי לדון על המדיניות שישראל צריכה לנקוט לקראת הסכם אפשרי בין איראן והמעצמות. בכיר שהשתתף בשיחה לוואלה!: "אין אופטימיות גדולה. לא נופתע אם תוך כמה שבועות ייחתם הסכם בין הצדדים"

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

בכירי המוסד ואגף המודיעין בצה"ל אמרו היום (ראשון) לשרי הקבינט המדיני-ביטחוני כי הם מעריכים שהמו"מ שמתקיים בימים אלה בווינה בין ארצות הברית ושאר המעצמות לבין איראן יביא לחזרה להסכם הגרעין - במסגרתו יוסרו הסנקציות האמריקניות שהוטלו במהלך כהונת טראמפ ואיראן תחזור ליישם את מחויבויותיה להגבלת תכנית הגרעין שלה בהתאם להסכם מ-2015, כך לדבריהם של שני בכירים שהשתתפו בישיבת הקבינט.

ישיבת הקבינט נמשכה כשעתיים וכללה בעיקר סקירות מודיעין. נציגי המוסד התמקדו בסקירתם בהתקדמות תכנית הגרעין האיראנית ונציגי אמ"ן התמקדו בפעילות האיראנית באזור. גם אנשי אמ"ן וגם אנשי המוסד הציגו לשרים הערכות על התקדמות המגעים בווינה.

במהלך הישיבה לא התקבלו החלטות, ודיון נוסף יתקיים בקרוב. הישיבה הבאה צפויה להתמקד בדיון בין השרים על המדיניות בה ישראל צריכה לנקוט לקראת הסכם אפשרי בין איראן למעצמות. בכיר ישראלי שהשתתף בישיבה ציין כי בשלב זה תמשיך ישראל במדיניות של דיאלוג עם הממשל האמריקני בנוגע למרכיבי ההסכם.

השיחה בווינה בין ארה"ב ושאר המעצמות לבין איראן, 17 באפריל 2021. רויטרס
השיחות בווינה בין ארה"ב והמעצמות לאיראן, אתמול/רויטרס

בשבועיים הקרובים יגיעו לוושינגטון היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן תמיר היימן וראש המוסד יוסי כהן כדי להיפגש עם מקביליהם ולדון עמם על הנושא האיראני. "אין אופטימיות גדולה", אמר בכיר ישראלי שהשתתף בישיבת הקבינט. "לא נופתע אם תוך כמה שבועות תהיה חתימה על הסכם בין ארה"ב והמעצמות לבין איראן".

נציגי איראן והמעצמות ימשיכו השבוע בשיחות בווינה. האיראנים ונציגי האיחוד האירופי הביעו אופטימיות בסיום סבב השיחות בשבוע שעבר ואמרו כי הושגה התקדמות. סגן שר החוץ האיראני אף טען כי ניתן בקרוב להתחיל ולגבש טיוטת הסכם.

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר בריאיון לרשת "פוקס" היום כי השיחות עד כה היו "מועילות" וציין כי נעשה מאמץ גדול להביא לחזרה הדדית של איראן וארצות הברית להסכם הגרעין. הוא ציין כי ארצות הברית תסיר את הסנקציות מעל איראן רק כשתהיה לה "בהירות וביטחון" בכך שהאיראנים יחזרו ליישם באופן מלא את הסכם הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully