וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד הביטחון: השירות לנכי צה"ל לא מספיק טוב, אגף השיקום נכשל

עודכן לאחרונה: 18.4.2021 / 20:33

אמיר אשל הדגיש כי בכוונת המשרד לבצע פעולות מידיות בנושא הלומי הקרב, תוך הסתייעות במומחים חיצוניים וכולל פנייה לממשלה לקידום חקיקה. "יש לנו כברת דרך ארוכה לשיפור השירות", אמר, והודה: "לא הצלחנו במקרה של איציק סעידיאן, לא נעטוף זאת במילים יפות"

בווידאו: מאות נכים צה"ל הפגינו וחסמו את צומת עזריאלי/צילום: ניב אהרונסון, ראובן קסטרו וספיר לוי

מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל הודה הערב (ראשון) כי "איכות השירות לנכי צה"ל אינה מספקת", וכי אגף השיקום נכשל בתפקידו. "יש לו כישלונות. אנחנו נחושים לפתור אותם", אמר אשל, שהדגיש כי בכוונת המשרד לבצע פעולות מידיות בנושא הלומי הקרב, תוך הסתייעות במומחים חיצוניים וכולל פנייה לממשלה לקידום חקיקה ותוספת משאבים. לדבריו, תחקיר שערך המשרד בנוגע לפרשת איציק סעידיאן, המאושפז במצב אנוש מאז הצית את עצמו בשבוע שעבר, יסתיים בימים הקרובים.

בשבוע הבא מתכוונים במשרד הביטחון להעלות הצעת מחליטים לממשלה, שתכלול תוספת תקציבים ותקנים למימוש תכנית חדשה. "אנחנו מדברים על תוספת כוח אדם למטפלים בנכים באופן ישיר. נעשה כמה שינויים בתוך המשרד, זה יהיה קשה ומורכב", אמר אשל, שציין כי אנשי הקשר לנכים במחוזות השונים מטפלים ב-2,300-1,500 נכים באופן ישיר. "זה מספר לא סביר". עוד ציין כי ישנה בעיה במימוש זכויותיהם של הנכים.

"יש לנו כברת דרך ארוכה לשיפור השירות", אמר אשל, שהדגיש כי המשרד נדרש לטפל בוועדות הרפואיות ובתהליך ההכרה, והוסיף כי "אחת מנקודות הכשל הבולטות שלנו היא סוגיית הוועדות הרפואיות".

אלוף אמיר אשל בכנס INSS
28  בינואר 2019. ראובן קסטרו
"אדם נחשף בקרב, לא מעניין אותי מה היה לפני". אשל/ראובן קסטרו

אשל אמר כי אחת התכניות שבוחנים במשרד הביטחון היא הקמת מועצה ותכנון לאומי בנושא הלומי הקרב, אך הוא הדגיש כי אין כל כוונה להוציא את הטיפול בהם מידי אגף השיקום. "האנשים האלה, העובדים שלנו, הם מסורים מאוד, משקיעים מנשמתם, חלק מהמשאבים לא הועמדו לרשותם וזו אחריות שלנו", אמר. "שואלים: למה אתם חופרים בעברם של האנשים? זו תולדה של החוק. אני לא רוצה להאשים אף אחד בחוץ, אני רוצה לשנות את זה... אדם נחשף בקרב, לא מעניין אותי מה היה לפני".

"70% מנכי צה"ל משוקמים. זו הצלחה. זה לא כישלון", אמר אשל, אך הדגיש: "זה לא מספיק. אני רוצה 100%, כולנו רוצים. יש לא מעט הצלחות - אבל זה גוף שמטפל בעשרות אלפי אנשים. במקרה של איציק, הוא הגיע למצב נואש שאסור היה להגיע אליו. אנחנו מתחקרים את הדבר הזה. במקרה הזה לא הצלחנו. נקודה. אני לא רוצה לעטוף את זה במילים יפות".

מאות מחו בתל אביב: "לא נשאיר פצועים מאחור"

כ-700 נכי צה"ל ותומכים הפגינו הבוקר מול בסיס הקריה בתל אביב בעקבות איציק סעידיאן, שהצית עצמו מול משרדי אגף השיקום במשרד הביטחון. המפגינים דרשו ליישם את החלטות ועדת בן ראובן על הכשלים באגף השיקום. המשטרה חסמה לתנועה את רחוב קפלן הסמוך לבסיס, והכווינה את הנהגים לצירים חלופיים.

המוחים צעדו בנתיבי איילון לכיוון דרום וחסמו אותם לתנועה, בעודם צועקים את שמו של סעידיאן. על חולצותיהם נכתב "לא משאירים פצועים מאחור", ועל שלטים שהניפו - "סליחה שנפצעתי", "הפסיקו להתעלל בגיבורים", "נעשה ונשמע ללא תנאים" ו"לא נשכח ולא נסלח על מעשי אגף השיקום".

המפגינים טענו כי הם ימשיכו למחות כל עוד לא יקודמו החלטות ממשלה בנושא. מחר הם צפויים להתייצב מול שבע לשכות האגף ברחבי הארץ. "אנחנו דורשים את יישום ועדת איל בן ראובן על הנגזרות הכלכליות שלה", אמר יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידו קלימן. "לכו תטפלו בלוחמים. יש דוח וצריך ליישם אותו, כולנו יודעים מה צריך לעשות".

הפגנת נכי צה"ל בדרישה לרפורמה באגף שיקום נכים במשהב"ט. נתיבי איילון, ת"א, 18 באפריל 2021. ראובן קסטרו
הפגנת נכי צה"ל בתל אביב, היום/ראובן קסטרו
שילוטים בדמותו של אמיר אשל במהלך הפגנת נכי צה"ל בתל אביב 18 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"אמיר אשל אשם!". מפגינים בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

סעידיאן בן ה-26 ממשיך להיאבק על חייו בבית החולים שיבא בתל השומר. הוא מוכר על ידי משרד הביטחון כנכה צה"ל בעקבות פוסט טראומה ממבצע צוק איתן, שבו השתתף כלוחם בחטיבת גולני בקרבות מול כוחות חמאס בשכונת שג'אעיה בעזה. לאחר שחרורו פנה למשרד הביטחון, שם הכירו באחוזי נכות נמוכים באופן יחסי, ומאז נאבק עבור הכרה רחבה יותר.

ביום האירוע, הביא עמו למקום בקבוק עם חומר דליק, שפך אותו על גופו והצית את עצמו ברחבת הכניסה לבניין. מאבטחי משרד הביטחון במקום עשו שימוש במטפי כיבוי אש, העניקו לו עזרה ראשונה והזעיקו את צוות מד"א, שפינה אותו באמבולנס לבית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully