וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוגגים עצמאות: הרגעים הגדולים מטקס הדלקת המשואות

עודכן לאחרונה: 15.4.2021 / 1:08

הטקס לפתיחת אירועי יום העצמאות ה-73 התקיים השנה בנוכחות קהל ודגלנים על רחבת המסדרים, לאחר שבשנה שעברה נעדרו בעקבות משבר הקורונה. יו"ר הכנסת נאם בערבית, ומדליקי המשואות, בהם שירה איסקוב ושכנתה עדי גוזי, והזמר שלומי שבת, ריגשו מדינה שלמה

בווידאו: ישראל חוגגת עצמאות - טקס הדלקת המשואות בהר הרצל 14.4.21/צילום: אולפני הרצליה

טקס המשואות המסורתי התקיים הערב (רביעי) בהר הרצל, ועמו נפתחו חגיגות יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל. הטקס נערך השנה בסימן "אחווה ישראלית", וכמדי שנה 12 אישים מתחומים שונים השיאו את המשואות לתפארת מדינת ישראל, ועם תרגילי הסדר המסורתיים. צפו ברגעים הגדולים מהטקס.

בניגוד לשנה שעברה, אז התקיים הטקס ללא קהל, הטקס התקיים השנה בהשתתפותם של 700 בני אדם. כמו כן, לאחר היעדרות של שנה, חזר לרחבת הטקס מופע הדגלנים בשלל תרגילי סדר ייחודיים.

יו"ר הכנסת, יריב לוין, בירך בטקס את כלל אזרחי ישראל. "הנס הזה, שאינו מובן מאליו, הוא התגשמות של חלום הדורות", אמר. "תקומתנו היא התגלמות הצדק ההיסטורי. וההיסטוריה הזו, נכתבה גם השנה באותיות של זהב". לוין בירך על הסכמי הנורמליזציה שנחתמו במהלך השנה האחרונה, ואמר כי מדובר בהסכמים שהם "ברכה עצומה לישראל ולעמי האזור, הם פתח לשגשוג כלכלי, לחיזוק הביטחון ולתנועת תיירות כפי שלא הכרנו".

טקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. יונתן זינדל, פלאש 90
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל

"השלום, הוא לא רק שלום שנעשה עם אויבים, הוא קודם כל שלום מבית", המשיך לוין. "עברנו ארבע מערכות בחירות קשות. תקופה קשה של חוסר יציבות, של חוסר ודאות, שפוגעת בסופו של דבר בכולנו. זו העת לאחות את הקרעים. לשים בצד את המשקעים האישיים. גם כשדעותינו מנוגדות, אנו עדיין שני צדדים של אותו המטבע. עלינו למצוא את הדרך לפעול ביחד, מתוך כבוד הדדי, למען טובת אזרחי ישראל כולם".

עוד בוואלה!

יום העצמאות ה-73: החגיגות, הטקסים והאירועים המרכזיים

לכתבה המלאה

חגיגות העצמאות ברחבי הארץ

מטס יום העצמאות בשמי תל אביב (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

בהמשך קרא לוין לאיחוי הקרעים בעם. "יום העצמאות הוא הרגע להעדיף את המחבר בינינו", אמר. "החג הזה, הוא החג של כלל אזרחי ישראל. יהודים, מוסלמים, דרוזים, נוצרים, צ'רקסים. החג של כולנו". הוא אף בירך בערבית: "השנה הוכחנו שאנחנו יודעים לעמוד ביחד. עמדנו ביחד אל מול מגפת הקורונה שפגעה בעולם כולו. כאבנו ביחד עם המשפחות אשר המגפה גבתה את חיי יקיריהן. המאבק במגפה חשף את הערבות ההדדית בינינו".

על מגיפת הקורונה אמר: "כאבנו ביחד עם המשפחות אשר המגפה גבתה את חיי יקיריהן". לוין בירך גם את הצוותים הרפואיים, "בזכותכם ניצלו רבים כל כך. כל הכבוד לכם".

טקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. יונתן זינדל, פלאש 90
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל
יו"ר הכנסת יריב לוין בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. יונתן זינדל, פלאש 90
יו"ר הכנסת יריב לוין בטקס הדלקת המשואות, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל

בין משיאי המשואות השנה היו שלומי שבת, ד"ר דרור דיקר, אייבי מוזס, הרב איתן שנרב, שירה איסקוב ועדי גוזי, רב-סרן מאור כהן שהשיא את משואת צה"ל, רפ"ק עדן טפט הבטינש שהשיאה את משואת משטרת ישראל, נציגת הדור הצעיר עפרי בוטבול, נציג הדור המייסד יעיש גיאת, ציפי הרפנס שהשיאה משואה בשם מערכת החינוך, נארג'ס אבו יאמן ואיברהים מאהר שהשיאו משואה בשם צוותי הרפואה, וגבריאלה שטריגלר שהשיא את משואת התפוצות.

שטריגלר בת ה-20, ממקסיקו סיטי, היא נציגת "חיל השלום". היא מתנדבת בחיל המשימה של ארגון "קדנה" בדרום אמריקה - אחד הארגונים המאוגדים בחיל השלום - מאז שהייתה בתיכון, ולאחרונה נשלחה למשימת סיוע באזור בהונדורס, שסופת הוריקן היכתה בו. לפני שנתיים עברה הכשרה בישראל למשך חצי שנה, ואף עברה קורס של פיקוד העורף.

"חיל השלום" הוא ארגון גג של מתנדבים יהודים ברחבי העולם, שהוקם על ידי משרד התפוצות והסוכנות היהודית בשנת 2020. אלפי מתנדבים פועלים במסגרת ארגונים אלו, בין היתר באזורים מוכי אסון, אך ביניהם גם כאלו העוסקים בהתנדבות מקומית ובפרויקטים לשימור המורשת היהודית. בשנה החולפת, בזמן התפרצות הקורונה, התמקדה פעילות חיל השלום בהתנדבות למען קשישים, אוכלוסיות בסיכון וילדים.

מורי גיאת בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. יונתן זינדל, פלאש 90
נציג הדור המייסד יעיש גיאת בן ה-102 מדליק משואה/פלאש 90, יונתן זינדל

לאחר מעמד השאת המשואות הוקדש חלק מהטקס למבצע החיסונים בישראל, במהלכו הוצג סרטון ברכה של אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר העולמית. "אני גאה מאוד בישראל, אני גאה בעובדה שישראל קיימת עבור יהודים בכל מקום", אמר. "אני גאה בהישגי על ישראל במדע ובטכנולוגיה ובחדשנות. השנה, השותפות בין פייזר לישראל הובילה לפריצת דרך נוספת. יחד אנו מוכיחים שבאמצעות חיסונים המוניים נוכל למגר את מגפת הקורונה ולהציל חיים. אני מבקש להודות לראש הממשלה נתניהו ולכל עמיתיה הישראלים של פייזר. הוכחנו שאפשר לחזור לשגרת חיים נורמלית. וזה משהו שהעולם כולו יכול בהחלט לחגוג. חג עצמאות שמח".

שירה איסקוב ועדי גוזי בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. אולפני הרצליה, צילום מסך
שירה איסקוב ועדי גוזי בטקס הדלקת המשואות, הערב/צילום מסך, אולפני הרצליה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה בטקס הדלקת המשואות, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל

לרגל יום העצמאות, נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך את אזרחי ישראל ואת הקהילות היהודיות בעולם. "את יום העצמאות הקודם לא יכולנו לחגוג יחד עם המשפחות ועם הקהילות בחוצות הערים", אמר הנשיא. "לא יכולנו לשמוח יחד על קיומו של הנס - נס הקמתה וקיומה של מדינת ישראל. נס שנחלם ונבנה והיה למציאות לפני 73 שנים בזכות חלומות ובזכות מעשים של דור המייסדים ודור הוותיקים. נס שעבורו שילמו רבים וטובים בחייהם. נס שממשיך להיבנות ולהתרחש בכל יום בזכות עבודת ראש וכפיים, עבודת לב ונפש של כל אחת ואחד מאיתנו", אמר.

"עבורי, עבור בני גילי, מדינת ישראל איננה מובנת מאליה. עבור הדור הצעיר היום, מדינת ישראל העוצמתית והאיתנה, החדשנית והמשגשגת, פורצת הדרך והשמחה, היא עובדה קיימת. וטוב שכך", המשיך ריבלין. "אבל עבודת הבניין הפנימית שלנו, יקרים ויקרות, עבודת הבניין של האומה והחברה שלנו, עוד לא הסתיימה. עלינו לשים את הסולידריות, את השותפות, את הערבות ההדדית תמיד - בראש מעייננו. לזכור שכולנו, יהודים וערבים, חילונים, חרדים ודתיים, כולנו נועדנו לחיות יחד בבית הזה".

ריבלין התייחס לכך שזו שנתו האחרונה כנשיא ואמר כי "זו באמת זכות גדולה ומרגשת עבורי במיוחד השנה. אני מאמין בייעוד שלנו לחיות על הארץ הטובה הזאת לבנות ולפתח אותה, לטובת כל תושביה, להגן עליה ולהבטיח את גבולותיה מפני כל צר וכל אויב - מקרוב ומרחוק. אני מאמין ביכולת שלנו לדבוק זה בזה, לגדול ולצמוח, כיחידים וכעם, גאים. גאים במה שהשגנו עד כה, ובוטחים בימים הטובים שעוד נכונו לנו. והם נכונו לנו, והם יהיו טובים. יום עצמאות שמח יקיריי ויקירותיי חג עצמאות שמח ישראל!".

דידי  הררי ויעל בר זוהר בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. יונתן זינדל, פלאש 90
דידי הררי ויעל בר זוהר, מגישי טקס הדלקת המשואות, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל
מזרק חיסון לקורונה בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. אולפני הרצליה, צילום מסך
מזרק חיסון לקורונה בטקס הדלקת המשואות, הערב/צילום מסך, אולפני הרצליה

מחר בבוקר יארח ריבלין, בפעם האחרונה בכהונתו, את חגיגת יום העצמאות במשכן הנשיא, הכוללת את המשדר המסורתי ואת טקס החיילים המצטיינים. האירוע בשם "כל ישראל מירושלים - חוגגים עצמאות בבית הנשיא" ייחל בשעה 09:30.

בשל הנחיות הקורונה המשדר חולק לשני חלקים. חלקו הראשון הוקלט מראש בהנחייתה של רותם אבוהב, ובהשתתפות הזמרים אליעד נחום ואסתר ראדה, ובשילוב מחווה ליוצר אביהו מדינה. חלק זה יכלול הצדעה למתנדבים, צוותי החינוך והצוותים הרפואיים. חלקו השני של המשדר יועבר בשידור חי מגינת בית הנשיא, ובמהלכו יתקיים טקס חלוקת תעודות ההצטיינות ל-120 החיילות והחיילים המצטיינים. במסגרת הטקס ישאו דברים כבכל שנה הנשיא, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ונציג החיילים המצטיינים.

אירועי יום העצמאות תשפ"א. ללא, עיבוד תמונה
אירועי יום העצמאות/עיבוד תמונה, ללא

מיד עם סיום האירוע בבית הנשיא, יתקיים בשעה 11:00 חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו יתחרו 16 נערים מרחבי העולם בידיעת התנ"ך.

מהבוקר ולאורך שעות הצהריים ייערך מטס ההצדעה של חיל האוויר בשמי הארץ. דובר צה"ל מסר כי במהלך היום יונגש המטס לציבור באמצעות אפליקציה, בה ניתן יהיה לעקוב בזמן אמת אחר מיקום והשעות בהן יחלפו מטוסי החיל מעל ערי המדינה.

אירועי יום העצמאות יסתיימו עם טקס הענקת פרסי ישראל, שישודר בשעה 18:30. בין מקבלי הפרס נמצאים פרופ' אלי קשת על חקר מדעי החיים; יאיר זקוביץ על חקר המקרא; נורית זרחי על ספרות ושירה עברית - יצירה ותרגום; פרופ' ניצה בן דב על חקר הספרות העברית והכללית; פרופ' בן-עמי שילוני על חקר מדעי המזרח הרחוק; פרופ' אריאלה לבנשטיין על חקר העבודה הסוציאלית וחקר הקרימינולוגיה; הבמאית ושחקנית הקולנוע מיכל בת אדם על אמנות הקולנוע וד"ר יוסף צ'חנובר על מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully