וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהזיעה של נסראללה ועד רחפנים מאמזון: מלחמת מוחות של היחידה החשאית עם האויב

עודכן לאחרונה: 17.4.2021 / 10:06

קציני זירת המודיעין הטכנולוגי בחטיבת המחקר חושפים את מאחורי הקלעים של המאבק המתמשך במזרח התיכון. בשיחה עם וואלה! הם מספרים על הרופא שבוחן מקרוב את מצבו של מזכ"ל חיזבאללה, מה הקשר בין טרור הסכינים לנשק ביולוגי והסכנה במפעלי בוטוקס תמימים. כתבה שנייה בסדרה

חטיבת המחקר של אגף המודיעין של צה״ל | מימין לשמאל-סרן ע סרן ש  סגן א,  סרן א. דובר צה"ל
מגבשים עבור צה"ל את תמונת המודיעין הטכנולוגית על האויבים, קציני זימ"ט/דובר צה"ל

הריאיון שנקבע מראש עם קציני זירת המודיעין הטכנולוגי (זימ"ט) של חטיבת המחקר באגף המודיעין נדחה בכמה שעות. אחד הקצינים זומן בדחיפות לשיחה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, שביקש להבין סוגיה מודיעינית ויכולת טכנולוגית במדינה ערבית עוינת לישראל.

כפי שנחשף בחלק הראשון של סדרת הכתבות, קציני זימ"ט פועלים מסביב לשעון ומגבשים עבור צה"ל את תמונת המודיעין הטכנולוגית על האויבים - בכלל הגזרות. החל מרחפן בשווי 200 דולר מאמזון, ועד לטיל שיהאב איראני שמסוגל להגיע לרדיוס של אלפי קילומטרים עם ראש קרב עוצמתי במשקל של טון חומר נפץ. הם מתמחים בנשק ביולוגי וכימי, ואחראים לאיסוף מודיעין על מנהיגי המזרח התיכון ובני משפחותיהם.

כלל הידיעות על טכנולוגיות מאגף המודיעין, המוסד והשב"כ, מגיעות אל היחידה והם מבצעים את העיבוד והניתוח.

שדה רחפנים בירוחם, 8 באפריל 2021. יניב אפוטה, מועצה אזורית ירוחם, אתר רשמי
"איך לגרום לכך שרחפן לא יעבוד", קצין בכיר בזימ"ט/אתר רשמי, יניב אפוטה, מועצה אזורית ירוחם

"אנחנו קודם כל קציני מודיעין ולאחר מכן מהנדסים, כימאים, ביולוגים, פיזיקאים, מהנדסי מכונות ואנשי אלקטרוניקה", הסביר קצין בכיר המשרת ביחידה. "אנחנו לא מפתחים דברים, אנחנו נסתכל מה יש לצד שני וננתח אותו. לפעמים זה רחפן של חיזבאללה שהופל והגיע אלינו, טיל מסוג מסוים, שרטוטים, נוסחאות, ממצאי ניסוי ונתונים על מעוף רקטה".

לשם כך מתנהלת לא רק תחרות מתמדת בין אנשי זימ"ט לאנשי הטכנולוגיה במדינות אויב ובקרב ארגוני טרור, אלא מלחמת מוחות של ממש.

הקצין שב ומדגיש כי ההבנה על היכולות הקיימות בצד השני היא המפתח להצלחה. לדבריו, "זו הדרך האפקטיבית ביותר להבין איך למנוע את התממשות האיום, איך לגרום לכך שרחפן לא יעבוד ואיך לייצר למלחמה אמצעי נגד שיגרמו לכישלונו. כדי שכיפת ברזל תיירט רקטה של חמאס צריך לדעת מה המסלול שלה, מאפייני המעוף, הטווח וכו'. זה המקצוע שלנו".

הדוגמה הנוספת שניתנה לעוצמת הידע של היחידה היא מערכת "מעיל רוח" שמותקנת על גבי טנקים ויודעת ליירט טילי נ"ט. על מנת לפתח את המערכת, קציני זימ"ט היו צריכים לפצח את התכונות הטכנולוגיות של טילי הנ"ט מהמתקדמים בעולם והגיעו לידי חיזבאללה וחמאס.

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, 7 באוקטובר 2020. ללא, צילום מסך
היחידה מפענחת תמונות כדי להבין אם משהו השתנה במצב בריאותו. נסראללה/צילום מסך, ללא

בזכות הרמה המקצועית הגבוהה, היצירתיות והיקף פיצוח סודות אויב, יחידת זימ"ט זכתה למוניטין גבוה לא רק במערכת הביטחון, אלא גם בקרב גורמים בכירים בקהילת המודיעין הבינלאומית. "בחלק מהמקרים כשיציגו לי נתונים על ניסוי אני אומר: 'הם (האויב - א"ב) חושבים שהטווח של הטיל זה ככה אבל זה לא יעבוד להם כי האווירונאוטים בזימ"ט אומרים שבגלל בנייה כזאת זה יתרסק להם'", הסביר אחד הקצינים הבכירים. "מגיעים פה לרמת העמקה מאוד מאוד גדולה לגבי פיתוחי אמצעי לחימה של הצד השני כי זה קריטי לבניית מערכות ההגנה שלנו".

קשת החיילים והמפקדים בזימ"ט כוללת דמויות מפתח מרתקות כמו רופא בן 40 בשירות קבע שמקבל דיווחים שוטפים על מצבם מנהיגי מדינות ערב ובנות זוגם. כל תפקידו הוא לפענח תמונות כדי להבין האם משהו השתנה במצב בריאותם: האם זיעת היתר בנאומים של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מעידה על הידרדרות במצב בריאותו, והאם ימיו של המנהיג העליון באיראן עלי חמינאי באמת קצרים על רקע אשפוזים תכופים והליכה שפופה.

"אנחנו רוצים לוודא שיריבינו בריאים, אוכלים ומה שלומם. בשביל זה מחזיקים פה רופא. לפעמים הוא מסתכל על אדם נואם ואומר 'תקשיב, אני רואה אותו קצת צולע, קצת חיוור, ולפעמים מקבל פריטי מידע אחרים. יש כל מיני עניינים לבדוק. אנחנו רוצים להבין מה עומד מולנו", פירט קצין בזימ"ט.

אחת הדמויות הוותיקות ביחידה הוא קצין הנדסה בן 70 שהחל את דרכו בשירות הצבאי בפירוק פצצות, וברבות השנים הפך למומחה הגדול ביותר בישראל לעולם תוכן ביבשה: טילי נ"ט, רקטות, פצמ"רים, יכולות צליפה, אמצעי ראיית לילה, מטעני חבלה ועוד. הקצינים הצעירים בזימ"ט סיפרו כי אם יאתרו רקטה או טיל ישן הוא יידע לפצח את הגלגול שלו ומאין הוא הוברח לרצועת עזה.

חטיבת המחקר של אגף המודיעין של צה״ל |  חלק מרקטה שנפלה במלחמת לבנון השנייה. דובר צה"ל
קצין ההנדסה יידע לפצח את גלגולה של כל רקטה ומאין הוברחה לעזה. רקטה שנפלה במלחמת לבנון השנייה/דובר צה"ל

אחד הקצינים ביחידה הסביר כי בחירום, המשימה העיקרית היא צוותי שטח שמגיעים לאתרי נפילות של רקטות ופצמ"רים. הם מודדים, בוחנים ושוקלים כל פרט ומעדכנים בחידושים.

לדבריו, "לפעמים מעבירים את המידע הלאה בזמן אמת. למשל, אומרים לחבר'ה של כיפת ברזל לשנות את הפרמטר או לכייל נתון אחר כי אנחנו מבינים שיש פה רקטה שלא הכרנו".

אחד האיומים המידיים והמובהקים אחרי פרויקט הגרעין הם הטילים המדויקים שמסוגלים לפגוע ברדיוס של 50-25 מטרים מהמטרות בעומק שטח ישראל. הקצין אמר כי "משנת 2015 אנחנו רואים יותר ויותר פרויקטים לפיתוח יכולת מדויקת בכלל המזרח התיכון. גם אנחנו לא פראיירים, וכשהם מפתחים יכולות מדויקות אנחנו יודעים לפתח יכולות נגד מכל מיני סוגים וכל מיני שיטות".

"אני לא רוצה להלחיץ", נזהר הקצין, "אבל אני מוטרד מאוד מפרויקטי הדיוק. לפגוע בצורה סטטיסטית זה משהו אחד, ולפגוע בצורה מדויקת מייצר בעיה. ככל שאנחנו מוטרדים ממשהו אנחנו משקיעים בו כדי לתת לו מענה".

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
לא רק פרויקט הגרעין הוא איום מידי ומובהק. מתקן העשרת האורניום בנתנז/רויטרס

סגן א', קצין בן 26 מגבעת וושינגטון, אחראי על מעקב ופיצוח יכולות טילי קרקע-קרקע יחד עם עוד עשרות קצינים וחיילים. בתפקידו הוא מתמקד בזירה הסורית. הוא תיאר כמה דרכים להתמודד עם טילים שמטרידים את אנשי היחידה. אחת מהן היא "לתת את המודיעין שיאפשר ליירט אותם, אבל גם אפשר להתמודד לפני שהם שוגרו לפה". לפי ההערכות, במסגרת המערכה שבין המלחמות, ליחידת זימ"ט יש משקל משמעותי מאוד בהחלטה איזו מערכת נשק לתקוף ומתי.

"המטרה שלנו היא לא רק לתאר את המציאות אלא להשפיע עליה. למנוע את האיום טרם מימוש. מחקר טילים כולל את איום הטילים המדויקים והאש החל מאיום ישיר מאיראן וזירות אחרות כמו תימן, עיראק, לבנון, סוריה, עזה לשם אנחנו מסתכלים. הם מייצרים טילים בסוריה ואיראן. יש להם מחקר ופיתוח עצמאי (על משטר אסד - א"ב). יש להם הרבה אנשים שיש להם את הידע. אנחנו גם שואלים איך אפשר לשבש ולעכב את תהליך הייצור כדי שמה שהם רצו לייצר בשנה ייקח להם חמש שנים", אמר א'.

בספטמבר 2020 נרשם רגע אחד מותח במיוחד בזימ"ט, כשראש הממשלה בנימין נתניהו חשף במסיבת עיתונאים שלוש סדנאות של חיזבבאללה לייצור טילים בלב ביירות סמוך מאוד למתקני גז. נסראללה, שהיה מצוי תחת ביקורת חריפה בלבנון, החליט בצעד חריג לקיים מסיבת עיתונאים זמן קצר לאחר מכן באחת הסדנאות. מסוג המהלכים שאמורים להכניס לדריכות את כל חוקרי הטילים והתשתיות של זימ"ט.

"במטרה להביך אותנו מזמין נסראללה את הכתבים כדי להראות שלא מדובר בסדנאות לייצור טק"ק", סיפר קצין בכיר מזימ"ט על החשש שמא יתבררו פרטים לא נכונים באותו הרגע. "ובעצם מגיעים מהבית החבר'ה, וכל הלילה מנתחים את כל התמונות והסרטונים מהאתרים הללו, מנתחים את המכונות שרואים בתמונות ובסרטונים ומצביעים איזו מכונה עושה את החלק בטיל ואז פורסם מידע נוסף. מבוכה חוזרת לחיזבאללה".

חטיבת המחקר של אגף המודיעין של צה״ל | סגן א אחראי על חקר טילים. דובר צה"ל
"אפשר להתמודד עם טילים לפני שהם שוגרו לפה", סגן א'/דובר צה"ל

בעולם הרחפנים וכלי הטיס הזעירים שמפעילים ארגוני הטרור אחריהם עוקבים בזימ"ט הסוגיה מוגדרת כמדאיגה בגלל קצב ההתקדמות הטכנולוגית בעולם האזרחי. סרן ע', בן 24, אחראי על חקר רחפנים ביחידה. לדבריו, "ביצועי הרחפנים האזרחיים השתפרו בשנים האחרונות. טווח רחוק, יותר זמן, נשיאת משקלים ובתכניות אוטונומיות. עולם הרחפנים מתבסס על שוק אזרחי בניגוד לתעשיות טילים וגרעין שמובילים בעיקר תעשיות צבאיות. כל טכנולוגיה שמפותחת באזרחות מוצאת את עצמה מהר מאוד אצל האויבים שלנו".

ע' הזהיר כי שדה הקרב העתידי יהיו צפוף בכלים רובוטיים אוטונומיים. הוא התייחס לאתגר ואמר כי "האויב הולך לכיוון של שימוש בינה מלאכותית. ארגוני הטרור מאלתרים כל מיני פתרונות ועושים שינויים ברחפנים אזרחיים. לפעמים שינוי בחומרה או בתוכנה. כשרחפנים כאלה נופלים בארץ הם מגיעים אלינו למחקר".

הקצין מצביע על שולחן שעליו מצויים חלקים של רחפני אויב שהגיעו לידי זימ"ט. "הלבן? הוא רחפן חיזבאללה לאיסוף. הוא הקלאסה, זה האייפון של הרחפנים. נותן תמורה הכי טובה מבחינת זמן מרחק טיסה וביצועי צילום (4,000 שקלים - א"ב)", הוא תיאר. "השחור הגדול? רחפן מחמאס ששימש לצורכי איסוף. הוא נקרא מאטיס 100. דגם מאוד מודולרי שאפשר להתקין עליו הרבה דברים. הוא יותר יקר מהפנטום 4. אתה יכול להשיג רחפן כמו המטריקס 600 שהטיל ראש של טיל RPG על טנק בגבול רצועת עזה במאי שנת 2018".

חטיבת המחקר של אגף המודיעין של צה״ל |סרן ע  אחראי על חקר רחפנים. דובר צה"ל
הזהיר כי שדה הקרב העתידי יהיו צפוף בכלים רובוטיים אוטונומיים. סרן ע'/דובר צה"ל

"הקטן? זה ה'מבריק', גם הוא הגיע מעזה", הוא המשיך. "רחפן טקטי שמצלם אותנו הרבה. מה שמעניין אותנו הם הרחפנים הגדולים שלא נופלים ואותם הם מכינים למלחמה הבאה". על השיטות של ארגוני הטרור לשכלל את הרחפנים סיפר סרן ע' כי "הכי מדהימים אותי אלו הרחפנים של חמאס. אתה מצפה לאיזו טכנולוגיה ענקית פורצת דרך ובסוף אתה מגלה שעל ידי הכנסה של איזה בורג זה מצליח".

סרן א' מנתניה, חוקר תשתיות לבניית אמצעי לחימה, הצטרף לדבריו של סרן ע' והסביר כי המחקר המודיעיני מתנהל במתח כי לרוב ארגוני הטרור משתמשים בחומרים דו-שימושיים, בעלי שימוש חוקי בתחום האזרחי אך גם בעלי יכולות להפוך לנשק. לדברי א', "כשאויב מתקשה להשיג פריטי אמל"ח תקניים הוא מתחיל לייצר. זה למשל דלק רקטי שעשוי מדשן וסוכר. דלק מוצק (הוא מחזיק חלק מרקטה של חמאס - א"ב). יש פה תחרות למידה מתמדת".

קצין בכיר נוסף בזימ"ט הוא סרן א', בן 24 מאשקלון, שעוקב אחר נשק ביולוגי במזרח התיכון. "מדובר בנשק אסטרטגי ואחד הדברים שאני מנטר ומנתח וחוקר זו הטכנולוגיה שיש למדינות אויב כדי לייצר אותו", הסביר סרן א'. "רוב הטכנולוגיה בביולוגיה היא למעשה דואלית. למשל זה אותו ציוד שמאפשר לייצר חומר כימי או חיידקים. זה משהו שאנחנו מנטרים במדינות אויב כדי להבין את היכולת הטכנולוגית שלהם במחקר ופיתוח. מה הם יכולים לייצר".

נשיא סוריה בשאר אסד, 15 בנובמבר 2019. AP
"לא התפרק מנשקו". אסד/AP

השימוש הבולט בנשק ביולוגי נעשה בשנת 2001, שבוע לאחר פיגועי 11 בספטמבר. מכתבים שהכילו אנתרקס ונשלחו לכמה משרדי תקשורת וסנאטורים אמריקנים. חמישה בני אדם מתו ויותר מעשרה אחרים נפגעו. ההערכה היא כי מיקרוביולוג אמריקני עמד מאחורי המתקפה.

בשנת 2017 תקף נשיא סוריה בשאר אסד את האזרחים באמצעות גז עצבים ובין השנים 2017-2016, כשטרור הסכינים התפשט ביהודה ושומרון, עלה חשד שארגוני הטרור מדריכים פעילים לטבול את הסכינים ברעלנים בשיטות פשוטות.

סרן א' התייחס לפרסומים מאז. "אחד הרעיונות שרצינו לבדוק כלל את זרעי הקיקיון. בתוכו יש רעלן שנקרא ריצין. פרסמו ברשת איך לייצר את הרעלן. לא צריך להיות בעל תואר בביולוגיה כדי להפיק את הרעלן. ברגע שאתה מורח את זה על סכין אז פיגוע של מחבל בודד הוא הרבה יותר קטלני".

אך האיום האמיתי נשקף לדבריו מסוריה. "אסד לא התפרק מנשקו", אמר סרן א'. "בפן הביולוגי אנחנו לא מכירים הפעלה שכזו (לאחרונה - א"ב) אבל כן מנסים לנטר יכולות של מדינות אויב כדי שבבוא היום אם תתקבל החלטה שכזו על ידי אויב אנחנו נדע להגיב וישראל תהיה מוכנה".

חטיבת המחקר של אגף המודיעין של צה״ל | סרן א  אחראי על חקר תשתיות. דובר צה"ל
עוקב אחר נשק ביולוגי במזרח התיכון, סרן א'/דובר צה"ל

אחת האפשרויות לעקוב אחר פעילות מדינות אויב בתחום הביולוגי והכימי הוא לנטר סחר וייבוא של אמצעים דו-שימושיים וציוד בהיקפים שיכול לשמש תעשייה לייצר נשק ביולוגי.

קצין בכיר מזימ"ט הבהיר כי מאחר שהאיום הנשק ביולוגי והכימי הוא מאוד רגיש ומסווג יש פרטים רבים שלא ניתן לדבר עליהם, אך הוסיף כי "כל הזמן בכל המזרח התיכון מגיעות ידיעות ופרטי מידע. נגיד שיש מקום במזרח התיכון שבונה מפעל ייצור בוטוקוס לשפתיים. בוטוקוס לא במקרה נשמע כמו בוטוליניום".
"זה אותו חיידק שגורם להתנפחות השפתיים או להחלקת קמטים. אותו מפעל בהסבה קלה יכול לייצר בוטולוניום, רעלן מסוכן ביותר. עכשיו מישהו צריך לעקוב אחרי המפעל הזה: איזה חומרים הם קונים, ממה זה מורכב ויש מפעלים כאלה במזרח התיכון", הוא הבהיר.

אמנם מבחינה היסטורית לא נרשמה הפעלת נשק ביולוגי רחבה, אך ביחידה יודעים כי מדינות ערב מאחסנות את הידע הזה. "כל הסיפור מתחיל משאלות פשוטות בתוך אגף המודיעין", אמר א'. "גורם שישאל אותנו על סוג חומר מסוים שהאיראנים קונים כדי שאנחנו נתחיל לחקור מה הפוטנציאל של החומר ומה הוא מתכוון לעשות איתו. למשל ייצור פנטמינים. יש לזה שימוש רפואי כמו הרדמה, אבל בשימוש אחר זה יכול להפוך לנשק בשדה הקרב ואנחנו צריכים לקבוע האם תהליך הייצור קרוב או רחוק מנשק גרעיני".

לקראת סיום הריאיון נכנס לחדר מפקד היחידה, אל"מ נ'. הוא הביט על הקצינים ואמר כי "זה מדהים שיש פה חבר'ה בשנות ה-20 שלהם. חכמים ומוכשרים בטירוף והם משפיעים. הציפיות מהצעירים האלה תמיד היו גבוהות והיום הן גבוהות מבעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully