וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה סנקציות על רוסיה ותגרש דיפלומטים בשל ההתערבות בבחירות

ממשל ביידן הודיע כי הסנקציות יוטלו על כ-30 גופים ואזרחים ברוסיה ותגרש עשרה דיפלומטים שהואשמו בהיותם אנשי מודיעין במסווה. ביידן: "הבהרתי לפוטין שיכולנו ללכת רחוק יותר". מוסקבה תזמן את השגריר האמריקני ל"שיחה קשה", והבהירה כי פחת הסיכוי לפסגה בין המנהיגים

בווידאו: ארה"ב הטילה סנקציות על רוסיה בשל ההתערבות בבחירות לנשיאות/צילום: רויטרס

ממשל ביידן הודיע היום (חמישי) על הטלת סנקציות על רוסיה וגירושם של עשרה דיפלומטים בשל ההתערבות בבחירות לנשיאות ארצות הברית ומתקפות הסייבר המיוחסות למדינה. הסנקציות הוטלו על כ-30 גופים ואזרחים ברוסיה שהיו חלק מקמפיין ההתערבות בבחירות. הדיפלומטים שיסולקו מואשמים בהיותם אנשי מודיעין במסווה, כך נמסר מהבית הלבן.

"הנשיא ביידן חתם על צו נשיאותי של הסנקציות החדשות, המספק לרשויות חוזקה בכדי להפגין את הנחישות של הממשל בתגובה ובהרתעה למכלול הפעילויות הזרות המזיקות של רוסיה", נכתב בהודעה לעיתונות מטעם הבית הלבן.

"פעולות אלה נועדו בכדי שרוסיה תישא באחריות למעשיה הפזיזים. אנו נפעל בתקיפות בתגובה לפעולות רוסיות הגורמות לנו או לבעלי בריתנו נזק", אמר שר החוץ אנתוני בלינקן. הוא הוסיף כי "במידת האפשר, ארצות הברית תחפש הזדמנויות לשיתוף פעולה עם רוסיה, במטרה לבנות מערכת יחסים יציבה וצפויה יותר שתתאים לאינטרסים של ארצות הברית".

רוסיה הכחישה שהיא התערבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית, והבטיחה להגיב על הסנקציות האמריקניות. הקרמלין אמר מוקדם יותר היום כי העיצומים החדשים מקטינים את הסיכוי לפסגת פגישה בין פוטין לנשיא ג'ו ביידן, שאותה הציע האחרון בשיחתם ביום שלישי.

"הבהרתי לנשיא פוטין שיכולנו ללכת רחוק יותר, אבל בחרתי שלא לעשות זאת", אמר ביידן על הסנקציות, שאותן תיאר כפרופורציונליות. "ארצות הברית לא מחפשת לפתו במעגל של הסלמה וסכסוך עם רוסיה".

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה,10 במרץ 2011. רויטרס
רוסיה עדיין מכחישה שהיא התערבה בבחירות לנשיאות. ביידן עם פוטין ב-2011/רויטרס

לאחר ההכרזה על הסנקציות, דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, הזהירה כי "התנהגות תוקפנית כזו ללא ספק תגרום לתגובה נחרצת". היא הוסיפה כי "וושינגטון תצטרך להבין שהיא תאלץ לשלם מחיר על הפגיעה ביחסים הדו-צדדיים", וכי "האחריות לכך תהיה לגמרי של ארצות הברית".

לדברי זכרובה, משרד החוץ זימן את שגריר ארצות הברית ג'ון סליבאן ל"שיחה קשה", אך לא מסרה בדיוק כיצד רוסיה תפעל בתגובה לסנקציות. "זו לא תהיה פגישה נעימה עבורו", אמרה בהתייחסה לשגריר.

הסנקציות האמריקניות מכוונות גם כלפי היכולת של מוסקבה ללוות כספים, זאת באמצעות איסור על מוסדות פיננסיים אמריקניים מרכישת אגרות חוב רוסיות ישירות ממוסדות רוסיים. לפי גורמים אמריקניים, צפויים בהמשך צעדים נוספים נגד רוסיה.

בתגובה להודעת הבית הלבן, נאט"ו הודיעה כי היא תומכת בהטלת הסנקציות האמריקניות על רוסיה, וגינו את מוסקבה בשל הצטברות הכוחות הרוסיים לאורך הגבול עם אוקראינה. "רוסיה ממשיכה להפגין דפוס מתמשך של התנהגות הפוגעת ביציבות", נמסר מנאט"ו, שטענו כי מוסקבה מפרה את הריבונות האוקראינית וקראו לרוסיה להסכים למפגש עם המועצה בכדי לקיים דיאלוג בנושא. "אנו עומדים בסולידריות עם ארצות הברית".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 13 באפריל 2021. AP
לפי ארה"ב שירות המודיעין הרוסי עומד מאחורי מתקפת הסייבר בשנה שעברה. ביידן, השבוע/AP

כחלק מההודעה שנמסרה מטעם ממשל ביידן, ארצות הברית הצהירה רשמית כי שירות המודיעין הרוסי הוא שעומד מאחורי מתקפת הסייבר הנרחבת שפגעה במשרדים פדרליים וחברות פרטיות בשנה שעברה. במסגרת המתקפה נחשד כי האקרים רוסים הכניסו קוד זדוני למערכות המידע של SolarWinds, המאפשר להם גישה למערכות של לפחות תשע סוכנויות. לפי גורמים אמריקניים, הפריצה נועדה בכדי לאפשר לרוסיה לאסוף מודיעין ולברר סודות ממשלתיים.

בחודש שעבר בכירים אמריקניים טענו כי מעבר לאותה הפריצה, הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין אישר פעולות שמטרתן היו לעזור לנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ להיבחר מחדש לנשיאות בבחירות האחרונות, זאת למרות שעוד לא נמצאו הוכחות שרוסיה או כל גורם אחר השפיעו על הקולות או תמרנו בצורה כלשהי את התוצאות.

סירה של חיל הים של רוסיה בדרכה לים השחור, 13 באפריל 2021. רויטרס
כלי שיט של חיל הים של רוסיה בדרכו לים השחור, השבוע/רויטרס

עוד לפני הטלת הסנקציות, רוסיה אמרה אתמול כי עוד מוקדם מדי לדון לעומק בהצעת ביידן לקיים פסגה עם פוטין במדינה שלישית, על רקע המתיחות סביב אוקראינה וסוגיות רבות אחרות. היחסים בין המעצמות הגיעו לשפל שלא נראה מאז תום המלחמה הקרה אחרי שבחודש שעבר כינה ביידן את פוטין רוצח.

מוסקבה החזירה לאחר מכן את שגרירה מוושינגטון לצורך התייעצויות, והוא טרם שב לתפקידו בחלוף כמעט חודש. ארצות הברית דורשת מרוסיה לעצור את ריכוז הכוחות המאסיבי שלה בגבול עם אוקראינה ובחצי האי קרים, שאותו סיפחה ב-2014. מוסקבה טוענת שהם נפרסו כחלק מתרגיל צבאי, לאור "האיומים" הנשקפים מנאט"ו. הברית הצפון-אטלנטית מכחישה שהיא מהווה איום על רוסיה.

מוקד אפשרי להתנגשות בין הצדדים הוא בים השחור, לקראת הגעה אפשרית של שתי ספינות קרב אמריקניות. חיל הים של רוסיה פתח בתרגיל צבאי הכולל ספינות מצי הים השחור, המוצב בקרים, בנוסף למסוקים ומטוסים. לפי סוכנויות הידיעות ברוסיה, התרגיל יכלול ירי במטרות על הקרקע ובאוויר. רוסיה אמרה כי הגעת הספינות היא "פרובוקציה", והיא הפצירה בארצות הברית להתרחק מקרים ומגבולותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully