וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט על סערת פרס ישראל: "נבחן אם התנערות פרופ' גולדרייך מתנועת החרם כנה"

עודכן לאחרונה: 9.4.2021 / 12:54

בעקבות החלטת בג"ץ השנויה במחלוקת לאפשר לשר החינוך לבדוק אם יוכל לסרב להענקת הפרס לחוקר שחתם על עצומה שקראה להחרים את אוניברסיטת אריאל, השיב גלנט: "מי שהמדינה לא יקרה לליבו, לא ראוי לפרס". נשיאי האוניברסיטאות לשר: "יצרת תחושה קשה שרק מי שהולך בתלם מתוגמל"

פרופסור עודד גולדרייך. ויקיפדיה, אתר רשמי
סערה סביב ההחלטה. פרופ' גולדרייך/אתר רשמי, ויקיפדיה

שר החינוך יואב גלנט הגיב היום (שישי) לסערה שפרצה בעקבות החלטת בג"ץ, השנויה במחלוקת, לאפשר לו לבדוק אם יוכל לסרב להענקת פרס ישראל לפרופסור עודד גולדרייך, שחתם על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי לא לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל. מבחינה מעשית, בעקבות ההחלטה, גולדרייך - שנבחר על ידי ועדה כזוכה בפרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב - לא יקבל את הפרס ביום העצמאות הקרוב. "מי שמדינת ישראל וחוקיה לא יקרים לליבו, לא ראוי לפרס ישראל", טען גלנט.

בפסק הדין של בג"ץ נכתב כי גולדרייך עומד מאחורי חתימתו על העצומה, אך הבהיר והצהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS. עם זאת, גלנט האשים היום את גולדרייך כי הוא תומך בתנועת החרם.

שר החינוך, יואב גלנט במהלך מסע"ת בנושא פתיחת שנת הלימודים בבניין משרד החינוך בתל אביב 6 באוגוסט 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
"מי שמדינת ישראל וחוקיה לא יקרים לליבו, לא ראוי לפרס ישראל". גלנט/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

"פרופ' גולדרייך הוא אולי מדען מבריק, אבל תמיכתו בתנועת החרם וקריאתו לחרם על אוניברסיטת אריאל היא יריקה בפניה של מדינת ישראל ושל האקדמיה הישראלית ואף הפרה אפשרית של החוק", כתב גלנט. "אנו ננצל את הזמן שהועמד לרשותנו על מנת להשלים את הבדיקה האם התנערותו הנוכחית של הפרופ' מתנועת החרם היא כנה והאם המידע שמסר לבית המשפט ולמדינה בעניין זה הוא נכון. תרחיש בו תומך בתנועת החרם יעמוד על הבמה ביום העצמאות ויקבל מידי ראשי המדינה את פרס ישראל הוא תרחיש שלא אתן לו את ידי".

בפסק הדין קבע בג"ץ כי יש "לאפשר לשר החינוך לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום". עוד קבע בית המשפט כי אם בכל זאת יחליט גלנט להעניק את הפרס לגולדרייך, יוכל לעשות זאת בהזדמנות אחרת. "רשמנו לפנינו כי ככל שיוחלט להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס, ניתן יהיה לעשות כן בטקס פרסי ישראל שייערך בשנה הבאה או במועד מוקדם יותר לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך", כתבו השופטים.

שר החינוך, יואב גלנט במהלך הצהרה לתקשורת 28 בפברואר 2021. צילום מסך, אתר רשמי
"ננצל את הזמן שהועמד לרשותנו על מנת להשלים את הבדיקה האם התנערותו הנוכחית של הפרופ' מתנועת החרם היא כנה", גלנט/אתר רשמי, צילום מסך

ההחלטה אתמול עוררה ביקורת נרחבת בקרב פעילי שמאל. עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את גולדרייך, מסר בתגובה אליה כי "פרופסור עודד גולדרייך אשם בפשע שכנראה אין לו תקומה בישראל של היום: שמאלנות. היועץ המשפטי לממשלה יחד עם שר החינוך יצרו מסלול מקרתיסטי מובהק למניעת פרס ישראל מבעלי עמדות המתנגדות לכיבוש, לנישול ולאפרטהייד וכך מדירים ממנו מחנה פוליטי שלם בישראל שאשם באותו הפשע".

"מהיום פרס ישראל הוא פרס לימנים בלבד. הרעיון שהשר ימשיך וינבור בהתבטאויותיו הפוליטיות של גולדרייך ויעשה שימוש ברשימות שחורות של ארגונים שרודפים אקדמאים ואומנים בשל דיעותיהם הפוליטיות הוא מגונה והזוי", הוסיף ספרד,"ונזכיר שבשנה שעברה זכה בפרס רב שהתבטא באופן הומופובי ולסבופובי חמור ואז נקבע שזה לא רלוונטי לזכאות".

נשיאי האוניברסיטאות לגלנט: "החלטתך יוצרת תחושה קשה"

נשיאי האוניברסיטאות שיגרו מכתב לגלנט וקראו לו להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס. במכתב כתבו כי "אי הענקת פרס ישראל לאדם בשל השקפותיו הפוליטיות חוטאת לרעיון שביסוד קיומו של פרס ישראל ומהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש המחשבה. החלטתך יוצרת תחושה קשה שרק מי ש'הולך בתלם' מתוגמל, ומי שמעז להביע דעה פוליטית המצויה מחוץ לקונצנזוס - נענש".

מועצת האקדמיה הלאומית הישראלית הביעה גם היא תמיכה בפרופ' גולדרייך. "התבטאויות פוליטיות שהן בגדר המותר על פי עקרון חופש הביטוי אינן רלוונטיות להכרעה בעניין הענקת הפרס", נמסר. "מועצת האקדמיה ונשיאיה הקודמים רואים בדאגה רבה עירוב שיקולים פוליטיים בהחלטות הנוגעות למתן פרס ישראל במדעים. בנסיבות אלה יש משום פגיעה במעמדו של פרס ישראל ובמדע הישראלי כולו, וכן במעמדה המדעי של ישראל בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully