וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל זמני והפסקת אש: ביידן מחפש דרך יציאה מהבוץ האפגני

9.3.2021 / 10:02

ארה"ב גיבשה הצעה ולפיה תוקם ממשלת מעבר עד לקיום בחירות חדשות, עם אפשרות להשתתפות של הטליבאן בפרלמנט. עם זאת, הצדדים כבר הביעו התנגדות לחלקים מרכזיים בתכנית, שמגיעה בהמשך להסדר השלום בין ממשל טראמפ לטליבאן שלפיו הנסיגה האמריקנית תושלם עד 1 במאי

בווידאו: הפגנת נשים באפגניסטן/צילום: רויטרס

ארצות הברית גיבשה הסכם חדש לאפגניסטן, שבמסגרתו תוחלף הממשלה בממשל זמני עד לגיבוש חוקה חדשה ועריכת בחירות, בזמן שוועדה משותפת תפקח על הפסקת האש. עם זאת, הן הממשלה של הנשיא אשרף גאני והן הטליבאן הביעו בעבר התנגדויות נחרצות לחלקים מרכזיים ביוזמה שהציע ממשל ביידן.

הצעת "ממשלת השלום הזמנית" הועברה בשבוע שעבר על ידי השליח האמריקני המיוחד לאפגניסטן, זלמאי חלילזאד, לנשיא גאני, למנהיגי אופוזיציה וחברה אזרחית ולנציגי הטליבאן.

על פי התכנית, שפרטיה הגיעו לידי רויטרס, הפרלמנט יוכל לכלול נציגים של הטליבאן או להיות מושעה עד לקיומן של הבחירות. בנוסף לכך, אפגניסטן תידרש שלא לאפשר פעילות טרור משטחה המאיימת על מדינות אחרות, וכי על הטליבאן לנטוש את מקומות המקלט וקשריו הצבאיים "במדינות שכנות".

דובר מחלקת המדינה של ממשל ביידן, נד פרייס, אמר אתמול לכתבים: "כל רעיון שאנחנו שמים על השולחן, כל הצעה שעולה, אנחנו מבינים שהתהליך הזה, בבסיסו, חייב להיות בהובלה אפגנית ושל האפגנים".

השליח האמריקני המיוחד לאפגניסטן (משמאל) ויו"ר המועצה הגבוהה לפיוס לאומי, עבדאללה עבדאללה, בפגישה בקאבול, 1 במרץ 2021. רויטרס
השליח האמריקני לאפגניסטן (משמאל) והבכיר האפגני עבדאללה עבדאללה בקאבול, בשבוע שעבר/רויטרס

הממשל החדש של הנשיא ג'ו ביידן רוצה להחיות את שיחות השלום התקועות לפני 1 במאי, כשיתר 2,500 החיילים האמריקנים אמורים לעזוב את אפגניסטן במסגרת הסכם בין הטליבאן לבין הממשל הקודם של דונלד טראמפ. בשבוע שעבר הציע שר החוץ, אנתוני בלינקן, כי טורקיה תכנס בשבועות הקרובות פורום בדרג גבוה כדי לגבש הסכם שלום.

למרות הרצון של ארצות הברית לסיים את המלחמה הארוכה בהיסטוריה שלה, הצדדים באפגניסטן לא נראים נלהבים מול ההצעה החדשה. גאני מסרב להתפטר עבור הקמתה של ממשלת מעבר. "לעולם לא נסכים לממשל מעבר שהוקם דרך כנס או הסכם פוליטי", אמר אמש גורם בכיר בארמון הנשיאות בקאבול.

הטליבאן מתנגד להפסקת אש ולבחירות. עם זאת, מנהיג הארגון אמר לרויטרס כי אף שהוא לא יצטרף לממשלת מעבר כזו, אין התנגדות בטליבאן להקמתה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 8 במרץ 2021. רויטרס
הנשיא הרביעי שמנהל את המלחמה באפגניסטן. ביידן בבית הלבן, אתמול/רויטרס

כמו כן, התכנית האמריקנית קוראת להקמת ממשלת מעבר, הכוללת "ממשל ביצועי" שייבחר על ידי הצדדים, "תוך התחשבות מיוחדת בשילוב משמעותי של נשים ובני כל הקבוצות האתניות". הממשל הזמני - שיונהג על ידי נשיא שייבחר על ידי שני הצדדים - ינהל את המדינה עד שיוכלו להתקיים בחירות חדשות, על פי חוקה שנוסחה על ידי ועדה שנבחרה על ידי שני הצדדים והנשיא.

על הפסקת אש הכוללת תפקח ועדה משותפת, וכל צד יבחר ארבעה חברים, בעוד שהחבר התשיעי ימונה על ידי הנשיא הזמני. שלושה משקיפים בינלאומיים יעבדו עם הוועדה, לפי ההצעה.

לורל מילר, שהייתה בעבר שליחה מיוחדת של ארצות הברית באפגניסטן ובפקיסטן, אמרה כי ההיבט "השנוי במחלוקת" ביותר בתכנית הוא חלוקת הכוח בתוך ממשלת המעבר. מילר, שעובדת כיום עם International Crisis Group , ארגון הפועל ליישוב סכסוכים בעולם, הוסיפה כי מנהיגי הטליבאן "אפילו לא חשפו את עמדות הפתיחה שלהם בשום נושא, בטח שלא בנוגע לאחד כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully