וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיאנמר על סף מלחמת אזרחים כוללת: "בדרך להפוך לסוריה"

עודכן לאחרונה: 14.4.2021 / 12:29

נציבת זכויות האדם של האו"ם הצביעה על קווי דמיון בין שתי המדינות, עשור אחרי שהמחאה נגד משטר אסד התפתחה למלחמת אזרחים כוללת: "אסור שהטעויות הקטלניות שנעשו בעבר בסוריה ובמקומות אחרים יחזרו על עצמן". יותר מ-700 כבר נהרגו במחאה נגד החונטה מאז ההפיכה בפברואר

בווידאו: שגריר מיאנמר בלונדון סולק מהשגרירות שנכבשה בידי החונטה הצבאית/צילום: רויטרס

נציבת זכויות האדם של האו"ם אמרה אתמול (שלישי) כי ייתכן שבוצעו פשעים נגד האנושות במיאנמר, וכי ייתכן שהמדינה גולשת לסכסוך נרחב כמו זה המתחולל בסוריה זה יותר מעשור. הנציבה, מישל בצ'לט, מסרה בהצהרה כי על העולם לנקוט פעולות מידיות ונחושות על מנת לגרום למנהיגי ההפיכה הצבאית לעצור את "קמפיין הדיכוי והשחיטה של אנשיהם". היא הוסיפה כי "אסור שהטעויות הקטלניות שנעשו בעבר בסוריה ובמקומות אחרים יחזרו על עצמן".

מיאנמר שרויה בכאוס, וכלכלתה משותקת מאז שהצבא הפיל מהשלטון את המנהיגה האזרחית אונג סן סו צ'י ב-1 בפברואר. המאבק של החונטה במתנגדי המשטר הצבאי הוביל ליותר מ-710 הרוגים נכון לאתמול בערב, בהם 50 ילדים, לפי ארגון זכויות מקומי. בנוסף לכך לפחות 3,080 מפגינים מוחזקים במעצר ברחבי המדינה, בנוסף ל-23 איש שנידונו למוות במשפטים סודיים, בהם ארבעה מפגינים ו-19 אחרים שהואשמו בעבירות פוליטיות ופליליות.

במקביל, ארגוני מורדים של קבוצות אתניות שונות הגבירו מתקפותיהם נגד הצבא והמשטרה בשבועות האחרונים, והצבא הגיב בתקיפות אוויריות שלפי דיווחים עקרו מבתיהם אלפי אזרחים. החשש הוא שהעימותים יתפתחו לכדי מלחמת אזרחים.

"נראה שהצבא מתכנן להעצים את האלימות חסרת הרחמים שלו נגד תושבי מיאנמר, תוך שימוש בכלי נשק צבאיים וחסרי אבחנה", אמרה הנציבה. "יש דמיון רב לסוריה של 2011", הזהירה בצ'לט, שהתייחסה בדבריה לשנה שבה החלה מלחמת האזרחים בסוריה, שבה נהרגו כ-400 אלף איש ויותר משישה מיליון אזרחים נמלטו מהמדינה.

מפגינים שורפים את דגל סין בינגון, מיאנמר 13 באפריל 2021. AP
מפגינים ביאנגון שורפים דגל של סין, אתמול/AP

לדברי באצ'לט, "גם שם ראינו מחאות שלוות שנענו בכוח מיותר וחסר פרופורציות בעליל. הדיכוי האכזרי והמתמשך של האזרחים על ידי ארצם הוביל אנשים מסוימים לאחוז בנשק, ובהמשך להתפשטות והתרחבות מהירה של מעגל האלימות ברחבי המדינה".

היא הזכירה את האזהרה של הנציבה דאז, שאמרה כי "כישלון של הקהילה הבינלאומית להגיב בנחישות אחידה עלול להיות הרה אסון עבור סוריה ומעבר לה"."עשר השנים האחרונות הראו עד כמה ההשלכות היו איומות עבור מיליוני אזרחים", אמרה.

מפגינים נגד ההפיכה הצבאית ביאנגון, מיאנמר, 1 באפריל 2021. AP
הצבא דורש תשלום ממשפחות ההרוגים. מפגינים נגד החונטה ביאנגון, החודש/AP

באצ'לט ציינה "דיווחים אמינים" על שימוש של צבא מיאנמר במטולי רימונים, רימוני רסס ומרגמות בעיר באגו שבדרום המדינה. לפחות 82 מפגינים נגד הצבא נהרגו בדיכוי האלים של המחאה, וכוחות הביטחון מנעו מאנשי רפואה להגיש עזרה לפצועים ואף דרשו מקרובי משפחה "קנס" של כ-90 דולר עבור גופות יקיריהם.

היא דחקה בקהילה הבינלאומית לפעול, אך צבא מיאנמר נהנה מתמיכת סין ורוסיה המחזיקות בזכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם. "הצהרות גינוי וסנקציות ממוקדות ומוגבלות הן לא מספיקות", אמרה הנציבה, שהייתה בעבר נשיאת צ'ילה. "מדינות עם השפעה צריכות להפעיל בדחיפות לחץ מתואם על הצבא במיאנמר כדי לעצור את ההפרות החמורות של זכויות אדם ופשעים אפשריים נגד האנושות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully