וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכה צה"ל הצית את עצמו מול אגף השיקום; ריבלין: מתפלל לרפואתו

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 8:36

איציק סעידיאן לחם בצוק איתן וסבל מפוסט טראומה, אך נאבק עבור הכרה רחבה יותר ממשהב"ט. ערב יום הזיכרון הוא העלה את עצמו באש בפתח תקווה, מול משרדי האגף. מצבו מוגדר קשה. יו"ר ארגון נכי צה"ל: חששנו מכך תקופה ארוכה. כוכבי: "חייבים חוב גדול למסכנים את נפשם"

בווידאו: יו"ר ארגון נכי צה"ל מתייחס לאירוע שבו נכה צה"ל הצית את עצמו מחוץ למשרד הביטחון בפ"ת/צילום: ארגון נכי צה"ל ושותפות מגן ישראלית

איציק סעידיאן, נכה צה"ל בן 26, הצית את עצמו הערב (שני) מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. המאבטחים במקום הזעיקו את מד"א, והוא פונה לבית החולים שיבא בתל השומר כשמצבו מוגדר קשה.

סעידיאן מוכר על ידי משרד הביטחון כנכה צה"ל בעקבות פוסט טראומה ממבצע צוק איתן, שבו השתתף כלוחם בחטיבת גולני. במסגרת זאת, הוא לחם מול כוחות חמאס בקרבות בשכונת שג'עאיה בעזה. לאחר שחרורו פנה למשרד הביטחון, שם הכירו באחוזי נכות נמוכים באופן יחסי. סעידיאן נאבק עבור הכרה רחבה יותר.

ככל הנראה, הוא הביא עמו למקום בקבוק עם חומר דליק, שפך אותו על גופו והצית את עצמו ברחבת הכניסה לבניין.

איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית עצמו מול משרד הביטחון, 12 באפריל 2021. שותפות מגן ישראלית, אתר רשמי
נאבק עבור הכרה רחבה יותר. סעידיאן/אתר רשמי, שותפות מגן ישראלית

התקרית המזעזעת עוררה תגובות רבות. נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר כי הוא "מתפלל בכל ליבו" לרפואתו של סעידיאן. "בין בנינו ובנותינו ששבו מהקרבות, ישנם רבים, רבים מדי, שלא פוסקים מלהילחם. אנו רואים אתכם. כואבים אתכם. גם כשפצעי הגוף מגלידים, גם כשהכאב הפיסי שוכך, יש השבים ללא מנוח אל שדות הקרב של החיים. גם לאיציק, ולכל ילדינו שעודם נלחמים, אנו חבים את קיומה של מדינת ישראל. אנו אחראים לגורלם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אף הוא לאירוע בפתח ישיבת הממשלה. "ערב יום הזיכרון אנחנו עדים לאירוע מזעזע", אמר נתניהו, "מוקדם יותר הערב שוחחתי עם יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן. אני הבעתי זעזוע עמוק מהמקרה וגם אמרתי שאני מחויב לביצוע רפורמה מקיפה בדרך שבה אנו מטפלים בנכי צה"ל ובפצועינו. אני בטוח שבזה אני משקף את דעתם של רבים רבים מכם".

שר הביטחון בני גנץ ומנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל הורו על תחקיר מעמיק לבירור נסיבות האירוע ועל הפקת לקחים מיידית. גנץ שלח איחולי רפואה שלמה לסעידיאן. "יש לנו חובה מוסרית לעשות כל שאפשר כדי לסייע לנכי צה"ל, טובי בנינו, ששילמו את המחיר הכבד ביותר כדי שנוכל לחיות כאן בביטחון".

איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית עצמו מול משרד הביטחון, 12 באפריל 2021. פייסבוק, אתר רשמי
איציק סעידיאן במדים/אתר רשמי, פייסבוק

הרמטכ"ל אביב כוכבי שוחח עם אחותו הגדולה של סעידיאן, לאה, ואיחל לו החלמה מהירה. כוכבי אמר כי "בין לוחמינו ואנשי המילואים שלנו נמצאים אלו שאת פציעותיהם לא ניתן לראות והם סוחבים בנפשם את צלקות הקרב משך שנים רבות". כוכבי הוסיף כי "צה"ל ועם ישראל חבים חוב גדול לאלו אשר מסכנים את חייהם ואת נפשם למען הגנת המדינה ועלינו לעשות הכל על מנת להילחם למענם".

גם ח"כ עומר בר לב (העבודה) הגיב לתקרית. "‏יותר מדי פעמים נכי צה"ל, האחים שלנו שאנחנו שלחנו לקרב, מגיעים למצבי ייאוש קיצוני ומרגישים שהם לא מקבלים תמיכה מהמערכת. בתקופת הקורונה המצוקות רק התעצמו", מסר, "רגע לפני יום הזיכרון, לפני שנזכרים ביקירנו שאינם, בואו נחשוב על אלה שעדיין איתנו ששילמו בגופם ונפשם". חברת מפלגתו, ח"כ אמילי מואטי, אמרה דברים ברוח דומה. "רגע לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, קיבלנו תזכורת מזעזעת למצוקתם של חיילים שהשירות הצבאי צילק את נפשם והותיר אותם עם כאב שילווה אותם כל חייהם. המערכת חייבת להתגייס עבורם ולספק להם סביבה סובלנית, רגישה ותומכת. המערכת צריכה לעבוד בזיהוי המצוקות ובטיפול מסור, מקצועי ואכפתי. זה החוב שלנו כחברה כלפי כל אחד מהחיילים האלה", מסרה.

שכנו של איציק סעידיאן סיפר בשיחה עם וואלה! כי הוא וחבריו קיבלו את הבשורה בהלם. "איציק שכן שלי מגיל אפס. הוא גדול ממני בשנתיים אבל בילדות היינו משחקים המון כדורגל בשכונה", סיפר השכן, "בפעם האחרונה ראיתי אותו לפני חודש או חודשיים. הוא הגיע לבקר את אמא שלו והאחים שלו. אבא שלו מת לפני כמה שנים. בפעם האחרונה שישבנו הוא אמר לי שהמדינה עוזרת לו כלכלית - אבל זה לא מספיק".

"תמיד דיברנו פתוח. שאלתי אותו על הריאיונות שלו לגבי הפוסט טראומה: 'איציק, למה הראו אותך בחדשות, מה קרה?'. הוא ענה לי: 'ברגע שתראה את אחד החברים שלך שעף להם יד או רגל אתה תבין'".

"כל מי שמתמודד עם פוסט טראומה - אל תתמודדו לבד"

ארגונים המסייעים ללוחמי צה"ל במצב דומה הגיבו אף הם למקרה. יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, האשים כי משרד הביטחון לא טיפל כראוי בסעידיאן. "הערב קרה הגרוע מכל, מה שחששנו ממנו תקופה ארוכה. נכה צה"ל הסובל מפוסט טראומה, אשר לא טופל כראוי על ידי אגף השיקום וקיבל אחוזי נכות שאינם תואמים את מצבו הרפואי - הצית את עצמו מול משרדי אגף שיקום נכים", מסר קלימן.

"במשך שנים אנחנו שבים ומתריעים, שבים וזועקים, כי אגף שיקום נכים במשרד הביטחון נמצא בהתפרקות תפקודית ומוסרית קשה וכושל במילוי תפקידו - הטיפול בנכי צה"ל", אמר קלימן, שטען עוד כי אגף השיקום מתפקד באופן כושל. "אנחנו כואבים את כאבו של הפצוע ומשפחתו ומאחלים לו רפואה שלמה. אנחנו מקווים שמקבלי ההחלטות יתעוררו סוף סוף ויבינו: חייבים רפורמה מקיפה באגף וסיוע של המדינה באופן מיידי לנכים".

מנכ"לית עמותת נט"ל, אפרת שפרוט, אמרה כי מדובר "באירוע מזעזע ומצער". לדבריה, "לצערנו אנחנו רואים עלייה חדה בפניות של חיילים משוחררים המתמודדים עם פוסט טראומה על רקע שירותם הצבאי. מרבית הפניות מגיעות מבוגרי ובוגרות מבצע צוק איתן. אני קוראת לכל מי שמתמודד עם פוסט טראומה, חרדה או מתח נפשי לפנות לקו הסיוע של נט"ל. אל תתמודדו עם זה לבד". גם מתנועת אומ"ץ נמסר כי "ניסיון ההצתה מוכיח שיש בעייה בטיפולו של משרד הביטחון בפצועים ונכים של המערכת".

איציק סעידיאן וזיו שילון. עידו איז'ק izsak@, אתר רשמי
"עשה זאת בשביל אחיו הפוסט טראומתיים". זיו שילון עם איציק סעידיאן/אתר רשמי, עידו איז'ק izsak@

"נורא, נורא, נורא", תיאר את האירוע זיו שילון, נכה צה"ל שאיבד את ידו בלחימה בעזה בשנת 2012 והכיר את סעידיאן. "אני יודע כמה נלחם לקבל טיפול, כמה רצה להשתלב וכמה התאהבתי בו במבט ראשון", אמר שילון. "אני מקבל את הבשורות הללו כמו חץ בלב. אני יוצא למרפסת ולא יכול לנשום. מהמעט שהכרתי את איציק הוא לא עשה זאת בשביל עצמו אלא בשביל אחיו הפצועים, הפוסט-טראומתיים - אלו שעליהם לא רואים".

"כל העוסקים בדבר זה לא יכול לקרות לנו אסור שזה יקרה! חייבת להיות רפורמה עמוקה שתשנה מציאות, אני חלילה לא מאשים אף אחד במקרה הנורא אבל חייב להיות פיתרון אחר לאלו שלחמו בקרבות, שראו דם, שחוו על בשרם!", הוסיף.

אם אתם או אדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אנא פנו לעזרה מקצועית. ניתן לעשות זאת בדרכים הבאות: שיחה עם מוקד ער"ן בטלפון 1201, ובאתר האינטרנט של סה"ר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully