וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחווה לאיציק סעידיאן: אזרחים עמדו בצפירה מול אגף השיקום בפתח תקווה

עודכן לאחרונה: 14.4.2021 / 12:45

מצבו של סעידיאן, נכה צה"ל בן ה-26 שהצית את עצמו במקום, מוסיף להיות אנוש ובבית החולים שיבא ממשיכים להיאבק על חייו. בשעת הצפירה עמדו עובדי האגף לצד המפגינים, שמחו: "מרגישים המון כעס. המדינה ששלחה אותנו להגן עליה בוגדת בנו"

בווידאו: עשרות קראו לראש אגף השיקום להתפטר/עריכה: עמית שמחה

.

עשרות אזרחים עמדו היום (רביעי) במחאה בצפירה ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מול אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. זאת, במחווה לאיציק סעידיאן, נכה צה"ל בן 26, שהצית את עצמו ביום שני מול המשרדים, ומאז מאושפז בבית החולים שיבא בתל השומר, שם נאבקים על חייו.

איתמר גרף, סמנכ"ל וממלא מקום ראש אגף השיקום, יחד עם עוד עשרות מעובדי האגף, הצטרפו למפגינים ועמדו לצידם בזמן הצפירה. לאחר מכן המוחים התעמתו עם אנשי האגף, וקראו לגרף "תתפטר היום". זה השיב להב: "המחאה שלכם קורעת לי את הלב. האירוע הזה מטלטל את כולנו. אנחנו כולנו מחויבים לשנות את המציאות, אני מתחייב לזה ואני אעשה כל מה שאפשר".

מנהל מערך הכירורגיה הפלסטית והיחידה הלאומית לטיפול בכוויות, פרופ' יוסי חייק, אמר כי לצערו לא חל שינוי במצבו של סעידיאן. "[הוא] מורדם מונשם, מוגדר כאנוש, קריטי עם סכנה מיידית לחייו. הוא בשלבי הסיום של החייאת הנוזלים, מייצבים אותו ומקווים להמשיך בטיפול ומקווים לטוב", מסר.

אזרחים עומדים בצפירה מול אגף השיקום של משרד הביטחון, פ"ת 14 במרץ 2021. ספיר לוי
מפגינים מול משרד הביטחון בפתח תקווה, היום/ספיר לוי

חלק מהמוחים הם נכי צה"ל שלא הכירו את סעידיאן, ובכל זאת הגיעו למקום מרחבי הארץ כדי להזדהות עם מאבקו. שלמה איבגי, שהיה חייל גולני שנפצע ב-1974 במהלך אימון בסיני, מספר כי הגיע מנתניה לאחר ששמע על המקרה בחדשות, והכין שלטים שעליהם נכתב "כולנו איציק סעידיאן", ו"סתם אדם לא שורף את עצמו, המערכת הציתה אותו".

"הכאב של איציק כל כך חרה לליבי, שילד בגיל פחות משל הבנות שלי שרף את עצמו כמחאה, הדליק את עצמו כלפיד בשביל לזעזע את אגף השיקום אשר לא נותן לו את הכלים להתמודד. התעמרו בו ואמרו לו שהוא רמאי, אבל כשגייסו אותו, לצערי הרב המערכת לא בדקה - ושלחה אותו למלחמה. אחרי שהוא נשרף פה אז אמרו שהיה לו עבר כדי להימנע מהאחריות", תקף איבגי. "מה שעשו לו זה נורא, במקום שנקרא 'אגף שיקום' - זה מה שהם עושים".

אזרחים עומדים בצפירה מול אגף השיקום של משרד הביטחון, פ"ת 14 במרץ 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה
"פגעו בו בנפש". המפגינים, היום/מערכת וואלה, אתר רשמי

ויקטור חיים, שנמצא בתהליך להכרה כהלום קרב, הסביר כי גם הוא בא כדי להביע תמיכה והזדהות. "אגף השיקום מתעלל בהלומי הקרב ובנכי צה"ל בשביל לחסוך בכספים ולא לטפל בפצועים. כמו איציק שניסה להתאבד - התאבדו בעבר המון הלומי קרב ונכי צה"ל", האשים. "במקרה שלי עדיין לא קיבלתי הכרה. אמשיך בתהליך מול אגף השיקום, בינתיים הכל תקוע", סיפר.

"הגעתי מיהוד, בחרתי לעמוד פה בצפירה להזדהות עם איציק", אמר גם יהב יוסף, שלחם במבצע שלום הגליל ונמצא גם הוא בתהליך לקבלת מעמד הלום קרב ונכה צה"ל. "אני מרגיש את מה שהוא מרגיש. אני מבין שהגיל הצעיר שלו לא נתן לו את הסבלנות לאורח רוח ולא לעשות את הצעד הקשה שהוא עשה", אמר.

"אני בן 61, עברתי את כל החרדות והפלאשבקים שהוא חווה, אבל פגעו בו בנפש שלו - לכן הוא עשה את מה שהוא עשה. אני מרגיש המון כעס, לעמוד פה בצפירה על המדינה ששלחה אותנו להגן עליה ובוגדת בנו. במלוא מובן המילה. מה שקורה זו בגידה", אמר יוסף. "כשפקידים מקבלים סמכות של רופאים זו בגידה. רוצים להרוג אותנו. זו הנוסחה והכל בגלל כסף".

איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית עצמו מול משרד הביטחון, 12 באפריל 2021. פייסבוק, אתר רשמי
סעידיאן בזמן שירותו בצבא/אתר רשמי, פייסבוק

ב', קצין בן 26 במערך הלוחם, הגיע למחאה לבוש מדים, ואמר כי בבחירה אם ללכת לטקסים שמציינים את חבריו שנפלו או לטקסים אחרים - החליט להגיע לטקס כמחווה לסעידיאן. "אני חושב שהטקס שעשינו פה הוא עוצמתי ומשפיע".

"יש את אלו שנפלו ונותנים להם אותות והם גיבורים, ויש את אלו ששרדו ושואלים אם הם היו ילדים דחויים בבית ספר ובגלל זה הנכות שלהם", הוסיף ב'. "משפילים אותם כדי לא לתת להם את הזכויות שלהם. אני לא פחדתי להגיע לפה עם מדים, ואני חושב אפילו שהם שמחים לראות נציג לובש מדים. הם עצמם לבשו מדים, הם לא נפגעו מול אגף השיקום - הם נפגעו מזמן כשלבשו מדים".

בתוך כך, ארגון נכי צה"ל הודיע כי ביום ראשון הקרוב תיערך הפגנה מול שערי הקריה ומשרד הביטחון בתל אביב, "בדרישה לרפורמה עמוקה באגף שיקום נכים במשרד הביטחון, המתעמר בנכי ונכות צה"ל, מעניק להם טיפול לקוי וגוזל את זכויותיהם".

"אגף שיקום נכים במשרד הביטחון נמצא בקריסה מוחלטת, תפקודית וערכית. כל ההסתכלות על צרכי הנכים ושיקומם נעשית החור של הגרוש ונכי ונכות צה"ל זוכים ליחס ולטיפול שערורייתי", תקף יו"ר הארגון עידן קלימן. "את התוצאות הקשות כולם רואים עכשיו. הגיע הזמן למהפכת עומק ולרפורמה מקיפה באגף שיקום נכים".

אזרחים עומדים בצפירה מול אגף השיקום של משרד הביטחון, פ"ת 14 במרץ 2021. ספיר לוי
"אגף השיקום מתעלל בהלומי הקרב". מוחים בהזדהות עם סעידיאן בפתח תקווה, היום/ספיר לוי

סעידיאן מוכר על ידי משרד הביטחון כנכה צה"ל בשל הלם הקרב שהוא סובל ממנו. במסגרת שירותו בגולני השתתף במבצע "צוק איתן" ב-2014, ולחם מול כוחות חמאס בקרבות בשכונת שג'עאיה בעזה. לאחר שחרורו פנה למשרד הביטחון, שם הכירו באחוזי נכות נמוכים באופן יחסי, בעוד סעידיאן נאבק עבור הכרה רחבה יותר.

ככל הנראה, הוא הביא עמו למקום בקבוק עם חומר דליק, שפך אותו על גופו והצית את עצמו ברחבת הכניסה לבניין. מאבטחי משרד הביטחון במקום עשו שימוש במטפי כיבוי אש, העניקו לו עזרה ראשונית והזעיקו את צוות מד"א שפינה אותו באמבולנס לבית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully