וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלת פרס ישראל מחתה נגד החלטת גלנט: "מאוד עצובה שחסר כאן זוכה אחד"

הבמאית ושחקנית הקולנוע קיבלה את הפרס היוקרתי, וגינתה את סירובו של שר החינוך להעניקו לפרופ' גולדרייך בעקבות עמדותיו הפוליטיות. לדבריה, "אני מאוד שמחה לקבל את הפרס, ומאוד עצובה שאנחנו ארבעה וארבע הערב"

בווידאו: מיכל בת אדם בטקס הענקת פרס ישראל: "חסר כאן זוכה אחד"/מערכת וואלה! NEWS

כלת פרס ישראל, הבמאית ושחקנית הקולנוע מיכל בת אדם, מחתה הערב (ראשון) במהלך צילום הטקס נגד ההחלטה שלא להעניק לפרופ' עודד גולדרייך את הפרס. בעת שקיבלה את הפסלון, ניגשה בת אדם אל המיקרופון ואמרה כי "אני מאוד שמחה לקבל את הפרס. ואני מאוד עצובה שאנחנו ארבעה וארבע הערב, בגלל שחסר כאן זוכה אחד". הטקס ישודר בצאת יום העצמאות.

מוקדם יותר היום, פרופ' גולדרייך קיבל פרס אלטרנטיבי בטקס במכון ויצמן, אחרי שנשלל ממנו פרס ישראל בשל עמדותיו הפוליטיות. את הפרס העניק לגולדרייך פרופ' דוד הראל, חתן פרס ישראל לשעבר. בנאום במקום, גולדרייך תקף את סירובו של שר החינוך יואב גלנט להעניק לו את הפרס בתחום המתמטיקה ומדעי המחשב, וטען כי היא חלק מתהליך מתמשך של הסתה נגד השמאל בישראל.

מיכל בת אדם בטקס פרס ישראל. 11 באפריל 2021. ללא, צילום מסך
בת אדם בטקס, הערב/צילום מסך, ללא

"הפרשה הזו היא מזמן כבר לא עליי. היא גדולה ממני ונוגעת לכולנו", הבהיר גולדרייך. "עמדת שר החינוך איננה אלא עוד צעד קטן בתהליך מתמשך של דה-לגיטימיזציה של השמאל בישראל. אנחנו נחושים להיאבק בתהליך הדה-לגיטימציה הזה, ואני שמח שנפלה בחלקי האפשרות לנסות ולתרום ישירות למאבק הזה".

תנועת "אם תרצו" שחשפה את העצומה האחרונה ולפיה פרופסור גודלרייך תמך בחרם על אוניברסיטת אריאל התייחסה לטקס פרס ישראל: "אנו מברכים את השר גלנט על כך שלא נכנע ללחץ ראשי האוניברסיטאות והמרצים מן השמאל הקיצוני שמנסים להכשיר את הקריאה להחרמת מוסדות אקדמיים שאינם לרוחם". לדברי חברי התנועה, "מדובר בצביעות וצרות עין במקרה הטוב ואנטי ציונות במקרה הרע. אבסורד מוחלט לחשוב שאדם שחתם על מגוון עצומות המכפישות את מדינת ישראל וקוראות לאיחוד האירופי למשוך השקעות מקרנות מחקר בישראל יהיה ראוי לפרס ישראל. לצביעות ולחוסר היושרה אין גבול באקדמיה".

פרופ' עודד גולדרייך בטקס קבלת פרס אלטרנטיבי במכון ויצמן, 11 באפריל 2021. עו"ד מיכאל ספרד, אתר רשמי
גולדרייך בטקס האלטרנטיבי, היום/אתר רשמי, עו"ד מיכאל ספרד

בג"ץ קיבל בשבוע שעבר את הבקשה של שר החינוך לבדוק האם יוכל לסרב להענקת פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב לפרופ' גולדרייך. שופטי בג"ץ תמכו בעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא, ויאפשרו לגלנט לקבל החלטה סופית בנוגע לבחירה של ועדת פרס ישראל בתוך חודש מהיום. מאחר והטקס מתקיים השבוע, מבחינה מעשית משמעות ההחלטה היא שגולדרייך לא יקבל את הפרס במועד הקרוב.

לפני כשבועיים חתם גולדרייך על עצומה של אנשי אקדמיה מהארץ ומהעולם הקוראת לאיחוד האירופי לא לאפשר לתוכניות מחקר הממונים על ידה לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל. בפסק הדין של בג"ץ נכתב כי גולדרייך עומד מאחורי חתימתו על העצומה, אך שהוא הבהיר והצהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS. "בהינתן כל אלה, אנו סבורים כי יש לאפשר לשר החינוך לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום", קבע בג"ץ.

עוד קבע בית המשפט כי אם בכל זאת יחליט גלנט להעניק את הפרס לגולדרייך, יוכל לעשות זאת בהזדמנות אחרת. "רשמנו לפנינו כי ככל שיוחלט להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס, ניתן יהיה לעשות כן בטקס פרסי ישראל שייערך בשנה הבאה או במועד מוקדם יותר לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך", כתבו.

גורמים בסביבתו של גלנט אמרו כי "מדובר בנצחון משמעותי על תנועות החרם - בטקס הקרוב לא יוענק פרס ישראל למי שחותר תחת מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully