וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונג קונג שלחה למאסר בכירים בתנועה הפרו-דמוקרטית

עודכן לאחרונה: 16.4.2021 / 15:25

בית משפט גזר עונשי מאסר על חמישה פעילים בולטים, בהם על איל התקשורת והמיליארדר ג'ימי לאי, בשל ארגון מחאות נגד בייג'ינג. זאת מכה נוספת למחנה בעיר, שנמחץ ביד גסה על ידי סין בחודשים האחרונים

תומכי סין חוגגים מחוץ לבית משפט אחרי שנגזרו עונשי מאסר על ראשי התנועה הדמוקרטית בהונג קונג, 16 באפריל 2021. AP
תומכי סין חוגגים את עונשי המאסר מחוץ לבית המשפט, היום/AP

בית משפט בהונג קונג שלח היום (שישי) למאסר חמישה מראשי התנועה הפרו-דמוקרטית, בהם איל התקשורת והמיליארדר ג'ימי לאי, על ארגון הפגנות נגד הממשלה ב-2019 שאחריהן פצחה בייג'ינג בדיכוי חסר תקדים בעיר האוטונומית לשעבר.

בסך הכול נגזרו עונשים על תשעה פעילים, אך על ארבעה מהם, כולל עורך הדין והמחוקק לשעבר מרטין לי בן ה-82, הוטלו עונשי מאסר על תנאי בשל גילם ועברם. הם הורשעו מוקדם יותר החודש בארגון ובהשתתפות במחאת הענק של אוגוסט 2019, אז כ-1.7 מיליון איש צעדו במחאה על חוק שהיה מאפשר הסגרה של חשודים לסין היבשתית. המשטרה לא אישרה את הצעדה.

לאי, מייסד העיתון הנקרא "אפל דיילי", נשלח ליותר משנת מאסר. הוא כבר היה כלוא בשל עבירות אחרות, כולל ב"קנוניה עם כוחות זרים" - פשע חדש שהגדירה סין בעת שכפתה על העיר את חוק הביטחון הלאומי הדרקוני בקיץ שעבר. בסך הכול, הוא ירצה 14 חודשי מאסר.

העונש הכבד ביותר הוטל על חבר הפרלמנט לשעבר ליונג קווק-האנג, שנשלח ל-18 חודשי מאסר. על לי צ'וק-יאן, גם הוא מחוקק לשעבר ופעיל פרו-דמוקרטי שעזר לארגן את עצרת הזיכרון השנתית לטבח שביצעה סין במפגינים פרו-דמוקרטים בכיכר טיאננמן ב-1989, נגזרה שנת מאסר.

"אני מוכן להתמודד עם העונש וגזר הדין ואני גאה שאני יכול לצעוד עם אזרחי הונג קונג למען הדמוקרטיה הזאת", אמר לפני תחילת הדיון בבית המשפט, בעוד שתומכיו אחזו בשלטים נגד רדיפה פוליטית. "נצעד יחד גם באפלה, נצעד עם תקווה בלבנו".

איל התקשורת ג'ימי לאי יוצא מבית המשפט, הונג קונג, 9 באפריל 2021. רויטרס
בבעלותו עיתון ביקורתי נגד סין. ג'ימי לאי מחוץ לבית המשפט, החודש/רויטרס

עונשי המאסר מהווים מכה נוספת לתנועה הדמוקרטית הגוססת של העיר, המצויה תחת לחץ אדיר שמפעילות עליהן הרשויות בבייג'ינג ובהונג קונג. המערב הטיל סנקציות על בכירים בסין ובהונג קונג, אולם המפלגה הקומוניסטית לא נרתעה והיא מתקדמת בהידוק האחיזה במושבה הבריטית לשעבר.

סין הבטיחה להעניק להונג קונג חירויות גדולות יותר מאלו הקיימות בשטחה למשך 50 שנה עם תום השלטון הבריטי ב-1997, אולם אלו נשחקו בהדרגה בשנים האחרונות.

תחת חוק הביטחון הלאומי, כל תושב הונג קונג עשוי לעמוד למשפט על כל התבטאות או מעשה שייחשב לבדלני, חתרני, טרוריסטי או חלק מקנוניה עם כוחות או גורמים זרים.

בנוסף לחוק זה, לאחרונה אישר הפרלמנט בבייג'ינג רפורמה בשיטת הבחירות בהונג קונג המגדילה את כוחם של נאמני סין. רק 20 מתוך 90 המחוקקים בפרלמנט של הונג קונג יעמדו מעתה לבחירה ישירה, כך שלבייג'ינג תהיה שליטה הדוקה עוד יותר על הגוף הבוחר את הנהגת העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully