וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הכריז על נסיגה מאפגניסטן עד 11 בספטמבר: "הגיע הזמן לשוב הביתה"

הנשיא הודיע כי 2,500 החיילים האמריקניים שנותרו במדינה יחלו את נסיגתם ב-1 במאי. "לא ניסוג באופן חפוז", אמר ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "נעשה זאת באחריות ובתיאום מלא עם בני בריתנו ושותפינו". ביידן הוסיף כי שוחח עם נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש על החלטתו

בווידאו: ביידן הכריז על נסיגה מאפגניסטן עד 11 בספטמבר/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע היום (רביעי) כי הוא מתכוון להוציא את שאריות הכוחות האמריקניים מאפגניסטן עד ל-11 בספטמבר. "הגיע הזמן לסיים את המלחמה הארוכה ביותר של אמריקה. הגיע הזמן שהחיילים האמריקניים ישובו הביתה", אמר ביידן, וציין כי 2,500 החיילים שנותרו במדינה יחלו את נסיגתם ב-1 במאי, המועד המקורי עליו סוכם עם טליבאן, בהסכם שחתם עם הממשל של הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

"ארצות הברית תחל את נסיגתה הסופית ב-1 במאי השנה. לא ניסוג באופן חפוז", אמר ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "נעשה זאת באחריות, במכוון ובבטחה, ונעשה זאת בתיאום מלא עם בעלי בריתנו ושותפינו, שלהם יש עתה יותר כוחות באפגניסטן מאשר לנו".

תאריך השלמת הנסיגה יתבצע בתאריך סמלי, מאחר ו-11 בספטמבר יציין 20 שנה לפיגועים שבוצעו על ידי אל-קאעדה ותואמו מאפגניסטן. הנשיא אמר כי הוא "לא יכול להסביר" מדוע הכוחות האמריקניים עדיין באפגניסטן, כשני עשורים לאחר מכן. "איננו יכולים להמשיך בהארכת או הרחבת הנוכחות הצבאית שלנו באפגניסטן בתקווה ליצור את התנאים האידאליים לנסיגתנו, תוך ציפייה לתוצאה אחרת", אמר.

"האמנתי כי נוכחותנו באפגניסטן צריכה להיות ממוקדת בסיבה שבגינה נכנסנו מלכתחילה, כדי להבטיח שאפגניסטן לא תשמש כבסיס שממנו ניתן לתקוף את מולדתנו שוב. עשינו את זה, השגנו את המטרה הזו", המשיך ביידן. "אמרתי יחד עם אחרים, שנלך בעקבות אוסמה בן לאדן לשערי הגיהינום אם צריך. זה בדיוק מה שעשינו, והשגנו אותו".

ביידן בנאום בבית הלבן, מכריז על תחילת נסיגת צבא ארה"ב מאפגניסטן, 14 באפריל 2021. רויטרס
"הגיע הזמן שהחיילים האמריקניים ישובו הביתה". ביידן בבית הלבן, הערב/רויטרס

ביידן ציין כי שוחח עם נשיא ארצות לשעבר ג'ורג' בוש על החלטתו. את הצהרתו נשא ביידן מאותו החדר בבית הלבן בו הודיע הנשיא בוש על פתיחת המלחמה ב-7 באוקטובר 2001. "אני עכשיו נשיא ארצות הברית הרביעי שמפקח על נוכחות כוחות אמריקניים באפגניסטן. שני רפבוליקנים. שני דמוקרטים. לא אעביר את האחריות הזו לחמישי", אמר ביידן, שלא ציין כיצד הגיב בוש כשחלק עמו את הבשורה.

"לו ולי היו חילוקי דעות רבים בנוגע למדיניות לאורך השנים", אמר ביידן על בוש. "אנחנו מאוחדים לחלוטין בכבוד ובתמיכה שלנו באומץ לבם וביושרה של הנשים והגברים בכוחות של צבא ארצות הברית ששירתו. אנחנו כאומה נהיה חייבים לעד להם ולמשפחותיהם".

בתוך כך, ביידן שוחח עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, והם סיכמו לתאם ביניהם את הצעדים העתידיים לגבי עזיבת כוחות נאט"ו את אפגניסטן.

בבריסל, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר כי כוחות נאט"ו יעזבו את אפגניסטן בתיאום עם ארצות הברית עד 11 בספטמבר. לפי צבא פקיסטן, הוא אף שוחח עם מפקד הצבא של פקיסטן ודן עמו בתהליך השלום.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי "זוהי לא החלטה קלה, והיא כרוכה בסיכון. ההתלבטות היא בין לעזוב או להישאר לזמן בלתי מוגבל. השלום והשקט באיזור תלויים בעם האפגני".

ביידן בנאום בבית הלבן, מכריז על תחילת נסיגת צבא ארה"ב מאפגניסטן, 14 באפריל 2021. רויטרס
הודיע שלא יעביר את האחריות על הכוחות לנשיא נוסף. ביידן בבית הלבן, הערב/רויטרס

במסגרת ההסכם שחתם הארגון הקיצוני עם הממשל האמריקני בפברואר אשתקד, כל הכוחות הזרים היו אמורים לעזוב את אפגניסטן בתוך 14 חודשים, בתנאי שטליבאן ינתק את קשריו עם אל-קאעדה וינהל שיחות שלום עם הממשל בקאבול. טליבאן, בתמורה, דרש את שחרורם של אלפים מלוחמיו שהוחזקו בבתי הכלא.

בתגובה לדחיית הנסיגה, טליבאן הודיע כי נציגיו יחרימו פסגות שידונו בעתיד אפגניסטן עד להשלמת יציאת הכוחות הזרים. דובר הארגון, זביהוללה מוג'האד, קרא לארצות הברית להיצמד לתנאי ההסכם. "אם ההסכם יקויים, יתר הבעיות ייפתרו אף הן", אמר היום. "אם ההסכם לא יכובד, הבעיות יחריפו בוודאות".

נשיא אפגניסטן אמר אחרי השיחה עם ביידן כי הוא מכבד את החלטת ארצות הברית. הוא הוסיף "שנעבוד עם שותפינו בארצות הברית כדי להבטיח תקופת מעבר חלקה" ו"נמשיך לעבור עם שותפינו בארצות הברית ובנאט"ו בתהליך השלום המתמשך".

בכירים בקאבול אמרו כי הם ימשיכו לנהל שיחות שלום עם טליבאן בזמן שכוחות הביטחון מגנים על המדינה. "אנחנו צריכים למצוא דרך לחיות בדו-קיום", אמר עבדאללה עבדאללה, ראש צוות שיחות השלום ומועמד לשעבר לנשיאות. "אנחנו מאמינים שאין מנצחים בסכסוכים באפגניסטן ואנחנו מקווים שטליבאן יבין זאת גם כן".

כוחות אמריקניים מסיירים בסיס צבאי באפגניסטן. רויטרס
20 שנות שהות במדינה. חייל אמריקני באפגניסטן/רויטרס

גורמים אמריקניים אמרו כי אחרי בחינת האפשרויות העומדות בפני ארצות הברית, התקבלה החלטה שהגיעה העת לסיים את המלחמה באפגניסטן אחר 20 שנה, ולהתמקד באיומים יותר חמורים. גורם בכיר בממשל אמר כי טליבאן הוזהר שאם כוחותיו יתקפו חיילים אמריקנים במהלך תקופת הנסיגה, "הם ייענו בתגובה עוצמתית". כ-2,500 חיילים אמריקנים עדיין פרוסים במדינה, כחלק מכוח משימה של נאט"ו הכולל 9,600 חיילים.

יותר מ-2,000 חיילים אמריקנים נהרגו במלחמה באפגניסטן, וארצות הברית השקיעה טרילוני דולרים בשיקום המדינה ובחיזוק כוחות הביטחון שלה. עם זאת, בחלוף שני עשורים, טליבאן שולט על חלקים נרחבים במדינה והחשש הוא שאחרי נסיגת הכוחות הזרים, הוא יפיל את השלטון ויחזיר אחורה את ההישגים בתחום זכויות הנשים.

בכיר רפובליקני: הפסדנו ביטוח מפני 11 בספטמבר נוסף

הרפובליקנים תקפו בחריפות את ביידן ואמרו כי הנסיגה מסכנת את ההישגים במאבק בטרור מאז מתקפת הטרור של 11 בספטמבר. אף שמנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן חוסל לפני עשור, בנוסף לבכירים נוספים בארגון, קשריו עם טליבאן עדיין קיימים והשלום והיציבות עדיין חמקמקים.

"מה אנחנו מפסידים מהנסיגה? אנחנו מפסידים את מדיניות הביטוח שלנו נגד 11 בספטמבר נוסף", אמר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, מהמבקרים החריפים של ההחלטה של ביידן. הוא אמר כי הנסיגה עלולה לחזור לארצות הברית כבומרנג ואף להפיח רוח חיים באל-קאעדה.

עם זאת, מבקרי המעורבות הצבאית של ארצות הברית באפגניסטן אומרים כי היא נכשלה בבירור בהבאת טליבאן לסיים את המלחמה בתנאיה של אמריקה. חלק מהמומחים תלו את הכישלון בשחיתות הנרחבת באפגניסטן, במפלטים של טליבאן בפקיסטן השכנה ובמטרות השאפתניות מדי באימון כוחות הביטחון האפגניים.

למעשה, אפגניסטן נמצאת במלחמה כמעט רצופה מאז פלישת ברית המועצות ב-1979, שהסתיימה בתבוסה משפילה עבור מוסקבה ובניצחון עבור כוחות המוג'האדין, שנהנו מתמיכה אמריקנית ושמהם התפצל טליבאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully