וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'כיה מגרשת 18 דיפלומטים רוסים שהיו מעורבים בפיצוץ מחסן תחמושת

18.4.2021 / 11:37

פראג טוענת שהם היו סוכני מודיעין במסווה, שלהם היה חלק בתקרית ב-2014 שבה נהרגו שני אזרחים. בתגובה, מוסקבה שוקלת לסגור את שגרירות צ'כיה במוסקבה. ארה"ב ואירופה הביעו תמיכה בצ'כיה, על רקע ההתדרדרות ביחסים עם רוסיה סביב המשבר באוקראינה

דגל רוסיה מתנוסס בשגרירות בפראג, צ'כיה. רויטרס
דגל רוסיה מתנוסס בשגרירות בפראג/רויטרס

צ'כיה תגרש 18 דיפלומטים רוסים בחשד שהיו מעורבים בפיצוץ מחסן תחמושת ב-2014, שבו נהרגו שני אזרחים - כך הודיעה אתמול הממשלה בפראג, שזכתה היום (ראשון) לתמיכתה של בריטניה. בנוסף לכך, הרשויות אמרו כי הן מחפשות אחרי שני אזרחים רוסים, שנקשרו על ידי בריטניה ב-2018 להרעלתו של המרגל לשעבר סרגיי סקריפל.

מקור דיפלומטי, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, אמר כי רוסיה עשויה לשקול לסגור בתגובה את שגרירות צ'כיה במוסקבה. גירוש הדיפלומטים וההאשמות שנלוו כלפי הדיפלומטים הרוסים מצד צ'כיה, מדינה חברה בנאט"ו ובאיחוד האירופי, מציתה את המשבר הגדול ביותר בין שתי המדינות מאז נפילת הגוש הקומוניסטי ב-1989.

ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש, אמר אתמול כי קיים "חשד מבוסס שבפיצוץ במחסן התחמושת היו מעורבים קצינים של השירות החשאי הרוסי GRU". באביש כינה את הנסיבות "חסרת תקדים ושערורייתיות", בעוד שחבר פרלמנט ברוסיה כינה את טענותיו "מופרכות". הפיצוצים קרו באוקטובר 2014 במחסן שממוקם כ-330 קילומטר דרומית-מזרחית לבירה פראג. שני עובדי חברה פרטית שהשכירה את המחסנים מארגון צבאי ממשלתי נהרגו.

ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש, במסיבת עיתונאים במרכז החיסונים הלאומי בפראג, צ'כיה,  9 באפריל 2021. AP
"חשד מבוסס שרוסיה מעורבת בפיצוץ". באביש/AP

שגרירות ארצות הברית בפראג הודיעה כי וושינגטון "עומדת לצד בעלת בריתה האיתנה צ'כיה. בארצות הברית מעריכים את פעילותה המשמעותית להטלת הסנקציות על רוסיה בגין פעולותיה המסוכנות על אדמתה".

שר החוץ של צ'כיה, יאן האמשיק, אמר כי 18 הדיפלומטים נדרשים לעזוב את המדינה בתוך 48 שעות. הוא קישר את המקרה להרעלת המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל, יחד עם בתו בסולסברי שבבריטניה במרץ 2018. בריטניה מאשימה שני סוכני מודיעין רוסים בשם אלכסנדר פטרוב ורוסלן בושירוב בניסיון ההרעלה באמצעות גז העצבים נוביצ'וק.

השניים, יחד עם מוסקבה, הכחישו כל קשר לפרשות. כעת הודיעה משטרת צ'כיה כי פתחה במצוד אחר השניים, בחשד ל"מעורבות בפעילות פלילית חמורה" במדינה.

שני אזרחי רוסיה המואשים על ידי בריטניה בהרעלת המרגל סרגיי סקריפל. משטרת בריטניה, אתר רשמי
הסוכנים הרוסים שהואשמו בהרעלה/אתר רשמי, משטרת בריטניה

במשטרה אמרו כי פטרוב ובושירוב השתמשו בדרכונים מזוייפים, כשבמסמכים הבריטיים שלהם הם זוהו כאלכסנדר מישקין ואנטולי צ'פיגס. בנוסף לכך, הם נסעו בעולם כשאחד מהם נושא דרכון מולדובי תחת השם ניקולאי פופה, והשני עם דרכון של טג'יקיסטן תחת השם רוסלן טבארוב. המשטרה הודיעה כי היא מאמינה שהשניים שהו בצ'כיה בין התאריכים 11 ל-16 באוקטובר 2014, יום הפיצוץ במחסן התחמושת. הם היו בפראג ומאוחר יותר הגיעו מזרחית לבירה, לאזור הפיצוץ.

מקור רוסי אמר לסוכנות הידיעות אינטרפקס כי "רוסיה לא תסגיר את השניים. החוק ברוסיה אוסר הסגרה של אזרחים רוסים שביצעו עבירה במדינה זרה". ראש ממשלת צ'כיה באביש ציין כי השניים משתייכים ליחידה מיוחדת של ה-GRU שמספרה 29155.

בניו יורק טיימס פרסמו ב-2019 שאותה יחידה היא יחידת מודיעין מיומנת המתמחה בריגול, חבלה וביצוע התנקשויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully