וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פסטיבל החיסונים, האנשים השקופים שבינינו נותרו שקופים

10.4.2021 / 18:33

"אני עדיין חי כמו בסגר", אומר סלאח, אריתראי שנמצא כבר עשור בישראל. לרבים מחסרי המעמד בדרום ת"א שהתחסנו לפני כחודשיים אין עדיין תעודת מתחסן בשל מצבם המשפטי, והפגיעה בחיי היום-יום הופכת קשה יותר ויותר. משרד הבריאות: "עמלים על פתרון"

בווידאו: המצבע לחיסון עובדים זרים בתל אביב/צילום: ספיר לוי

ברעש גדול הוקם לפני כחודשיים "מרכז חיסונים ייעודי לאוכלוסייה הזרה בדרום תל אביב". עיתונאים וצלמים הוזמנו למפגן המשולש שרקחו משרד הבריאות, עיריית תל אביב-יפו ובית החולים איכילוב, והפעולה זכתה להדים בציבור. כעת מתברר, כי למרות שתי מנות חיסון שניתנו לאלה המוגדרים "חסרי מעמד" מאז ועד היום, הם לא קיבלו תעודת מתחסן או תו ירוק שיוכיחו כי אכן התחסנו.

אנשים אלה עמדו בתור במשך שעות כדי להתחסן - גם מתוך דאגה לבריאותם, אך גם כדי להבטיח את עבודתם והכנסתם למרחבים ציבוריים אחרים, אולם הם נותרו בחוץ. כיום רבים מהם אינם מורשים להיכנס לכל מקום הדורש הצגת תעודת מתחסן, וחלקם אף איבדו את עבודתם בשל כך. הביקורת שלהם מופנית אל משרד הבריאות. באתר המשרד מבטיחים במענה לפניות הציבור השונות כי "בשלב הבא יצורפו גם חסרי המעמד ובעלי אשרות".

"אני לא יכול להיכנס למקומות שדורשים תעודת חיסון. מאז שפתחו את הסגר אני עדיין חי כמו בסגר, בגלל שאין לי תעודת חיסון", אמר קברום גברמאיאם, חסר מעמד שהגיע לישראל לפני 13 שנה. הוא בן 35, מחוסן פעמיים, בזוגיות עם ישראלית וביחד הם הורים לילדה בת חמש וחצי. רבים כמו קברום הם חסרי מעמד וגם חסרי תעודת מתחסן, כך שיכולתם לחיות חיים רגילים במסגרת הנחיות משרד הבריאות נפגעת מדי יום.

עובדים זרים מתחסנים לקורונה, תחנה מרכזית ת"א, 10 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
עובדים זרים מתחסנים בתחנה המרכזית של תל אביב, 10 בפברואר 2021/ראובן קסטרו

חסרי מעמד הם אותם אנשים שלא קיבלו מעמד אזרחי מהמדינה ולא הוכרו כפליטים. בשל כך אין להם זכויות אזרחיות, ומי שלא מועסק ומבוטח רפואית על ידי מעסיקיו גם איננו חבר בקופות החולים. לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה חיים בישראל כ-28 אלף מבקשי מקלט מאריתריאה ומסודן. חלקם חיים בישראל למעלה מעשור ונשקפת להם סכנה אם ישובו לארצותיהם, אולם בקשות המקלט שלהם לא נידונות. לפי ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל, למעלה מ-15 אלף בקשות ממתינות להכרעה במשך שנים ארוכות.

עמותת "רופאים לזכויות אדם" מעריכים כי מדובר בסדר גודל של מעל 20 אלף איש הנחשבים חסרי מעמד, אשר התחסנו כבר בשתי מנות החיסון נגד קורונה ורק בשל מעמדם האזרחי, טרם קיבלו מסמך המוכיח כי אכן קיבלו חיסון. כאמור, בפועל הם מורחקים ממרחבים הפועלים לפי התו הסגול ודורשים להציג תעודת חיסון, או תו ירוק.

קברום גברמאיאם, 'חסר מעמד'. באדיבות המצולמים
לא יכול להיכנס למקומות שדורשים תעודת מתחסן. קברום גברמאיאם/באדיבות המצולמים

"אמרו לנו בעבודה שלמי שלא יתחסן יהיה אסור לבוא", אמר סלאח עוסמן, חסר מעמד בן 30, שהגיע ארצה לפני עשור מאריתריאה. הוא עובד בבית דפוס ומתנדב בהנהגה של הקהילה האריתראית בתל אביב. "עכשיו הם מבינים את המצב, הם מאמינים לי רק בזכות SMS שקיבלתי לגבי התור לחיסון ולא פיטרו אותי בזכותו. מתקשרים אלי אנשים מהקהילה שרוצים עזרה כי אין להם תעודת חיסון לא נותנים להם להיכנס לשום מקום ואומרים להם להציג תעודת חיסון". הוא טען כי "האנשים שלנו מתלוננים. אומרים 'אמרתם לנו להתחסן בשביל התעודה ולא קיבלנו בסוף'. אין לנו תשובה בשבילם אנחנו מנסים לעזור. הרבה בקהילה שלנו התחסנו, לא כי פחדו מהמחלה, אלא כדי להיכנס למקומות ציבוריים".

"שוטרים תפסו אותי בלי מסיכה בתל אביב אמרו שישלחו לי דו"ח על זה אבל עד עכשיו הוא לא הגיע", אמר עוסמן. "סיפרתי להם שהתחסנתי כבר פעמיים, הם ביקשו ממני להוכיח שאכן התחסנתי כמו שטענתי, אבל לא הייתה לי תעודת חיסון אז הראיתי להם את הודעת ה-SMS שקיבלתי לגבי קביעת התור של החיסון. הם אמרו לי שזה לא מספיק ושזה לא תעודה".

ד"ר זואי גוטצייט, מנהלת מחלקת חסרי מעמד והמרפאה הפתוחה בעמותת "רופאים לזכויות אדם" אמרה כי "אנו מתקשים להאמין כי למשרד הבריאות יש אינטרס למנוע מחסרי המעמד שזכו לחיסון, מלזכות גם בתעודת מתחסן". לדבריה, "מעבר לפגיעה בעיקרון השוויון, חשוב לזכור שהיעדר תעודת מתחסן מונע כיום מרבים מחסרי המעמד, שנפגעו אנושות מהמשבר הכלכלי ואף הגיעו לחרפת רעב, מלחזור למעגל העבודה ולקיים עצמם בכבוד. אנו בטוחים שעם עוד קצת מאמץ ורצון טוב, ניתן יהיה לפתור את הבעיה הטכנית ולאפשר גם לחסרי המעמד לחזור לשגרה".

סלאח עוסמן, בן 30 'חסר מעמד' הגיע ארצה לפני עשור מאריתריאה, עובד בבית דפוס ומתנדב בהנהגה של הקהילה האריתראית בתל אביב. באדיבות המצולמים
נשאר בעבודתו בזכות ה-SMS מהתור לחיסון. סלאח עוסמן/באדיבות המצולמים

בינתיים הבעיות הטכניות, החוסר במידע ותשובות ברורות ואי הידיעה באשר לשינוי המצב, פוגעים בחסרי המעמד בדרום תל אביב.

"גם ככה יש בקהילה חוסר אמון במערכת, ברשויות הממשלתיות", סיפר קברום, "אנחנו הפעילים אמרנו להם שמשרד הבריאות לטובתנו ושטוב שיש חיסון. אמרנו 'אם לא תלכו להתחסן לא תתקבלו לעבודות ולא תוכלו להיכנס למקומות ציבוריים, כי יהיו הגבלות למסרבי חיסון'. הקהילה שואלת אותנו מתי תהיה תעודת חיסון ואין לנו תשובה עבורם. כל זאת אחרי שהתמודדנו עם הפייק ניוז בקהילה ושכנענו את האנשים להתחסן ושאין סכנה בזה, עבדנו קשה מאוד כדי להסביר, להרגיע, לא לחשוש מהחיסון".

אנשי ועד החירום של הקהילה האריתראית דאגו להסברה מצד מומחים ברפואה, שידברו עם הקהילה על כך שהחיסון בטוח לשימוש. "בשנת המשבר לא הפסקנו להסביר את ההנחיות של משרד הבריאות, היינו ממש 'מדינה בתוך מדינה'. אני רואה את האכזבה של הקהילה בשטח, אבל אני באופן אישי מודה למשרד הבריאות ולעיריית תל אביב ולאיכילוב לכל הארגונים שעבדו קשה שנקבל בכלל חיסון", אמר. "למה אנחנו לא יכולים להוציא תעודת חיסון? לא כי משרד הבריאות לא רוצה, אלא כי מספר האשרה לא נותן לנו כלום. אין לנו תעודת זהות. זה מקשה על לקבל את תעודת החיסון. זו לא בעיה של משרד הבריאות, אני יודע שזה בעיה מעבר לזה. במשבר הזה ראינו הרבה יחס חיובי כלפי הקהילה. מאמין שזה יסתדר שנקבל תעודת מחוסן ומבין שזה לוקח זמן", הוסיף.

עובדים זרים מתחסנים לקורונה, תחנה מרכזית ת"א, 10 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
עובדים זרים מתחסנים בדרום תל אביב, 10 בפברואר 2021/ראובן קסטרו

משרד הבריאות: "הפעילות המאומצת נמצאת בעיצומה"

ממשרד הבריאות נמסר כי "השירות להנפקת תעודות מתחסן, מחלים ותו ירוק פותח על ידי משרד הבריאות יחד עם שותפים רבים, ותוך זמן קצר, במטרה לאפשר פתיחה מהירה של המשק. המדובר על שירות חדשני, וגם ברמה בינלאומית, אשר נמצא בהרצה והנסמך בין היתר על אימות מול נתוני מבוטחי קופות החולים". עוד נמסר כי "השקתו המוצלחת של השירות בפברואר השנה ואימוצו הנרחב על ידי הציבור, אפשרו לנו להתמקד בשבועות האחרונים גם בהרחבתו של השירות לעשרות אלפי מחוסנים ומחלימים בישראל אשר אינם נמנים על מבוטחי קופות החולים (בשל מעמד התושבות שלהם, ובכללם גם מחוסנים שהינם עובדים זרים). זאת, תוך מתן פתרונות שונים, כולל העשרת הנתונים על סמך מקורות מידע מגוונים".

המשרד הוסיף כי "הפעילות המאומצת נמצאת בעיצומה, וכעת גם מחוסנים ומחלימים רבים שאינם חברי קופת חולים, יכולים גם הם להנפיק תעודה באחד מהערוצים הדיגיטליים של המשרד - אתר המשרד כאן או אפליקציית רמזור. במקביל, המשרד עומל על פתרון של אימות והנפקה לכאלו אשר אינם יכולים להנפיק תעודות מאחד מהאמצעים הדיגיטליים. הנ"ל ייעשה מול נציגים במרכזי הנפקה ייעודיים, אשר יאפשרו הדפסת התעודות במקום. הודעה על עיתוי פתיחת המרכזים תצא בהמשך".

מבית החולים איכילוב נמסר כי "בית החולים הוא גוף מחסן. האחריות להנפקת תעודות חיסון ודרכון ירוק היא של משרד הבריאות".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "צריך לפנות למשרד הבריאות שאחראי על הנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully