וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהלת קק"ל אישרה את שינוי המדיניות לרכישת קרקעות בהתנחלויות

11.4.2021 / 19:06

אחרי תפיסת עמדות הכוח במוסדות הלאומיים בידי הימין, הארגון עולה שלב במדיניותו החדשה שכוללת הסדרה של פעילות הארגון ביו"ש ורכישת קרקעות. עם זאת, ההחלטה עדיין כפופה לאישור דירקטוריון קק"ל שבו נציגים ממפגלות השמאל המתנגדים למהלך: "מחטף מסוכן"

הישוב עץ אפרים, ינואר 2017. ראובן קסטרו
ההחלטה כפופה לאישור דירקטוריון קק"ל. עץ אפרים/ראובן קסטרו

הנהלת דירקטוריון קק"ל אישרה היום (ראשון) את שינוי מדיניות רכישת הקרקעות ביהודה ושומרון שמרחיבה את אזורי הרכישה המיועדים גם לאזורים של התנחלויות מבודדות. ההחלטה עדיין כפופה לאישור דירקטוריון קק"ל, שיתכנס בשבוע הבא לדון בשינוי המדיניות.

בחודש פברואר הנהלת קק"ל אישרה עקרונית את שינוי המדיניות ואת תקציב של 38 מיליון שקלים שיוקצה לרכישת הקרקעות בשטחים. הצעת ההחלטה המקורית קבעה אזורי עדיפות והחריגה את אזור שכם וג'נין מההחלטה. ההחלטה המעודכנת שעברה בישיבה היום מבטלת את ההחרגה הזו, אך קובעת כי קק"ל תרכוש רק קרקעות פרטיות עם העדפה להרחבת התנחלויות קיימות.

כוונת קק"ל לעשות שינוי במדיניות הרשמית ולהתחיל ברכישת קרקעות בשטחים נחשפה לראשונה בוואלה! אחרי שנים שבהם קק"ל נמנעה מלפעול באופן מוצהר בשטחי הגדה המערבית ופעלה באמצעות חברות בת, שרכשו קרקעות והעבירו תקציבים בשמה. בקונגרס הציוני האחרון שהתקיים באוקטובר הימין השיג רוב במוסדות הלאומיים, ויו"ר קק"ל החדש, אברהם דובדבני, החל מיד עם בחירתו בפעולות לשינוי המדיניות.

בנייה בלתי חוקית ביהודה ושומרון. רויטרס
"פגיעה אנושה ביכולת של המוסדות הלאומיים לחבר בין הכוחות הציוניים". בנייה ביו"ש/רויטרס

במפלגות השמאל המיוצגות בהנהלת ודירקטוריון קק"ל מתנגדים לשינוי המדיניות ומפעילים לחצים כבדים על חברי הדירקטוריון להתנגד להצבעה בשבוע הבא. בין היתר, במפלגות השמאל גיבשו חוות דעת נגדית לחוות הדעת המשפטית שעליה מתבססת החלטת ההנהלה, שקובעת שאין לקק"ל סמכות חוקית לרכוש קרקעות שאינן בשטח השיפוט של מדינת ישראל. כעת, הם מתכוונים ללחוץ בעיקר על חברי הארגונים היהודיים העולמיים שמיוצגים בדירקטוריון כמו נעמת, ויצו והדסה, להצביע נגד ההחלטה בשבוע הבא.

עוד בוואלה!

שינוי מדיניות: קק"ל מתכננת להתחיל לפעול רשמית להרחבת ההתנחלויות

לכתבה המלאה

ח"כ גלעד קריב (העבודה), ששימש עד לאחרונה חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, אמר בתגובה להחלטת ההנהלה כי "הנהגת הימין בקק"ל מבצעת מחטף מסוכן בסוגיה בעלת השלכות מדיניות, דיפלומטיות וביטחוניות, וזאת בלי מיצוי הבדיקה המשפטית וללא הליך היוועצות עם גורמי ביטחון ומדיניות חוץ".

עוד אמר ח"כ קריב כי "אם ההחלטה תאושר בדירקטוריון קק"ל בשבועות הקרובים, זו תהיה פגיעה אנושה ביכולת של המוסדות הלאומיים לחבר בין הכוחות הציוניים בישראל ובתפוצות. אנו מצפים מהארגונים היהודיים הבינ"ל המיוצגים בתנועה הציונית ובדירקטוריון הקק"ל לפעול לבלימת ההחלטה המסוכנת ולא להיוותר בעניין זה על הגדר".

דרור מורג, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית מטעם מרצ, אמר בתגובה כי "ההחלטה החשובה תתקבל בישיבת הדירקטוריון בהמשך החודש. ארגוני הנשים, המתכננים כרגע להימנע, נוקטים בהימנעותם תמיכה למעשה בימין המשיחי. נראה כי ההצבעה תוכרע על קול בודד. אני מצפה מראשי ארגונים אלו המייצגים את יהדות העולם, להצביע על פי רצונן של חברות הארגון שלהן עצמן. זוהי חובה מוסרית והן לא יכולות לשבת על הגדר בסוגיה כל כך קריטית. חשוב להדגיש כי ליו"ר קק"ל אין מנדט מוסרי לקבל החלטה היסטורית כזו ברוב דחוק שלבטח יפצל את העם היהודי עוד יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully